Hej,

Jag ska lägga eldstadsplan i plåt på plant trägolv framför braskamin.
Vilken tjocklek på plåten rekommenderas? Lagkravet säger minst 0,7 mm tjocklek, men fungerar det bra i praktiken? Vad har ni för tjocklek på plåten som ni är nöjda med?

Om jag väljer säg 1,5 eller 2 mm tjock plåt, behöver kanterna på plåten vara fasade för att man inte ska slå i tårna? Eller det funkar fint med rak kant utan risk att pappa (jag alltså:)) skriker fula ord:mad::devilish: när jag tjongar in tårna i plåten.
 
B
Vassa kanter funkar ej, oavsett tjocklek på plåt. Så man måste i alla fall behandla kanten. 0.7 mm eller 2mm är ju nästan försumbart, så länge inga vassa kanter eller hörn finns.
 
B BSOD skrev:
Vassa kanter funkar ej, oavsett tjocklek på plåt. Så man måste i alla fall behandla kanten. 0.7 mm eller 2mm är ju nästan försumbart, så länge inga vassa kanter eller hörn finns.
Tack. Jag kommer att ha radie 40mm i hörnor, så inga vassa hörn. Men de få millimetrarna plåt ner mot trägolvet(alla kanter) måste alltså rundas/fasas, förstod jag det som.

Har lite udda form på eldstadsplan så jag tänkte beställa av en mekanisk verkstad som även får måla det svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.