Vi skall måla om fasaden på baksidan på vårt putsade 60-talsradhus. Det har varit en del lagningar av sprickor som tidigare ägare gjort, där har putsen glipat och är lite lös. Det var dessutom väldigt ihåligt ljud när man knackade på delar av putsen i närheten av sprickan.. Jag började med att skrapa loss puts längs med en av dessa sprickor och vissa större partier av puts lossnade relativt lätt. Jag använde kniv samt ett stämjärn och hammare och knackade med ”lätt” våld tills det inte lossnade nåt mer runt om.

min tanke var att laga de smala sprickorna med husfix efter att jag tagit bort det som direkt var löst..

Under den lösa putsen syns nu betong och i betongen en spricka på några millimeter som är relativt längsgående i vertikalled. Jag kunde stoppa in en tunn spackelspade in i sprickan - minst 10 cm in.

Jag har nu två frågor:

- Hur lagar jag putsen här? Detta område känns för stort att laga med husfix, det kommer dessutom inte bli samma struktur som resten av väggen. Bör jag använda putsbruk istället?

- Behöver jag göra nåt åt lättbetongen här innan jag putsar och målar? Tex bör man stärka upp betongen på något sätt givet att man kan stoppa in en spackelspade så pass långt? Jag misstänker att själva konstruktionen på huset gör att det kan sippra in fukt här som sedan skapat frostsprängning. Väggen är inte en en del av husvägg utan delar av uteplatsen mot grannen samt bär upp en balkong som är ovanför uteplatsen. Som syns på bilder.
 
  • Putsad vägg på 60-talsradhus med spricka och lossnande puts nära en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bortskrapad puts vid spricka på fasaden av ett 60-talsradhus, exponerad betong och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fasad på 60-talsradhus med synliga sprickor och områden där putsen lossnat och exponerat underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida på ett 60-talsradhus med putsad fasad och sprickor, balkong ovanför uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Ser ut att vara lättbetong? Då brukar tillverka ofta rekommendera lågalkaliskt putsbruk. Kan tyvärr inte rekommendera nån exakt produkt, men skulle börja med att titta på finja eller webers sortiment för lättbetong.

De brukar ha vissa fasadsystem där det framgår vilka produkter de rekommenderar.

Nej, jag skulle inte tagit husfix.
 
Ja min lekmannabedömning säger att det är lättbetong.
 
Vill du bara lappa/laga snabbt går det bra med Husfix...

Annars vore det väl på sin plats att knacka ner sprickan och sen näta det och putsgrund och sen putsburk B eller C på...
 
När du menar knacka ned sprickan syftar du på att frilägga sprickan från puts på båda sidor? Putsen sitter hårt på de ställen jag inte tagit ned putsen..

eller skall mer av betongen runt sprickan knackas bort?
 
E Edvinb skrev:
När du menar knacka ned sprickan syftar du på att frilägga sprickan från puts på båda sidor? Putsen sitter hårt på de ställen jag inte tagit ned putsen..

eller skall mer av betongen runt sprickan knackas bort?
Om du vill göra en "riktig" lagning behöver du frigöra mer så du får dit nät.
Annars drar du på husfix bara. Ardex A46 är ett annat alternativ som håller bättre men är mycket dyrare...
 
Sedan kan du fundera på varför putsen släpper just där, rinner det vatten från balkongen ovanför exvis. ? Annars kommer du hålla på och fixa det där vartannat år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.