blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju inte alls säkert att man får ett proffs bara för att man anlitar någon som jobbar professionellt. :thinking:

Enligt sv.wiktionary.org

proffs

  1. (vardagligt) professionell person, person som utför något yrkesmässigt och med skicklighet; person som tillhör eliten inom ett yrke
Självklart är det så. Man kan inte kalla sig proffs bara för att man får pengar. Det är fler krav som ställs för den definitionen. Ni som är yrkesmän med känsla för det ni gör ska sträcka på er.
 
J Jontha skrev:
Självklart är det så. Man kan inte kalla sig proffs bara för att man får pengar. Det är fler krav som ställs för den definitionen. Ni som är yrkesmän med känsla för det ni gör ska sträcka på er.
Kanske professionalism borde stavas proffessionalism för att härleda ordet ur proffs isf professionell? :rolleyes:
Kan väl passa på att uppmärksamma att duktiga hantverkare inspirerat till en rörelse inom utveckling av mjukvara där man prioriterar ett väl utfört arbete och en gedigen produkt före ekonomiska kortsiktiga mål.
Software Craftsmanship | Agile Alliance
https://www.agilealliance.org › so...

7 aug. 2020 — Software Craftsmanship, then, is a movement created by software developers that values quality and professionalism.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske professionalism borde stavas proffessionalism för att härleda ordet ur proffs isf professionell? :rolleyes:
Kan väl passa på att uppmärksamma att duktiga hantverkare inspirerat till en rörelse inom utveckling av mjukvara där man prioriterar ett väl utfört arbete och en gedigen produkt före ekonomiska kortsiktiga mål.
Software Craftsmanship | Agile Alliance
[länk] › so...
7 aug. 2020 — Software Craftsmanship, then, is a movement created by software developers that values quality and professionalism.
Kanske vi gled ifrån det jag pratade om en aning. Min andemening är att gemene man underskattar det yrkeskunnande som hantverkare har. Det är inte bara en youtube-video för att dra el. Det är inte bara att dra fram en hammare och spika. Det finns utbildningar inom områden av snickeri som ligger väldigt nära ingenjörers.

Att som hippster ge sig i kast med allt vad byggande innebär och med en uppnosig attityd leder till enormt farliga problem i framtiden. En sak som irriterar mig är bristen på insikt av standardmått. Varje planka i ett ordentligt hus är uppmätt och placerad med en tanke. Dörrar ska kunna öppnas. Moduler ska kunna byggas in. Sängar ska få plats att bäras in. Det blir tok direkt när man bygger in sin ikea-garderob med sina kinamått.

Dessa mönster kommer prägla många hus framöver, med otroliga problem som någon annan kommer få betala för. Varje gång man ser en stockholmare fylla kupén i Teslan med ett paket glasull vet man att det kommer bli ett hus som får smaka på inkompetens. Upprätta ett register där byggen som inte gjorts av branschfolk dokumenteras. Precis samma som när bilservicen görs.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Varje gång man ser en stockholmare fylla kupén i Teslan med ett paket glasull vet man att det kommer bli ett hus som får smaka på inkompetens. Upprätta ett register där byggen som inte gjorts av branschfolk dokumenteras. Precis samma som när bilservicen görs.
Snacka om att spy ur sig förakt över GDS:are och av någon anledning ägare av ett visst bilmärke, boende i Stockholm...är du sponsrad av Beijer eller?
 
  • Gilla
  • Arg
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Kanske vi gled ifrån det jag pratade om en aning. Min andemening är att gemene man underskattar det yrkeskunnande som hantverkare har. Det är inte bara en youtube-video för att dra el. Det är inte bara att dra fram en hammare och spika. Det finns utbildningar inom områden av snickeri som ligger väldigt nära ingenjörers.

Att som hippster ge sig i kast med allt vad byggande innebär och med en uppnosig attityd leder till enormt farliga problem i framtiden. En sak som irriterar mig är bristen på insikt av standardmått. Varje planka i ett ordentligt hus är uppmätt och placerad med en tanke. Dörrar ska kunna öppnas. Moduler ska kunna byggas in. Sängar ska få plats att bäras in. Det blir tok direkt när man bygger in sin ikea-garderob med sina kinamått.

Dessa mönster kommer prägla många hus framöver, med otroliga problem som någon annan kommer få betala för. Varje gång man ser en stockholmare fylla kupén i Teslan med ett paket glasull vet man att det kommer bli ett hus som får smaka på inkompetens. Upprätta ett register där byggen som inte gjorts av branschfolk dokumenteras. Precis samma som när bilservicen görs.
För att råda bot på det du beskriver behövs en arkitekt, inte en hantverkare.

Hur sedan glasullen fraktas, spikarna spikas eller om elkunskapen är inhämtad på youtube eller yrkesskola är en annan frågeställning.

Bara att köpa garderober i efterhand och inte platsbygga dem eller bygga klädkammare tycker jag är knas. Men det är återigen arkitektens jobb, finns det inte på ritningen hjälper inte bra hantverkare. Eller GDSare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Kanske vi gled ifrån det jag pratade om en aning. Min andemening är att gemene man underskattar det yrkeskunnande som hantverkare har. Det är inte bara en youtube-video för att dra el. Det är inte bara att dra fram en hammare och spika. Det finns utbildningar inom områden av snickeri som ligger väldigt nära ingenjörers.

Att som hippster ge sig i kast med allt vad byggande innebär och med en uppnosig attityd leder till enormt farliga problem i framtiden. En sak som irriterar mig är bristen på insikt av standardmått. Varje planka i ett ordentligt hus är uppmätt och placerad med en tanke. Dörrar ska kunna öppnas. Moduler ska kunna byggas in. Sängar ska få plats att bäras in. Det blir tok direkt när man bygger in sin ikea-garderob med sina kinamått.

Dessa mönster kommer prägla många hus framöver, med otroliga problem som någon annan kommer få betala för. Varje gång man ser en stockholmare fylla kupén i Teslan med ett paket glasull vet man att det kommer bli ett hus som får smaka på inkompetens. Upprätta ett register där byggen som inte gjorts av branschfolk dokumenteras. Precis samma som när bilservicen görs.
Det kan vara så att Malmöbon som fyllde sin bil med isolering gjorde det för att hjälpa sin hantverkare. Eller så är det en gds:are som är väldigt duktig. Kanske tack vare bygga hus och youtube som för övrigt är en väldigt bra källa till kunskap.
Sen är det så här att den där jätteduktiga rörisen du hade hemma troligtvis inte hade någon utbildning.

men vad kallas en fd hantverkare?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kan vara så att Malmöbon som fyllde sin bil med isolering gjorde det för att hjälpa sin hantverkare. Eller så är det en gds:are som är väldigt duktig. Kanske tack vare bygga hus och youtube som för övrigt är en väldigt bra källa till kunskap.
Sen är det så här att den där jätteduktiga rörisen du hade hemma troligtvis inte hade någon utbildning.

men vad kallas en fd hantverkare?
Nej, youtube och byggahus är väldigt bra källor men det ersätter aldrig en riktig hantverkare. Det är bara så det är.

En fd hantverkare? Pensionär?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
vad kallas en fd hantverkare?
Ex-hantverkare?
 
T
J Jontha skrev:
Kanske vi gled ifrån det jag pratade om en aning. Min andemening är att gemene man underskattar det yrkeskunnande som hantverkare har. Det är inte bara en youtube-video för att dra el. Det är inte bara att dra fram en hammare och spika. Det finns utbildningar inom områden av snickeri som ligger väldigt nära ingenjörers.

Att som hippster ge sig i kast med allt vad byggande innebär och med en uppnosig attityd leder till enormt farliga problem i framtiden. En sak som irriterar mig är bristen på insikt av standardmått. Varje planka i ett ordentligt hus är uppmätt och placerad med en tanke. Dörrar ska kunna öppnas. Moduler ska kunna byggas in. Sängar ska få plats att bäras in. Det blir tok direkt när man bygger in sin ikea-garderob med sina kinamått.

Dessa mönster kommer prägla många hus framöver, med otroliga problem som någon annan kommer få betala för. Varje gång man ser en stockholmare fylla kupén i Teslan med ett paket glasull vet man att det kommer bli ett hus som får smaka på inkompetens. Upprätta ett register där byggen som inte gjorts av branschfolk dokumenteras. Precis samma som när bilservicen görs.
Med tanke på hur usla många professionella hantverkare är måste man som amatör ofta besitta i princip så mycket kunskaper att man lika gärna kan göra jobbet själv för att kunna bedöma deras arbete. Jag kan garantera att de eventuella problem som kommer att uppstå i mina hus beror på vad s.k. branschfolk ställt till med utan att jag sett det, och inte på vad jag själv gjort. Så ett register är knappast någon garanti.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
tommib
J Jontha skrev:
Nej, youtube och byggahus är väldigt bra källor men det ersätter aldrig en riktig hantverkare. Det är bara så det är.

En fd hantverkare? Pensionär?
Ah, när man använder sådana absoluta termer som "Det är bara så det är" och "aldrig" så vaknar jag.

Du menar alltså att någon som inte yrkesmässigt arbetar med att bygga, säg, altaner någonsin kan uppnå ett lika bra resultat som någon som gör det? Att det är omöjligt för mig att bygga en lika snygg altan som en snickare? Eller faktiskt bara en för mig acceptabel altan (vilket kan vara önskat utfall givet en nytta/kostnadanalys)?

Du tar verkligen i från tårna när du stipulerar att inte ens de enklaste projekt i hemmet kan klaras av utan att anlita någon. Ta ett ännu mer fånigt exempel. Trädgårdsmästare. Det är alltså omöjligt att ersätta en trädgårdsmästare som planterar blommor i några krukor jag har på framsidan med, säg, min fru? Både hon och jag har nog en annan uppfattning i frågan.


Jag förstår nog vart du vill komma. En skicklig yrkesperson kommer i en given situation troligen prestera bättre än de flesta hempulare i ett antal dimensioner, såsom precision i utförandet, ytfinish, planering eller liknande. Kanske till och med ekonomiskt om det är så att en klantig GDSare måste göra om tio gånger innan det blir bra. Det är dock inte vad du skriver. Du skriver att det alltid är bättre att ta in en hantverkare, utan att definiera på vilket sätt det skulle vara så.

Du har helt enkelt fel.
 
  • Gilla
  • Wow
RoAd och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ah, när man använder sådana absoluta termer som "Det är bara så det är" och "aldrig" så vaknar jag.

Du menar alltså att någon som inte yrkesmässigt arbetar med att bygga, säg, altaner någonsin kan uppnå ett lika bra resultat som någon som gör det? Att det är omöjligt för mig att bygga en lika snygg altan som en snickare? Eller faktiskt bara en för mig acceptabel altan (vilket kan vara önskat utfall givet en nytta/kostnadanalys)?

Du tar verkligen i från tårna när du stipulerar att inte ens de enklaste projekt i hemmet kan klaras av utan att anlita någon. Ta ett ännu mer fånigt exempel. Trädgårdsmästare. Det är alltså omöjligt att ersätta en trädgårdsmästare som planterar blommor i några krukor jag har på framsidan med, säg, min fru? Både hon och jag har nog en annan uppfattning i frågan.


Jag förstår nog vart du vill komma. En skicklig yrkesperson kommer i en given situation troligen prestera bättre än de flesta hempulare i ett antal dimensioner, såsom precision i utförandet, ytfinish, planering eller liknande. Kanske till och med ekonomiskt om det är så att en klantig GDSare måste göra om tio gånger innan det blir bra. Det är dock inte vad du skriver. Du skriver att det alltid är bättre att ta in en hantverkare, utan att definiera på vilket sätt det skulle vara så.

Du har helt enkelt fel.
Men visa respekt för yrkeskårer! Varför ska hantverkarnas skrå vara öppet för allmänheten? Skulle du bli tveksam om jag påstod mig vara en doktor och ville sköta en av dina åkommor? Jag har kollat på nätet så jag har koll!
 
J Jontha skrev:
Men visa respekt för yrkeskårer! Varför ska hantverkarnas skrå vara öppet för allmänheten? Skulle du bli tveksam om jag påstod mig vara en doktor och ville sköta en av dina åkommor? Jag har kollat på nätet så jag har koll!
Varför ska hantverkare alltid jämföra sig med läkare? Det visar bara på vilken överdriven bild de har av sin egen förträfflighet.

Vi kan väl ta några andra yrkeskårer istället:

Bilmekaniker: det finns otroligt många GDS:are som är mycket skickligare än gemene professionelle mek.

Kockar: Hur många hemmakockar är inte otroligt duktiga på att tillreda fantastiska måltider. Samma gäller bagare och konditorer.

Trädgårdsmästare nämndes ovan, så det behöver jag inte beskriva.

Städare: Jag känner flera privatpersoner som städar otroligt mycket bättre och noggrannare än någon yrkesverksam partikelkollektör.

Taxichaufförer: Jag vet att jag (och många med mig) är långt mycket skickligare förare, och hittar klart mycket bättre i Stockholm än säkert 50 % av den yrkeskåren.

Listan kan göras hur lång som helst. Det som dock urskiljer många hantverkare från många övriga yrkeskårer är att de känner ett behov av att försvara sig hela tiden, och många av dem är väldigt ovilliga att dela med sig av sin kunskap. Läser man på olika forum är standardsvaret från hantverkare: ring en elektriker/rörmokare/snickare/målare. På forum för andra yrkesgrupper är svaren enligt min erfarenhet mycket oftare hjälpsamma med förklaringar och hjälp till GDS:aren.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Men visa respekt för yrkeskårer! Varför ska hantverkarnas skrå vara öppet för allmänheten? Skulle du bli tveksam om jag påstod mig vara en doktor och ville sköta en av dina åkommor? Jag har kollat på nätet så jag har koll!
Om du nyktrar rill lite, så kommer du inse att det finns många gds:are som är bättre än vissa inom sin profession. Det finns läkare som är sämre än en gds:are. Det finns gds:are som är bättre än en trädgårdsmästare, eller kock.
Sanningen är den det finns läkare, hantverkare, kockar som inte är speciellt bra på sitt arbete. Det som skapar en bra yrkesman är intresset. Med intresse blir man duktigare. Läkare måste plugga några år innan man får börja. Det säkrar upp att dessa håller en högre kvalité.
Om jag anlitar en hantverkare så gör jag det eftersom jag tar för givet att jobbet blir bättre och snabbare gjort. problemet är det finns många hantverkare eller kockar som inte kan sitt jobb.
Youtube och byggahus är två bra källor till kunskap. Självklart så finns fördelar att anlita ett proffs. Men jag är övertygad om att en noggrann och händig kan göra en altan bättre än ett proffs. Det är för att gds:aren kan ta så mycket mer tid vid varje snitt.

Men egentligen är allt enkelt.
En hemmapulare som börjar jobba som snickare är proffs....
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tja, vi får nog ta och avrunda här och slå fast att vissa tycker att hus bara är att snickra ihop några plankor medan andra vill ha dagsfärsk standard och material för att undgå problem.

en sak; håll era hus på avstånd från mig är ni snälla. Jag vill inte bli buren ut i en svart liksäck.

Jag bara lutar mig mot det jag ser i mitt eget hus (-67) där man kan se vilka konstnärer hantverkare kan vara. Mäter med digital laser för att se den pricka in 90 grader blankt i vinkeln av dörrkarmen som stått där i alla tider. Karmskruv? Nej, på den tiden slog man i en rejäl spik, och detta utan att karmen flyttades en mikrometer.

Jag brukar också beskåda de eldragningar min elektriker gjort. Underbart att se infästningar som sitter hårdare än berg. Skillnaden blir enormt jämfört med det pul tidigare ägare ställt till med. Massa korsdragningar, fel avstånd mot vägg i källare, grå elsladd dragen utomhus till potatiskällaren helt oskyddad. Väldigt osäker på vad mer som ställts till med. Läser inga instruktioner? Kanske borde gått till spec-saver? Fy fan för er som ställer till det så här.

Passar på och tackar för alla uppmuntrande ord som skickat till mig med PM. Det är så många att det blivit svårt att sortera. Men ni vet vilka ni är och stort tack till er.
 
J Jontha skrev:
Självklart är det så. Man kan inte kalla sig proffs bara för att man får pengar. Det är fler krav som ställs för den definitionen. Ni som är yrkesmän med känsla för det ni gör ska sträcka på er.
Jo, det kan man. Det är liksom definitionen av proffs. Inte att man är bra på det man gör.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.