Visste inte vilket forum detta passar bäst i men provar väl här.

Jag har ett hus. Över min tomt går en grusväg som går till grannarna, där vägen tar slut.
Vägen går på framsidan av mitt hus, mellan mitt hus och en liten tjärn på min tomt.
Grannarna har servitut och rätt att nytja vägen som går över min tomt.

Jag har funderingar på att dra om vägen så att den går på baksidan av huset istället, så jag slipper ha trafik nära huset där barnen leker samt att jag får mycket finare utsikt på sjön utan en väg där.

Så nu till frågorna.

Behövs bygglov eller andra tillstånd för att ändra grusvägen på min tomt?

Behöver jag grannens tillåtelse? Jag tänkte att servitutet säge väl ingentingom exakt var vägen ska gå över min tomt.. Så länge som jag har en väg på min tomt som dom kan använda för att ta sig till sitt hus så borde det väl inte spela nån roll på vilken sida huset den går, eller?

Nått annat att tänka på?
 
Lägger till bild på hur det ser ut, och hur jag då tänker mig att lägga om grusvägen (grönt) och ta bort den nuvarande (blå)
 
  • Flygbild av landskap med befintlig grusväg bland bebyggelse och skog, planerad vägomläggning indikeras ej i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över fastighet med markerad föreslagen ny grusväg i grönt och befintlig väg i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
J Jurgonh skrev:
Behövs bygglov eller andra tillstånd för att ändra grusvägen på min tomt?
Inte bygglov med tjärnen kan möjligen ställa till det i och med strandskyddet. Men jag antar att du har en hävdad tomtplats så att marken inte omfattar av strandskyddet. Men det finns andra som kan det där bättre.

J Jurgonh skrev:
Behöver jag grannens tillåtelse? Jag tänkte att servitutet säge väl ingentingom exakt var vägen ska gå över min tomt.. Så länge som jag har en väg på min tomt som dom kan använda för att ta sig till sitt hus så borde det väl inte spela nån roll på vilken sida huset den går, eller?

Nått annat att tänka på?
Här är mer problemet. Servitut är en rättighet att använda något på en annan fastighet. Och servituten är i praktiken alltid lokaliserade. Så grannen har med all sannolikhet rätt att använda just den vägsträckning som nu finns.

Vad står det i servitutet?
 
Jag har svårt att se att tjärnen ligger på den tomt. Men om du flyttar vägen får det intrycket, vilket du uppenbarligen vill. Det är en orsak till att det kanske inte godkänns.
 
Jag har mark fram till tjärnen.. själva tjärnen är en annan markägare som har, och han känner jag väl och jag får nyttja tjärnen hur jag vill.. något strandskydd verkar det inte vara tal om för det kollade jag upp när jag skulle ta ner träd på min strand, då tjärnen är så litet så var det som inga tillstånd och sånt.

Utan det är då grannen som har nästa gård som berörs av vägen. Nu tror jag ju att den grannen också tycker det är en bra ide då han inte behöver köra förbi 50 cm från min altan och att mina barns leksaker inte är ivägen och liknande.. Men om han nu skulle sätta emot.. han har ju fortfarande rätt att använda vägen, bara att den går på andra sidan huset?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det i servitutet?
Måste kolla exakt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad har trädfällning med saken att göra?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har trädfällning med saken att göra?
Tidigare när jag skulle fälla träd vid stranden (fällningen var orelaterad till vägfrågan) så kollade jag upp om strandskyddet gällde tjärnen då en vän sa att jag kunde behöver tillstånd för att ändra stranden.. Men då fick jag som fram att det inte gällde så små tjärnar och också då det är så nära huset etc.. Så jag tror inte strandskyddet omfattar detta heller.. Men får såklart kolla upp..
 
Här ser man tomterna.. Grön tomt är min.. Röd tomt är grannens gård som berörs av detta då han måste kunna komma till sin stuga (han har det som fritidsboende)

Den som äger övrig mark, både tjärnen och tomten mellan mig och grannen och mycket annan mark runt omkring (min tomt är avstyckade från hans mark) är helt fine med detta och så..

Men måste som sagt kolla servbitutet.. om det står nått om exakt hur vägen ska vara dragen,.. jag tror bara det står att han har rätt att använda vägen som går där.. om jag ändrar dragningen av vägen så har han ju fortfarande det.. eller räknas det som en ny väg juridiskt? Kommer såklart bara hålla mig innom min mark och inte ändra vägen i övrigt förutom den del som går framför mitt hus..
 
  • Satellitbild som visar två markerade tomter, den ena i grönt och den andra i rött, vid ett skogsområde och en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att tomt och fastighet inte är samma sak. Det är bara delen runt huset som räknas som tomt/hemfridszon och på en stor fastighet kan det vara en liten bråkdel bara.

Problemet med eventuellt strandskydd är att vägen idag avgränsar din hemfridszon så den inte hindrar allmänhetens tillträde till vattnet. Tar du bort vägen så växer din hemfridszon så att den sträcker sig ända ned till vattnet och därmed hindrar allmänhetens tillträde.
 
useless useless skrev:
Problemet är att tomt och fastighet inte är samma sak. Det är bara delen runt huset som räknas som tomt och på en stor fastighet kan det vara en liten bråkdel bara.

Problemet med eventuellt strandskydd är att vägen idag avgränsar din 'tomt' så den inte hindrar allmänhetens tillträde till vattnet. Tar du bort vägen så växer din 'tomt' så att den sträcker sig ända ned till vattnet och därmed hindrar allmänhetens tillträde.
Okey, så tomt-pinnarna är igentligen "fastighets-pinnar" ?

Vägen är ju ingen allmän väg heller, så allmänheten har ju inte rätt att använda den idag heller om man ska vara petig.

Ska man ha pratat med nån på komunen kanske?
 
Man får generellt använda alla vägar. Oavsett vem som är väghållare.
 
Okey, ja ne jag tycker såklart alla får nyttja vägen.. och det kommer dom ju få göra ifall jag drar om den på baksidan av huset, och givetvis får allmänheten nyttja tjärnen (även om det aldrig hänt och aldrig kommer hända då vi bor mitt i skogen och ingen kommer hit för att titta på en tjärn på några meter)
 
Nej, att skylta den som enskild väg betyder inte ett dugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.