Vi ska under maj månad så frön för gräsmatta på en ganska stor tomt. Jag försöker läsa mig till hur vi ska sköta om den och jag har förstått att man helst ska vattna flera ggr om dagen och inte med vattenspridare för att det då blir för blött.

Men jag har också förstått att man inte ska gå på en nysådd gräsmatta. Hur rent praktiskt ska man vattna om man inte ska gå på jorden men inte heller ställa ut ett antal vattenspridare? Eller kan vi ändå gå på gräsmattan när vi ska vattna men inte annars? Blir inte riktigt klok på hur det ska gå till.
 
Vid min senaste renovering av gräsmatta så körde jag med flera vattenspridare av "båg"typ. Massor av billig slang och kopplingar sen var det bara att placera ut dom och provköra och ställa in dom för att täcka hela ytan i sektioner.

Jag hade även en fördelare och bevattningsdator från gardena.

Sen är det vara att köra så att det blir blött men inget stående vatten så gissar på kanske 10-15 per spridare.

Spridare av "båg" typ tycker jag vattnar jämnast men köp inte rustas billigaste för dom är helt värdelös!
Köp lite dyrare så slipper du krångel, typ gardena classic
 
  • Gilla
Sallader
  • Laddar…
Det är inte så himla farligt att gå lite på jorden. Så länge du inte vattnar till gyttja så är de lugnt. Det viktiga är att det få vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.