M
Varning för entusiastisk nybörjare! Ska bygga ett trädäck, har skissat på ett konstruktionsförslag som jag skulle vilja input på. Har jag gjort uppenbara tankevurpor?

Dimensionen är 3x7 meter.
Eftersom jag enbart har 30 cm från marknivå till dörröppning har jag valt att sätta bärlinor/ram i nivå med golvreglar.
Trädäcket blir fristående och ej förankrat mot huset eftersom fasaden består av gjuten Thermomur som jag ogärna skruvar.
Samtliga reglar är 45x175 mm.
CC 600 mm golvreglar.
Underlaget är plant och väl förberett med grus, däcket pallas upp på Leca-block. Ej aktuellt att gräva ned plintar.

Har jag gått bananas med Leca-blocken? Går det att hoppa över mellersta raden vilket skulle innebära en spännvidd på 180 cm mellan 2 murblock?

Tacksam er input.
 
  • Skiss av trädäcks konstruktion med reglar och bärlinor stödda på Leca-block, gråskalig, 3x7 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Om du sätter golvreglarna i balkskor så kan du säkert skippa lecablocket i ändarna på reglarna och istället stödja ramen med lämpligt cc (100-150cm?). Då sparar du in ett antal block. Annars kan du lägga altanen på plattor och lägga bärlinor under golvreglarna istället, men då får du ju gå ner i dimension. Jag byggde med 45x120 som både bärlina och golvregel. Inkl platta och trall bygger det 40+120+120+28=268 mm.
Mitt däck är 4x7 m. Blev bra och stadigt, men visst, lite gung kan jag känna i golvet när nån går eller springer i närheten. Ungefär som inomhus i mitt trähus från myresjöhus från 1985.

Det blir säkert bra som du tänkt också, men många block blir det....
 
M mnzeii skrev:
Har jag gått bananas med Leca-blocken?
Ja.
M mnzeii skrev:
Går det att hoppa över mellersta raden vilket skulle innebära en spännvidd på 180 cm mellan 2 murblock?
Ja.

Du kan nog också minska ner till typ fyra block på respektive långsida. Vill du säkra upp bärigheten ytterligare något skulle du kunna ha en ram som är någon dimension grövre och gräva ner lecablocken några cm.
 
Jag hade överblivna cementplattor som jag lade på paddade 8-16 singel inte så noga, avvägde med krysslaser och justerade med plastklossar
45X145 + 45X145 + 34 mm riktig trall + minimum 10 mm plast-kloss
Jag köpte en plastback div klossar på BILTEMA
När man skruvar ihop allt var det enkelt att justera med tunna plastklossar, dom finns i 2,5,10,20 mm

Cementplattor placerade på en metallram på en grusyta, avvägda med laser och justerade med plastklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En början till en terrasskonstruktion med liggande träreglar på singelunderlag och cementblock för utjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallkonstruktion nära husgrund med justerbara plastklossar och en plastback som innehåller olika tjocklekar av klossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Michael Axman och 1 till
  • Laddar…
M
Återkoppling för den intresserade: http://www.hiltonhill.se/

Tack för hjälpen! I slutändan insåg vi själva precis det ni påtalade, 39 murblock för att stödja upp 3x7 meter trädäck är gravt överdimensionerat. Vi minskade antalet avsevärt och fick i slutändan ändå ett stabilt trädäck, utan gung eller svikt. Är väldigt nöjd med slutresultatet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade överblivna cementplattor som jag lade på paddade 8-16 singel inte så noga, avvägde med krysslaser och justerade med plastklossar
45X145 + 45X145 + 34 mm riktig trall + minimum 10 mm plast-kloss
Jag köpte en plastback div klossar på BILTEMA
När man skruvar ihop allt var det enkelt att justera med tunna plastklossar, dom finns i 2,5,10,20 mm

[bild] [bild] [bild]
Hej.
Hur tjockt lager 8-16 lade du? Underarbetet innan ? Fiberduk, markisolering?. Tack på förhand
 
R rolfino skrev:
Hej.
Hur tjockt lager 8-16 lade du? Underarbetet innan ? Fiberduk, markisolering?. Tack på förhand
Du öppna en gammal tråd som jag länkade till för info och idéer.
Då jag har morän i maken som är stabil grävde jag bort gräs och matjord med grävmaskin, sedan tippade jag i så mycket så jag kunde justera höjden på vissa ställen var det 5 cm och inne vid uterummet var det kanske 25 cm inte så noga, då det sluttar och jag hade gott om gamla plattor så blev det på vissa ställen en mindre stapel.
Man får avväga från färdig höjd, då blir det trallens tjocklek 28 (34) +145 +145 +10 mm här skall överkant på cementplattan vara.
Då vi har en nedsänkt badbalja så är det mycket med plats under i ena ändan.
Byggprojekt med träreglar ovanpå krossgrus och gamla betongplattor, utformning för nedsänkt badbalja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsänkt blå badbalja inbyggd i en trätrall med belysning på en nattlig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för svar!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Om du sätter golvreglarna i balkskor så kan du säkert skippa lecablocket i ändarna på reglarna och istället stödja ramen med lämpligt cc (100-150cm?). Då sparar du in ett antal block. Annars kan du lägga altanen på plattor och lägga bärlinor under golvreglarna istället, men då får du ju gå ner i dimension. Jag byggde med 45x120 som både bärlina och golvregel. Inkl platta och trall bygger det 40+120+120+28=268 mm.
Mitt däck är 4x7 m. Blev bra och stadigt, men visst, lite gung kan jag känna i golvet när nån går eller springer i närheten. Ungefär som inomhus i mitt trähus från myresjöhus från 1985.

Det blir säkert bra som du tänkt också, men många block blir det....
Jag är på gång att bygga trädäck med total höjd ca 340 mm och ca 7x3 m i storlek. Av olika anledningar vill jag gärna använda konstruktionen med reglar som ligger ovanpå bärlinorna, men inser att jag då måste gå ner på 45x120 för bärlinor och reglar (behöver helst ha samma dimension på dessa) för att det inte skall bli för högt.

Minns du vilket avstånd du hade mellan bärlinorna? Och hur många plattor under varje bärlina? Antar att du sedan lade reglarna cc 60 cm?
 
88-65 Renoveringsmannen skrev:
Jag är på gång att bygga trädäck med total höjd ca 340 mm och ca 7x3 m i storlek. Av olika anledningar vill jag gärna använda konstruktionen med reglar som ligger ovanpå bärlinorna, men inser att jag då måste gå ner på 45x120 för bärlinor och reglar (behöver helst ha samma dimension på dessa) för att det inte skall bli för högt.

Minns du vilket avstånd du hade mellan bärlinorna? Och hur många plattor under varje bärlina? Antar att du sedan lade reglarna cc 60 cm?
Med 45x120 som reglar kan du ha spännvidd på 1,9 meter. Bärlina med samma dimension behöver då stöd var 1,5 meter.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med 45x120 som reglar kan du ha spännvidd på 1,9 meter. Bärlina med samma dimension behöver då stöd var 1,5 meter.
OK, tack!

Blir en sådan konstruktion (kryssbjälklag 45x120 bärlinor, 45x120 reglar, 28x120 trall) stabil och utan kännbar svikt? Eller skulle det göra stor skillnad att gå upp till 45x145 på bärlinorna?
 
88-65 Renoveringsmannen skrev:
OK, tack!

Blir en sådan konstruktion (kryssbjälklag 45x120 bärlinor, 45x120 reglar, 28x120 trall) stabil och utan kännbar svikt? Eller skulle det göra stor skillnad att gå upp till 45x145 på bärlinorna?
Det funkar. Men om du vill öka marginalen kan du minska lite på spännvidd/stödavstånd. Alternativt lite stöd under reglarna också med kortlingar mellan dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.