Sitter och skissar på en tillbyggnad i två plan. Handikappnormerna kräver att vi gör ett badrum på bottenvåningen och det finns ett befintligt rejält badrum i källaren. Därför känns det nästan lite onödigt (dyrt) att göra ett badrum på övervåningen också (finns toalett idag). Badrum på övervåningen vid sovrummen känns ju dock som ganska standard. Hur pass viktigt är det tycker ni? Hur skulle ni resonera?
 
Jag skulle inte tveka att sätta in i alla fall en toalett. Det behövs en på varje våningsplan tycker jag, och särskilt där sovrummen ligger. Det går ju alltid att bygga en mikroskopiskt nödskrymsle med toa och handfat, för nattliga behov. Det behöver ju inte innehålla särskilt mycket lyx utan plastmatta kan kanske duga? Så kan man ha badkar, helkaklat osv på en annan våning om man vill lyxa.

/Pontus
 
Jag tycker att det beror lite på insyn och så på markplanet. Kan ni utan problem springa nakna ner dit och duscha på morgonen så är det väl inget problem att inte kunna duscha där uppe. Toa, däremot tycker jag är viktig att ha nära på natten. Ni kommer ju ändå att ha två riktiga badrum i huset som det låter, så det borde väl räcka.
Eller om ni vill kosta på att bygga om badrummet i källaren till tvättstuga, bastu eller något sådant, då kanske det är bra att ha en dusch uppe också.
 
Tack för era svar! Det finns som sagt en minimal toa på övervåningen och insynen är det ingen fara med. Det är ju såklart mer praktiskt att ha ett badrum vid sovrummen men när man väger kostnaderna så känns det som om det kan vara värt det extra omaket att pipa ner en våning för att duscha och kanske lägga de pengarna på en lite större utbyggnad i stället.
 
om man typ bryter benet eller bara känner sig allmänt risig är det skönt att ha både dusch och wc vid sovrummet, tycker jag iaf :)
 
Jag tycker precis tvärtom, det är skönt att slippa dusch och bad vid sovrummen. Går man som vi upp på väldigt olika tider på morgonen stör en dusch bredvid sovrummen för mycket.
 
Om vi bygger ut så kommer det att finnas ett gästrum på nedervåningen så bryter man benet får man väl bo där...
 
Mikael_L
En variant för den vankelmodige är att förbereda på något vis så det blir lätt att bygga till ett badrum eller en dusch i toan om man ändrar sig senare.

Personligen skulle jag uppskatta förekomsten av badrum på övervåningen om det även finns sovrum där, men det skulle inte vara ett måste.
 
Klokt, man kan ju planera så att det finns utrymme för en plan B om det blir för jobbigt att springa ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.