Hej!
Till min lägenhet har jag en terass där en del av taket används som sittyta. Problemet är att det samlas vatten på denna yta enligt bild.

Jag tänker att det knappast kan vara bra för plåten att det ligger vatten där. Sen är det såklart ett jobb att hela tiden torka bort vattnet så fort man ska använda den delen av terassen. Ett ytterliga problem är att det ansamlas väldigt mycket smuts som rinner ner från taket och fastnar där när vattnet avdunstar.

Att få till rätt fall på plåten där tror jag är ett rätt omfattande jobb. Så jag funderar mer på om det finns nån massa eller något man kan fästa/lägga ovanpå plåten så man får rätt fall så vattnet rinner av.

Någon som har nåt tips på en sån lösning, eller har några andra förslag så tar jag tacksamt emot dem.

mvh Max
 
  • Vattenansamling på takplåten som används som sittyta på en lägenhetsterrass med sikte över stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, om vi bortser från att det troligtvis är föreningen som ska göra detta så kanske en plåtslagare med en gummihammare skulle kunna få rätt på det fallet. Men det beror lite på vad som finns under, verkar ju vara en lucka(?) under.
 
I InsidersUnited skrev:
Hmm, om vi bortser från att det troligtvis är föreningen som ska göra detta så kanske en plåtslagare med en gummihammare skulle kunna få rätt på det fallet. Men det beror lite på vad som finns under, verkar ju vara en lucka(?) under.
I InsidersUnited skrev:
Hmm, om vi bortser från att det troligtvis är föreningen som ska göra detta så kanske en plåtslagare med en gummihammare skulle kunna få rätt på det fallet. Men det beror lite på vad som finns under, verkar ju vara en lucka(?) under.

Ja det stämmer att föreningen ansvarar, men det är i mitt intresse att det blir bra.

Det är en lucka med ett litet förvaringsutrymme under. Plåten ligger dock på täckpapp och en spont i trä. Bifogar bild inifrån. Jag är ingen plåtslagare, men jag inbillar mig att det är svårt att hamra ut den med det under.

Man kan även se att det är lite fuktigt under, vilket gör det ännu viktigare med rätt fall :)
 
  • Inuti ett träförvaringsutrymme med synlig fukt och täckpapp under plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen sittyta , det är tak. Räcket troligen monterat så att det ser bra ut från marken. Ingen förväntas vara där mer än vid arbete/inspektion. När ni klättrar över dit sätter ni säkerheten ur funktion, då räckets höjd inte är tillräcklig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Förstår att man vill sitta där, måste vara en härlig solplats. Känns ju dock inte helt orimligt att det är tyngde från det som gjort att plåten nu buktar in mot det området och även om en plåtis kan få rätt fall kanske det går tillbaka när ni börjar nyttja det igen?

Med tanke på hur det ser ut under kommer ju föreningen säkerligen göra något åt det om du visar dem bilden från förvaringen men med risk att din solplats inte är lika bra framgent.
 
  • Gilla
Maxsoh
  • Laddar…
Det är inte så fiffigt att det går att helt enkelt bredda befintlig balkong när man ändå gör om plåtarbetet?
 
Tack för era synpunkter kring funktionen av ytan. Oavsett hur den används tar det inte bort faktumet att det samlas oönskat vatten och smuts där. Så jag undrar om någon har ett förslag på åtgärder utan att bråka för mycket med plåten. Jag tänker mig någon form av material man kan fästa över som förbättrar fallet.

En plåtslagare jag pratade med sa något om en papp man kunde bränna på. Har dock inte hittat nåt om det nån annan stans. Känns det igen?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är inte så fiffigt att det går att helt enkelt bredda befintlig balkong när man ändå gör om plåtarbetet?
Jo det kan man nog göra. Det är dock ett större projekt än vad jag tänkte att detta skulle vara.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som entreprenadbesiktningsman kan jag säga att som det ser ut är staket är skruvat genom plåten!!! och troligen pappen också!!! Vattensamlingen kan bero på att taket använts felaktig, alltså skadats av att folk vistas där felaktigt. Plåten ska vara falstätad med den minimala lutningen som är på taket, tittar vi på ytterkanten är tanken att vattnet ska rinna över kanten och ned på ett annat tak eller direkt till takavvattningen, men nu är det bakfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.