Välj det bästa alternativet

  • 1

    0 Röster 0,0%
  • 2

    0 Röster 0,0%
  • 5

    0 Röster 0,0%
  • 6

    0 Röster 0,0%
  • 8

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    5
  • Omröstningen stängd .
EddieHansson
Vi håller på att renovera vårt badrum. Det har ett lite knepigt format i att det är ca 2 x 3.75 meter.

Från början hade vi tänkte ha en duschhörna och ett badkar, men det känns trångt och knepigt att få till en bra och öppen lösning. Badkar känns också som att vi mindre och mindre kommer att använda p.g.a. lite struliga knän och hälsa. Så på sikt känns det viktigt att kunna få in en rullator eller t.om. rullstol (men det hoppas vi ju aldrig behövs!).

Idag finns avlopp på 4 ställen: Vid toaletten, handfatet och i övre vänstra hörnet (i duschhörnan bild 3) samt i mitten vid högra gaveln. Utmärkta med ringar på bilderna.

Har suttit och försökt med olika layouter och blir inte riktigt nöjd. Det känns som att något inte riktigt är helt bra.
Nr.4 med vikbar duschvägg vår favorit. Det ger en del öppen yta, plats att sitta ner för att torka sig efter dusch, samt lite förvaringsplats ovanför TM/TT.
Nr.3 är OK men hyllor ovan TM/TT kommer att blockera fönstret och det känns lite tight mellan TM och handfatet.

Om ni kommer på fler alternativ som är bra så tar jag tacksamt emot! =)

1) Ritning av badrumsrenovering med dimensioner, duschplats, handfat, toalett och förvaring markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) Ritning av badrumsrenovering med mått, innehåller badkar, toalett, handfat och tvättmaskin/torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3) Ritning av ett badrums layout med måttangivelser, inkluderar en duschplats, handfat, toalett och förvaringsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4) Ritning av badrumsrenovering med måttangivelser och layout för dusch, pottstol, handfat och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5) Ritning av badrumsrenovering med mått, duschhörna, badkar, handfat och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6) Ritning av ett badrums renoveringsförslag med mått och placering av toalett, handfat och duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8) Ritning av badrum med måttangivelser, innehållande badkar, duschhörna, toalett och handfat, samt fyra avlopp markerade med ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barbromaria
  • Laddar…
EddieHansson
Redigerat:
BirgitS
Ytterligare ett alternativ som är en modifiering av 6)
Plant ritning av badrumsdesign med mått och layoutalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Tack för feedbacken. Vi har bestämt oss för alternativ 4 :)
 
EddieHansson
Hej igen!

Detta har dragit ut på tiden på grund av sjukdom men nu hoppas vi kunna komma igång till semestern igen.

Två frågor:

1) Eluttag till tvättmaskinen. Det ska ju sitta överskåp ovanför. Vad är lämplig placering för i den här situationen?
1.b) I vissa fall har jag sett att man har en strömbrytare till TM/TT i badrummet. Är det nödvändigt?
1.c) Duger vanliga jordade uttag eller måste det vara fast anslutning. Tycker mig läsa att det där med fast anslutning är en gammal regel?
3D-rendering av ett badrum med tvättmaskin, torktumlare, dusch, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Vi ska ha belysning i taket, i badrumsspegeln, samt en spot i fönstret. Vi tänker oss att vi vill kunna stänga av/på var för sig.
2.1) Ska man ha en 3-facks-ram med 3st enkelbrytare eller 2-facksram med dubbelbrytare? Placering direkt tillvänster om dörren. Med 2-facksram kan man ha en sk dubbel apparatdosa med lite mer plats i, tex om vi vill byta till dimmer i framtiden.
2.2) Spotten kanske ska ha en egen strömbrytare på annan plats, tex vid fönstret? Men det borde väl räknas som zon1 och inte lämpligt/tillåtet?

Schematisk ritning av ett badrum med dusch, tvättmaskin, handfat och toalett för elplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
1a) Elektrikern bör veta om det inte är tillåtet att ha uttagen bakom maskinerna (det är ju snyggast).
1b) Elektrikern vet
1c) Eftersom det är så långt från duschen går det bra med uttag.

2.2) Tycker det verkar enklare att kunna tända spotten på samma ställe som all annan belysning.
 
EddieHansson
Tack för svaren. Skulle vara fint med lite exempelbilder från andra badrum. Min Google-du är inte så bra så jag har inte hittat så mycket.
 
D
Badkar är trevligt och bra att ha ibland. Jag skulle ställa badkaret i övre högra hörnet och tvättstället till vänster om dörren, som på bilden jag klottrat på. Den svängbara duschdörren behöver inte vara så bred, 80-90 cm räcker absolut. Då har du en zon med plaskvatten t h och en zon med tvättgrejer till vänster. Handdukstork får du plats med någonstans vid toa/badkar.

Det blir ett obetydligt brott mot vattenreglerna (badkar under fönster).
 
  • Ritning av badrum med markerade positioner för badkar i övre högra hörnet och tvättställ till vänster om dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
D
Vi gjorde så i ett mindre badrum som dock inte behövde ha tvättdel. Nu syns inte det bilden, men det är ett fönster över badkaret. Handduksstork ovan toan.
 
  • Ett mindre badrum med vita kakelväggar, badkar och dusch, inget synligt fönster, handduksstork ovan toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit badrumssuite med badkar, handdusch, toalett och handduksstork i ett litet badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handfat med lådor och en toalett bredvid en pappershållare i ett kaklat badrum med grönt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
D datja skrev:
Badkar är trevligt och bra att ha ibland. Jag skulle ställa badkaret i övre högra hörnet och tvättstället till vänster om dörren, som på bilden jag klottrat på. Den svängbara duschdörren behöver inte vara så bred, 80-90 cm räcker absolut. Då har du en zon med plaskvatten t h och en zon med tvättgrejer till vänster. Handdukstork får du plats med någonstans vid toa/badkar.

Det blir ett obetydligt brott mot vattenreglerna (badkar under fönster).
En bra idé. Tyvärr är fördelarskåpet till golvvärmen i den väggen så det går inte att fästa något på väggen under ca 1.20 höjd.

Vi har dock redan bestämt oss för layouten och börjat bygga efter sen. Men det som jag behöver komma på är ju lite praktiska saker som hur många och var eluttag för tm/TT och lvvp, hårtork, laddare till tandborste och rakapparat, strykjärn mm ska vara.
 
EddieHansson
D datja skrev:
Vi gjorde så i ett mindre badrum som dock inte behövde ha tvättdel. Nu syns inte det bilden, men det är ett fönster över badkaret. Handduksstork ovan toan.
Det där ser bra ut! :)
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
BirgitS
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men det som jag behöver komma på är ju lite praktiska saker som hur många och var eluttag för tm/TT och lvvp, hårtork, laddare till tandborste och rakapparat, strykjärn mm ska vara.
För hårtork och laddare har man ofta uttag i kommoden och/eller spegelskåpet, eller ett uttag bredvid dem. Det finns ett minimimått på avståndet mellan duschen och vägguttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.