Kanske inte spelar så stor roll men lika bra att fråga
Ska göra grund till växthus, gräver dike 20 cm, fyller med makadam och gjuter sula. Tänkte lägga tomrör men blev osäker, kan jag lägga detta under markduk och makadam och sula även om det är under grundvattennivån periodvis? Eller ska man lägga röret i makadambädden under sulan? Vill inte gärna dra det genom lecamuren.
Eventuell kabeldragning blir i framtiden, via elektriker.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Kanske inte spelar så stor roll men lika bra att fråga
Ska göra grund till växthus, gräver dike 20 cm, fyller med makadam och gjuter sula. Tänkte lägga tomrör men blev osäker, kan jag lägga detta under markduk och makadam och sula även om det är under grundvattennivån periodvis? Eller ska man lägga röret i makadambädden under sulan? Vill inte gärna dra det genom lecamuren.
Eventuell kabeldragning blir i framtiden, via elektriker.
Röret är inte tätt så för den sakens skull spelar det inte så stor roll.
Kabeln i röret sen ska klara vatten.

Antar att du redan tänkt dra vatten med...
 
A Alexn72 skrev:
Röret är inte tätt så för den sakens skull spelar det inte så stor roll.
Kabeln i röret sen ska klara vatten.

Antar att du redan tänkt dra vatten med...
Ja, jag tänkte dra en separat slang där man sen kan dra vatten.
 
Lägg röret så att det inte blir vatten stående i röret och eftersom röret/slangen troligen är tätt så gör hål på undersidan på lågpunkterna så att ev vatten kan rinna ur. Även om kabeln kan ligga i vatten så mår den bättre av att ligga torrt.
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lägg röret så att det inte blir vatten stående i röret och eftersom röret/slangen troligen är tätt så gör hål på undersidan på lågpunkterna så att ev vatten kan rinna ur. Även om kabeln kan ligga i vatten så mår den bättre av att ligga torrt.
Men då skulle det funka att lägga röret i själva makadambädden/diket? Där är det bara vatten en kortare period av året.
 
tommib
Det kan du göra om det är mer praktiskt.

Följ elmonts råd och punktera slangen på en eller ett par lågpunkter så att den självdränerar.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
När jag byggde mitt växthus så drog jag in en gulslang och en PEM-slang under den gjutna sockeln. Jag lade ut grus och paddade, sedan krafsade jag ut lite utrymme för slangarna (visste inte om de skulle klara paddningen i gruset) och efter det byggde jag gjutformen. Det funkade bra och det var inga problem att dra i kabel sen i gulslangen.

Passa på att dra in en PEM-slang när du ändå håller på. Att ha vatten i växthuset underlättar väldigt mycket.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
När jag byggde mitt växthus så drog jag in en gulslang och en PEM-slang under den gjutna sockeln. Jag lade ut grus och paddade, sedan krafsade jag ut lite utrymme för slangarna (visste inte om de skulle klara paddningen i gruset) och efter det byggde jag gjutformen. Det funkade bra och det var inga problem att dra i kabel sen i gulslangen.

Passa på att dra in en PEM-slang när du ändå håller på. Att ha vatten i växthuset underlättar väldigt mycket.
Jag tänkte att man kan dra vanlig vattenslang i gulslang. Sen en Gardenakoppling i varje ändå. Om det dras in vatten blir det ändå via sån. Så Pemslangen kanske inte har någon fördel utöver en extra gulslang?
 
tommib
Nej, dra vattnet i PEM-slang, det är betydligt bättre och i princip lika enkelt som att dra trädgårdsslang. Dessutom kan du avsluta det snyggare i växthuset. Gulröret har du för att det ska gå att byta slangen vid behov.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jag tänkte att man kan dra vanlig vattenslang i gulslang. Sen en Gardenakoppling i varje ändå. Om det dras in vatten blir det ändå via sån. Så Pemslangen kanske inte har någon fördel utöver en extra gulslang?
Använd PEM-slang, den är godkänd för nedgrävning (tänk bara på att använda riktigt PRK-kopplingar och inga plastgrejer). PEM-slangen är styvare och blir snyggare i växthuset. Jag satte en utkastare där jag kan ansluta en vattenslang och en automatisk bevattnare (vilket jag helt klart kan rekommendera att du skaffar sedan).
 
M Maledictus skrev:
Använd PEM-slang, den är godkänd för nedgrävning (tänk bara på att använda riktigt PRK-kopplingar och inga plastgrejer). PEM-slangen är styvare och blir snyggare i växthuset. Jag satte en utkastare där jag kan ansluta en vattenslang och en automatisk bevattnare (vilket jag helt klart kan rekommendera att du skaffar sedan).
Vilken dimension på PEM och vilken koppling? Har fortfarande svårt att se fördelen jämfört med en Gardenaslang, som går att dra ut via tomröret på vintern. Jag måste ändå koppla via trädgårdsslangen till vårt hus, kan inte göra nån slags permanent inkoppling. Ibland förses växthuset via pump i grävd brunn, ibland via trädgårdsslang, ibland via IBC.
 
B
Inte mindre än 20, 25 skulle jag valt. Då vet man att det blir bra flöde.
https://billigtvvs.se/vvs/pem-slang...f6p3tWQZiu-eAS7reaAodiHuuaC45iuxoClUIQAvD_BwE
https://www.byggmax.se/pem-slang-sd...HF3vafwnjg1wUyyHlL_zRoCdscQAvD_BwE#1225=52068
20 mm hen har ju 16mm invändigt. Det är 8 eller 10kr per meter typ som kostnad. Slangen är billig och prk kopplingarna är dyra.

Pem är rätt väg. Sätt ett drän nånstans eller anslutning till kompressor och blås ut vatten, så den inte fryser sönder. Slangen tål att frysa, men inte kopplingarna om de är vattenfyllda.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Vilken dimension på PEM och vilken koppling? Har fortfarande svårt att se fördelen jämfört med en Gardenaslang, som går att dra ut via tomröret på vintern. Jag måste ändå koppla via trädgårdsslangen till vårt hus, kan inte göra nån slags permanent inkoppling. Ibland förses växthuset via pump i grävd brunn, ibland via trädgårdsslang, ibland via IBC.
Jag har 20 och det räcker till. Hade kunnat gå upp till 25 egentligen. Varför ska du dra ur slangen? Sätt en dränering eller bilventil så tömmer/blåser du ur slangen på hösten.
 
M Maledictus skrev:
Använd PEM-slang, den är godkänd för nedgrävning (tänk bara på att använda riktigt PRK-kopplingar och inga plastgrejer). PEM-slangen är styvare och blir snyggare i växthuset. Jag satte en utkastare där jag kan ansluta en vattenslang och en automatisk bevattnare (vilket jag helt klart kan rekommendera att du skaffar sedan).
Har du nån bild på hur du löste det med utkastare etc? Alltid bra med inspiration
 
tommib
Så här har jag löst det med vatten till trädgården.
Frostsäker vattenutkastare med T-rör och PEM-slang monterad på en husfasad, omgiven av stenar och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frostsäker utkastare på fasaden. På den ett t-rör och anslutning av PEM-slang. Dessutom anslutning för gardenakoppling som i ärlighetens namn inte används förutom när jag blåser torrt systemet.

Vattenutkastare, PEM-slang och anslutningar för bevattningssystem i ett trädgårdsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I friggeboden kommer slangen in och delas upp till utkastare och bevattningssystem. Längst upp till vänster syns anslutningen för tryckluft som jag tömmer systemet med varje höst.
 
  • Gilla
rickardg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.