N
Hittade flera trådar om detta, men alla spårade ur och började handla om annat innan jag hittade svaren...

1-Att låta flexslang med EKK komma ut genom väggen verkar rätt, ( bara EKKn ?) gummimanchett och tätt, sen ut i utanpåliggande kopplingsdosa med rätt ip.
2-Hur högt upp över golvet ska den titta ut ur väggen?
3-Är det ok att tänkt dosa sitter 1600mm från väggen med duchenblandqren?
4-Just nu sitter tänkt kabel på samma jfb som övriga i det planet. Är det Ok?

Vill gärna sätta k-plyfan där nu men sitter fast lite på detta....
 
tommib
1. Ja, rörutlopp är bra och i praktiken enda sättet att få ordentligt tätt. Därefter utanpåliggande kopplingsdosa precis som du skriver. Se till att ha en lättillgänglig kopplingsdosa på andra sidan väggen så att du inte måste dra din kabel så långt. Eftersom du sätter en kopplingsdosa behöver du inte heller dra kabel.

2. Lagom för badet. Jag hade satt den minst 400 mm upp om möjligt.

3. Går inte att svara på utan att veta övriga förutsättningar men med avseende på duschblandaren så är det inget problem. Dosan kommer väl ändå sitta dolt i förhållande till blandaren?

4. Det är ok men det är en dålig idé. Bubbelkoppen bör ha en egen grupp och då skulle jag också sätta den på en helt egen JFB (använd en PSA så tar det mindre plats). Om badet tillåter det skulle jag försöka ha en 10 mA PSA för ökad personsäkerhet.

OBS att jag inte är elektriker. Du bör samråda med elektrikern som ska koppla in allt detta så att du slipper riva ner allt eller inte få badet anslutet. Att vänta med k-plyfan svider nog mindre än att potentiellt riva hela badrummet längre fram...
 
  • Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:
1. Ja, rörutlopp är bra och i praktiken enda sättet att få ordentligt tätt. Därefter utanpåliggande kopplingsdosa precis som du skriver. Se till att ha en lättillgänglig kopplingsdosa på andra sidan väggen så att du inte måste dra din kabel så långt. Eftersom du sätter en kopplingsdosa behöver du inte heller dra kabel.

2. Lagom för badet. Jag hade satt den minst 400 mm upp om möjligt.

3. Går inte att svara på utan att veta övriga förutsättningar men med avseende på duschblandaren så är det inget problem. Dosan kommer väl ändå sitta dolt i förhållande till blandaren?

4. Det är ok men det är en dålig idé. Bubbelkoppen bör ha en egen grupp och då skulle jag också sätta den på en helt egen JFB (använd en PSA så tar det mindre plats). Om badet tillåter det skulle jag försöka ha en 10 mA PSA för ökad personsäkerhet.

OBS att jag inte är elektriker. Du bör samråda med elektrikern som ska koppla in allt detta så att du slipper riva ner allt eller inte få badet anslutet. Att vänta med k-plyfan svider nog mindre än att potentiellt riva hela badrummet längre fram...
Så här kommer det se ut. Har inte bestämt mig 100% än om jag ska ha ett bubbel eller bara en dusch....
Men sätter jag inte dit nån kabel så är det ju mer eller mindre uteslutet att kunna sätta dit ett bubbel senare, iallfalll för rimliga pengar och tid. Ett alt hade ju varit att sätta en apparat/kopplingdosa bakom plyfan och sen göra en väldigt noggran ritning på var man ska göra hålet senare....... Alltså att inte göra hålet i nästkommande gipsskiva just nu.
Ritning av badrum med måttangivelser, inklusive placering av dusch, handfat och eventuell bubbelbadkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, det är sämre på alla sätt och vis. Då punkterar du tätskiktet och dessutom på ett väldigt känsligt ställe.

Dra ett rörutlopp till ett bra ställe där du tänker dig att badkaret ska vara. Det tätas enligt konstens alla regler med rörmanschett. Därefter pluggar du röret med en täckpropp eller liknande, eller bara lämnar öppet (se till att det mynnar på något lite diskret ställe). När du vill installera bubbelbadet så drar elektrikern i kabeln och monterar utanpåliggande dosa över rörutloppet.

Jag hade nog övervägt att dra ut rörutloppet under handfatet. Då får du en utanpåliggande kabel senare vid ev anslutning av bubbelbad men det kanske kan vara värt det om du är osäker nu.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:
Nej, det är sämre på alla sätt och vis. Då punkterar du tätskiktet och dessutom på ett väldigt känsligt ställe.

Dra ett rörutlopp till ett bra ställe där du tänker dig att badkaret ska vara. Det tätas enligt konstens alla regler med rörmanschett. Därefter pluggar du röret med en täckpropp eller liknande, eller bara lämnar öppet (se till att det mynnar på något lite diskret ställe). När du vill installera bubbelbadet så drar elektrikern i kabeln och monterar utanpåliggande dosa över rörutloppet.

Jag hade nog övervägt att dra ut rörutloppet under handfatet. Då får du en utanpåliggande kabel senare vid ev anslutning av bubbelbad men det kanske kan vara värt det om du är osäker nu.
Jag hade nog övervägt att dra ut rörutloppet under handfatet. Då får du en utanpåliggande kabel senare vid ev anslutning av bubbelbad men det kanske kan vara värt det om du är osäker nu.[/QUOTE]
Ja. Så gör jag, bra där !(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.