Hej,

Vi hyr ett ställe (äldre) och slår på huvudströmbrytaren när vi kommer dit och slår av den innan vi åker. Då ser man ju hur mätarställningen ändrats.

9240,5 stod den på när vi kom och när vi skulle åka stod det 9294,8. Jag antar att det är kWh som visas? Eller är det någon annan enhet? Totalt okunnig på sånt här så jättetacksam för hjälp.

Hur kan man räkna ut vad det faktiskt blivit i pengar? Om man vet vad de vi hyr av har för elpris självklart. Vi förbrukade alltså 54,3 (enhet?) på en helg. Det är en liten varmvattenberedare, (den minsta på 30L tror jag), samt flera äldre elelement (varav bara 2 oljeelement) några få lampor, kyl och jättegammal elspis som varit igång.

Tack på förhand.
 
  • Elmätare visar 9240,5 kWh på displayen, med texten "KILOWATTSTUNDEN" under siffrorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, "kilowattstunden" är tyska för "kilowatt-timmar", alltså kWh. Så det har gått 54 kWh. Så ett par hundralappar hade inte varit konstigt, men jag vet inte vad elen kostar i Tyskland.

54 kWh för två dygn låter inte farligt. Det skulle motsvara ca 10000 kWh på ett år. Så siffran ligger inom det normala.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är kWh. (på tyska: stunden = timmar)
För ägaren kostar det dels elpriset /kWh och sen har de flesta nätbolag även en rörlig nätkostnad. Åsså energiskatt och moms.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Med min begränsade skoltyska tyder jag kilowattstunden till kilowatttimmar.
Ja du har bränt lite drygt 54 kWh. Beroende var i landet men det kostar typ 100 spänn och uppåt
Har ingen betydelse hur gamla elementen är, de har alltid 100% verkningsgrad, det är din komfort som avgör hur mycket du förbrukar, bo kallt, ät kall mat och strunta i att duscha så minskar förbrukningen.
Protte
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Det är som sagt kWh. Uthyraren har 3olika komponenter i sin kostnad. Dels priset per kWh till elleverantören. Dels en rörlig kostnad till nätbolaget (som äger kablarna), nätkostnaden varierar kraftigt beroende på var du bor, men är i samma härad som själva elpriset. Sedan har man även en fast elnätskostnad, som utslaget på den totala förbrukningen över året kan motsvara 20-50 öre per kwh.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Det är inte i Tyskland som huset ligger, utan i Sverige, trots tysk elmätare uppenbarligen! Ok kan det röra sig om 200 kr ca? Får kolla med värden vad de har för elpris. Tycker isåfall att det låter dyrt för bara en helg. Men gamla elapparater mestadels, som säkerligen drar mer än nyare.
 
B BrokenArrow skrev:
Ja, det är kWh. (på tyska: stunden = timmar)
För ägaren kostar det dels elpriset /kWh och sen har de flesta nätbolag även en rörlig nätkostnad. Åsså energiskatt och moms.
Jomen absolut men jag tror att vi bara ska betala för det förbrukade. Ska undersöka detta mer.
 
Jag skrev tidigare att elvärme har typiskt 100% verkningsgrad oavsett ålder.
Dålig isolering, dragigt och för varmt inne kostar.
Protte
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag skrev tidigare att elvärme har typiskt 100% verkningsgrad.
Dålig isolering, dragigt och för varmt inne kostar.
Protte
Jo såg det efter jag svarat. Tack. Det svaret var egentligen till @emilvikstrom
 
H hempularen skrev:
Det är som sagt kWh. Uthyraren har 3olika komponenter i sin kostnad. Dels priset per kWh till elleverantören. Dels en rörlig kostnad till nätbolaget (som äger kablarna), nätkostnaden varierar kraftigt beroende på var du bor, men är i samma härad som själva elpriset. Sedan har man även en fast elnätskostnad, som utslaget på den totala förbrukningen över året kan motsvara 20-50 öre per kwh.
Tack snälla för utförlig förklaring (y)
 
El är dyrt nu. En totalkostnad på 3-4 kr per kWh. är fullt möjlig.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
H hempularen skrev:
El är dyrt nu. En totalkostnad på 3-4 kr per kWh. är fullt möjlig.
Tack. Jo det är ju så och därför jag försöker förstå hur det ska räknas ut så man har bättre koll. Men ska förstås höra mig för med uthyrarna också.
 
Det är antagligen fyra kostnader på deras elräkningar:

* Elnät, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elnät, rörliga avgifter (kr/kWh)
* Elhandel, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elhandel, rörliga avgifter (kr/kWh)

Jag tycker egentligen inte att du som hyresgäst ska betala fasta avgifter men det beror på ditt avtal med uthyraren (det avtalet är förmodligen extremt luddigt...) och på hur uthyraren tänker. Jag kan tänka mig alla möjliga modeller. Finns säkert hyresvärdar som slår ut de fasta kostnaderna per hyresgäst, eller per kWh.

Jag tycker som sagt inte att själva antalet kWh är speciellt konstigt, det ligger inom det normala för ett hus.

Jag hade inte bråkat om det var någonstans omkring 100 kr i norra Sverige eller 300 kr i södra Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E emilvikstrom skrev:
Det är antagligen fyra kostnader på deras elräkningar:

* Elnät, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elnät, rörliga avgifter (kr/kWh)
* Elhandel, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elhandel, rörliga avgifter (kr/kWh)

Jag tycker egentligen inte att du som hyresgäst ska betala fasta avgifter men det beror på ditt avtal med uthyraren (det avtalet är förmodligen extremt luddigt...) och på hur uthyraren tänker. Jag kan tänka mig alla möjliga modeller. Finns säkert hyresvärdar som slår ut de fasta kostnaderna per hyresgäst, eller per kWh.

Jag tycker som sagt inte att själva antalet kWh är speciellt konstigt, det ligger inom det normala för ett hus.

Jag hade inte bråkat om det var någonstans omkring 100 kr i norra Sverige eller 300 kr i södra Sverige.

Tack återigen. Men visst menar du 300 kr i norra Sverige och 100 kr i södra? Detta är i Stockholmsområdet. Det är bara en övervåning på en ekonomibyggnad, ej vinterbonad, på ca 60 kvm. Den del av nedervåningen vi har tillgång till är i princip bara en korridor med dörrar åt båda håll.
 
  • Haha
Etrompa
  • Laddar…
Nej, elen är dyrare i söder än i norr.
 
  • Gilla
Etrompa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.