Update: Nu har jag testat kaminpellets (barrträ, från Södra) i pizzaugnen och det blir förstås en finfin eld men det pyr allt runt en del prylar i ugnen. Inget som sprätter men mycket sotpartiklar som flyger runt. Pelletsen är gjorda av sågspån och kutterspån, dvs lär innehålla en del sågolja om jag fattar rätt, även om det påstås vara ”fritt från tillsatser”.
Billigt som tusan visserligen, en timmes eldning gick på 3 kronor, jämfört med över 60 kr med Oonis egna pellets i småförpackning. Men med fina lövpellets från Traeger för drygt 20 kr timmen så kommer jag nog hålla mig till lövträ ändå. Södras pellets får väl åka in i kakelugnen i vinter i stället.
 
  • Gilla
avdpos och 2 till
  • Laddar…
D younis skrev:
Update: Nu har jag testat kaminpellets (barrträ, från Södra) i pizzaugnen och det blir förstås en finfin eld men det pyr allt runt en del prylar i ugnen. Inget som sprätter men mycket sotpartiklar som flyger runt.
Blir det skillnad om du sållar pelletsen först?
 
J jteg68 skrev:
Blir det skillnad om du sållar pelletsen först?
Du menar om jag sållar bort de minsta pelletsen? Det har jag inte testat men jag tror inte att det är nån direkt mängd småskräp.

Däremot har jag märkt att lövträpelletsen från Traeger kör fast i pelletsbehållaren ibland, kanske för att de är lite för stora. De är 8 mm stora och ganska långa, Oonis pellets är 6 mm och lite kortare och är väl förstås perfekt anpassade till deras egen ugn.

Kaminpelletsen är 8 mm men kortare än Traegers pellets och fastnar inte och brinner därför mycket jämnare och bättre. Så jag kör faktiskt med dem ändå nu, sotigt som sagt men billigt som tusan och håller ugnen jämnade varm. Alternativt får man väl krossa Traeger-pelletsen lite, eller blanda med barrpellets som en polare gör.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
D younis skrev:
Du menar om jag sållar bort de minsta pelletsen? Det har jag inte testat men jag tror inte att det är nån direkt mängd småskräp..
Jag tänkte just damm.
Har inte pelletsgrill men såg en i lokala byggladan och blev nyfiken. Ett tips i ett forum för grillar var att sålla först.
Kör bulk till pannan och har en del smul som far runt. Säckat är förstås renare.
 
J jteg68 skrev:
Jag tänkte just damm.
Har inte pelletsgrill men såg en i lokala byggladan och blev nyfiken. Ett tips i ett forum för grillar var att sålla först.
Kör bulk till pannan och har en del smul som far runt. Säckat är förstås renare.
Det ska jag förstås testa snarast! Tack för tips!
 
berisen berisen skrev:
Innan jag köpte gasbrännare till min Ooni 3 så körde jag med pellets från Granngården. Tror dom kom från SCA. Funkade kanon och kostade en bråkdel av vad deras egna pellets kostar. :D

[länk]
jag har beställt en ooni 4 med nu. Skulle du säga att man får lite av karaktären vedeldad pizza i smaken av pellets eller kan man lägga i lite flis bland pelletsen för att driva fram extra röksmak?
 
Rena pellets, typ såna som är gjorda för Oonis ugn, tycker jag inte ger nån direkt röksmak. Barrträpellets, som är till för värmepannor, sotar och ryker mycket mer tycker jag, och ger väl därmed lite röksmak. Men nackdelarna med all sot tycker jag överväger. Lite flis kanske kan ge god smak, själv har jag aldrig testat.
 
D younis skrev:
Rena pellets, typ såna som är gjorda för Oonis ugn, tycker jag inte ger nån direkt röksmak. Barrträpellets, som är till för värmepannor, sotar och ryker mycket mer tycker jag, och ger väl därmed lite röksmak. Men nackdelarna med all sot tycker jag överväger. Lite flis kanske kan ge god smak, själv har jag aldrig testat.
Ok, tack för svar. Får testa lite men funderar på om det kanske är bättre att beställa en gasdriven istället. Verkar mycket smidigare och om pelletsen ändå inte ger nån direkt smak så förlorar man inget där egentligen.
 
Vore kul om nån nu lite senare kunde tipsa om prisvärlda alternativ till oonis. Tänker att det bör vara rätt storlek då så de inte fastnar i mataren som nämndes ovan.
 
H HansGreger skrev:
Vore kul om nån nu lite senare kunde tipsa om prisvärlda alternativ till oonis. Tänker att det bör vara rätt storlek då så de inte fastnar i mataren som nämndes ovan.
Nu har jag bytt Ooni ugn från just pellets till en där jag eldar med ved istället. En orsak var just kruxet med pellets, har sett att Weber har pellets, lite billigare än Oonis egna, kanske värt att prova?
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...ber-apple-hardwood-pellets-9-kg/1010529.9503/
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Nu har jag bytt Ooni ugn från just pellets till en där jag eldar med ved istället. En orsak var just kruxet med pellets, har sett att Weber har pellets, lite billigare än Oonis egna, kanske värt att prova?
[länk]
Den hade varit intressant att prova, men tyvärr framgår inte storleken på pelletsen. Verkar ju vara ganska viktigt om man läser tidigare kommentarer.

Hur är det annars med vedeldning då?
 
H HansGreger skrev:
Den hade varit intressant att prova, men tyvärr framgår inte storleken på pelletsen. Verkar ju vara ganska viktigt om man läser tidigare kommentarer.

Hur är det annars med vedeldning då?
Jag bytte från Ooni 3 till Ooni Karu och den största vinningen skulle jag säga att det är lättare att få till en jämn temperatur över tid. Med pellets falnar värmen snabbare om du inte fyller på i jämn takt. Dessutom kan jag trycka i vanliga briketter också, vilket också gynnar jämnare temperatur. Dock, man vill ju ha flammor också, så att bara köra på briketter är inte optimalt.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Jag testade att beställa en sån här från Amazon 15 kilo för 314 kronor (det stod 299 men det lades på 15 kr i kassan tydligen) utan fraktkostnad. Ska man köpa mycket fanns det en annan produkt för 30 kg för 400 kr men då var det 200 kr i frakt, så då får man beställa minst två 30 kg-säckar för att det ska löna sig.

https://www.amazon.se/PINI-Grillpel...4bf3e7c77ef&pd_rd_wg=qEbac&pd_rd_i=B07V25MTNC

(PINI grillpellets 15 kg – träpellets 100 % ek)

Annars har jag testat några björkpellets (tror jag) som vi köpte samtidigt som ugnen, en Uuni 2, också tredjeparts i lite större säck som funkade bra. Sen har vi testat Webers pellets avsedda för rökning, men tyckte de brann lite sämre och mer pyrde. Nu senast tog pelletsen slut så då fick jag splinta upp pyttevedbitar mellan pizzorna. Det funkade rent tekniskt även om det var mycket jobb och att jag inte hann hugga upp bitar i samma takt som de brann, men hade man gjort det på förhand hade det nog gått att grädda pizzorna med (men mycket jobb).

Ska försöka komma ihåg att återkomma med en recension.
 
Att det skulle vara sågolja i vanlig pellets är bara ett påhittat säljargument av dyrare alternativ.
Det enda som sågas med kedja är timret i skogen och där åker 99% iväg med spånet och blir kvar i skogen. Kvar blir mikrogram och det på änden av en hel stock.
Sågverk sågar inte med kedja, det är bara klinga som används och där används inte olja.
Kutterspån, flisning och alla andra typer av finfördelning av bakaved eller energived är också oljefri.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.