Jag hade samma problem med vår och jag lyckades hitta och lösa det så jag tänkte dela med mig av det jag fann. Efter att ha öppnat upp och rensat ur en massa gräs överallt i varje liten vrå där det kunde tänkas få mekaniken att köra fast, utan resultat så började jag felsöka brytarna vid startnyckeln och handtaget. Blev förvånad över att brytaren i handtaget inte var gjuten så det var bara att pilla upp den. Lossade ledarna och kortslöt dem med nyckeln tillkopplad, startade galant! Funkade sisådär med ledarna i brytaren. Man fick liksom trycka ganska rejält på knappen och då startade den ibland. Provade att böja till blecken lite och då funkade den perfekt igen. Skönt att den gick igång. Sparade en rejäl slant och en massa tid :)
Bifogade lite före- och efterbilder från insidan av brytaren med tillböjda bleck. Notera den lilla kulan på fjädern i de två andra bilderna. Det är den som ger klickljudet och ett litet motstånd i brytaren. Den kan vara bra att hålla reda på :) Hand som håller en öppen elektrisk brytare med synliga metallbleck och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad elektrisk brytare med synliga metallbackar och anslutna ledningar, före reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en öppen elektrisk brytare med tillböjda metallbleck och blå knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elektrisk brytare med synliga metallbleck och fjädrar samt anslutna kablar i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej på er i denna gamla tråd. Haft samma bekymmer som er. Har felsökt enligt era tips. Tyvärr hjälpte det inte. Till slut såg jag att ena stiftet inne i kåpan där man sätter i nyckeln på något sätt tryckts in för långt. La på en tråd på nyckeln så att det blev kontakt och nu går den klockrent!
Billigt och bra!
 
  • Gilla
Odiewes och 1 till
  • Laddar…
ullberg
hordak hordak skrev:
Hmm, uppdaterar och rättar mig själv..
Passade på att demontera kåpan på klipparen när jag ändå var igång (batteri urtaget!) och upptäckte ett glapp i kontakten till själva motorn pga lösa skruvar som håller ”locket” till motorn.
Rengjorde från gräs och drog åt skruvarna - voilà, fungerar igen!

Försök att få ur så mycket gräs som möjligt, kryssmejsel PH2 passar.
[bild] [bild]

Dessa två skruvar var lösa(vibrationer?)
[bild]

Dålig kontakt mellan dessa
[bild]
tack för tipset, är hos svärmor som ska flytta till vårdboende och gräsmattan lämnade lite övrigt att önska - död gräsklippare…

men genom att ta bort relektronikmodulen och se till att stiften på undersidan fick kontakt så var det löst! …och istället började det regna…

Demonterad gräsklippare med verktyg utspridda på en gräsmatta, nära en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Orhan Onbasi och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
tack för tipset, är hos svärmor som ska flytta till vårdboende och gräsmattan lämnade lite övrigt att önska - död gräsklippare…

men genom att ta bort relektronikmodulen och se till att stiften på undersidan fick kontakt så var det löst! …och istället började det regna…

[bild]

/U

Tack för info. Hjälpte mig att fixa det.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Hej, liknande fel här.
Startar ibland, ibland inte (klick) - men när den startar så går den. Finns även en 43:a i mitt föräldrahem som även uppvisat liknande, där var problemet en trasig säkring (sitter i "nyckeln" intill batteriet, 40A). Den hade ena tanden rejält uppäten av någon orsak. Lånade ut min nyckel och då fungerade det utan problem, vid återlämning häromdagen har symtomet "överförts" till oss, dock hel säkring. Provat att koppla förbi med installationskabel utan framgång. Batteri nyladdat och uppmätt till 40V.
Ska köpa ny säkring idag för att se om det ändå är den som spökar.
Vart hittar du den där säkringen?🤔
 
  • Gilla
Mr Lambo
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Jag hade samma problem med vår och jag lyckades hitta och lösa det så jag tänkte dela med mig av det jag fann. Efter att ha öppnat upp och rensat ur en massa gräs överallt i varje liten vrå där det kunde tänkas få mekaniken att köra fast, utan resultat så började jag felsöka brytarna vid startnyckeln och handtaget. Blev förvånad över att brytaren i handtaget inte var gjuten så det var bara att pilla upp den. Lossade ledarna och kortslöt dem med nyckeln tillkopplad, startade galant! Funkade sisådär med ledarna i brytaren. Man fick liksom trycka ganska rejält på knappen och då startade den ibland. Provade att böja till blecken lite och då funkade den perfekt igen. Skönt att den gick igång. Sparade en rejäl slant och en massa tid :)
Bifogade lite före- och efterbilder från insidan av brytaren med tillböjda bleck. Notera den lilla kulan på fjädern i de två andra bilderna. Det är den som ger klickljudet och ett litet motstånd i brytaren. Den kan vara bra att hålla reda på :)[bild] [bild] [bild]
[bild]
Jag höll reda på kulan och gjorde av med fjädern istället.😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.