Har faktist inte hört ordet vägglöss på många många många år.
Vad jag förstår så var den nästan utrotad men har tyvärr kommit tillbaka igen.
Hårlöss har man dock hört talas ett antal gånger när man var liten :)

Var hos en person idag, var där 10 min och jag stog hela tiden då jag skulle leverera en dator och hjälpa igång.
För det första så var man lite förvånad när personen sa att jag inte skulle ta av mig skorna samt där jag var i vardagsrummet så fanns det inga gardiner eller mattor.
Tänkte inte så mycket på det fören 5 min in i samtal så säger personen att det ska komma och "bomba" nästa vecka. Jag står lite som ett frågetecken så säger personen de har fått vägglöss.
Detta har man inte riktigt räknat med men var stort sett klart med arbetet och man skulle gå.

Eftersom man inte visste vad vägglöss var så var man lite paranoid så när man kom hem så åkta all kläder ner i tvättmaskinen i 60 grader och skorna få stå ute samt tog en dusch.
Läste dock på nätet senare att de är aktiva på nätterna och de kan inte flyga eller hoppa så de kryper fram och det gjorde en lite mindre orolig för inte ville man ha med sig sådant hem.
 
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Ojdå. Usch!

Vad var frågan sa du?
 
sysmali
fy fan, men undrar också över vad du vill fråga/diskutera?
 
Vägglus hör till släktet cimex (lat). Du kanske hört talas om Anticimex?
 
Hoppla, den glömde jag skriva, tanken var att jag skulle skriva det sist.

Min undran är det vanligt att man som husägare kan få jobbiga skadedjur
Exempelvis jag har haft en några spindlar men de ser jag inte som skadedjur utan mer att de hjälper mig att hålla det rent från smådjur. Alltså jag menar inte att hela huset har det utan bara sett den några gånger.
Samma sak när det gäller bin och liknande djur så gör dom mer nytta än skada.

Ber om ursäkt att jag glömde bort att skriva min fråga :D
 
S sunqan skrev:
Vägglus hör till släktet cimex (lat). Du kanske hört talas om Anticimex?
Japp, de företaget känner man till och de har bra info om olika skadedjur så det får en att blir lite lugnare.
Dock bara tänka på det får det att känna i hela kroppen att det "kryper" på en :)
 
Nej , vägglöss är inte vanligt i villor, däremot i stora hyreshus med kanske för många hyresgäster….
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Silverfisk är väl hyffsat vanlig. Diverse myror likaså (höstmyra vill man inte ha). Råttor, möss och sorkar - jodå. Getingar vet jag inte hur man klassar, men ett getingbo på fel ställe vill man bli av med.
 
Jo myror finns det en hel del under gångstenarna på baksidan.
Har sluppit än så länge (Peppar peppar) Råttor, möss och sorkar.
Kan ha med att jag har ett antal grannar omkring mig som har katter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.