Hej, planerar att vertikalskära och min gräsmattan för att sedan stödså och toppdressa


Men hur gör jag med gräsklippningen under tiden på detta ställe?Tar ju lång tid för frön att börja växa medans allt nuvarande gräs fortfarande växer?

gräset kommer ju bli jättelångt om jag ska vattna i flera veckor utan att klippa.
 
Nysått gräs ska ju få växla sig rätt högt innan det klipps första gången och även då ska man väl även bara klippa 1/3 så du lär behöva låta hela mattan bli rätt hög ett tag. (Beroende på vad man anser högt) Men klippa kan du väl, några frön lär väl flyga iväg men landar väl bara på annan plats i gräsmattan tänker jag? Har själv rivit mossa i mossmattan så kvar blev några strån gräs o öppen jord. Slängde på några säckar jord med näring och massa frön. Jag tänkte låta detta område få vara lite djungel om det hjälper gräset få bättre rötter så blir det väl att klippa det i juni först kanske. Detta var lite av en experiment yta så får se hur det går, är på norrsidan huset så skuggas av huset och ett träd/buske halva dagen. Som sagt det hör blir mina först försöka att på allvar omvandla mossmattan till en gräsmatta så har bara försökt läsa mig till vad som bör göras, resultatet återstår så säger någon annan som faktiskt har en ”gräs”-matta något annat så lyssna på dem. ;)
 
  • Gilla
Förortstjejen
  • Laddar…
MaxHugo
S Stefan Bengt skrev:
Hej, planerar att vertikalskära och min gräsmattan för att sedan stödså och toppdressa

Men hur gör jag med gräsklippningen under tiden på detta ställe?Tar ju lång tid för frön att börja växa medans allt nuvarande gräs fortfarande växer?
.
Nysått gräs ska klippas första gången vid 5cm. Har du en gräsklippare med klipphöjd på 5cm är det bara att klippa på det högsta under 1-2 månader. Sen kan du gradvis sänka så du får den höjd du vill ha. Att sen klippa nys sått gräs på 4cm är inget farligt.

Efter att du kör vertikalskäraren upp och ner, höger och vänster, så kommer gräsmattan stanna upp i växt ett tag.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Nysått gräs ska klippas första gången vid 5cm. Har du en gräsklippare med klipphöjd på 5cm är det bara att klippa på det högsta under 1-2 månader. Sen kan du gradvis sänka så du får den höjd du vill ha. Att sen klippa nys sått gräs på 4cm är inget farligt.


Efter att du kör vertikalskäraren upp och ner, höger och vänster, så kommer gräsmattan stanna upp i växt ett tag.

Ok men även om det nya inte hunnit komma upp kan jag klippa det gräset som är kvar sedan innan på högsta? Eller ska jag göra som ovan sa och låta det bli en liten djungel?
 
R
Robot eller manuell klippning?

manuell klippning= bara låta den nysådda ytan växa upp

robot= avgränsa med tillfälligt stående plankor tills ytan är färdig att inkluderas i din klippning.
 
R RalleB skrev:
Robot eller manuell klippning?

manuell klippning= bara låta den nysådda ytan växa upp

robot= avgränsa med tillfälligt stående plankor tills ytan är färdig att inkluderas i din klippning.

Manuell, så jag ska inte klippa något föräns det nya kommer upp även om det gamla blir +10cm?
 
  • Gilla
Christian_5891 och 1 till
  • Laddar…
R
Fast om du vill ha en tätt och fin gräsmatta klipper du naturligtvis gräsmattan regelbundet men undviker delen du har nysått.

Förstår faktiskt inte vad ditt mål med gräsmattan är?
Du vill stödså för att få en bra gräsmatta men vill inte klippa övriga gräsmattan under tiden den den nya delen växer upp?
 
R RalleB skrev:
Fast om du vill ha en tätt och fin gräsmatta klipper du naturligtvis gräsmattan regelbundet men undviker delen du har nysått.

Förstår faktiskt inte vad ditt mål med gräsmattan är?
Du vill stödså för att få en bra gräsmatta men vill inte klippa övriga gräsmattan under tiden den den nya delen växer upp?
TS har väl inte sagt något om att han inte vill, han frågar ju efter råd om du läser tidigare svar. Jag tolkar det som att planen var att jobba på hela gräsmattan inte bara en liten bit.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Fast om du vill ha en tätt och fin gräsmatta klipper du naturligtvis gräsmattan regelbundet men undviker delen du har nysått.

Förstår faktiskt inte vad ditt mål med gräsmattan är?
Du vill stödså för att få en bra gräsmatta men vill inte klippa övriga gräsmattan under tiden den den nya delen växer upp?

Tror du missuppfattat… har stödsått en gles gräsmatta, alltså hela tomten har gräs men den är gles nu när allt är upprensat, är ingen del som är osådd allt är blandat har stödsått hela tomten

Därför jag undrar hur jag ska göra för det gamla lär växa så det knakar med dressjord inblandat nu.
 
R
Då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade, trodde det var en del av gräsmattan som skulle fixas.
Ja, då blir det knivigare, om man håller gräset i lagom höjd så sprider sig rötterna åt sidan.
Låter man det växa högt blir gräset grövre och sprider inte sitt rotsystem så mycket i sidled.
 
R RalleB skrev:
Då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade, trodde det var en del av gräsmattan som skulle fixas.
Ja, då blir det knivigare, om man håller gräset i lagom höjd så sprider sig rötterna åt sidan.
Låter man det växa högt blir gräset grövre och sprider inte sitt rotsystem så mycket i sidled.

Ingen fara :), exakt det som är mitt dilemma vet inte hur andra gör…
 

Bästa svaret

Du behöver inte vattna som en tok i flera veckor, det räcker att du vattnar tills gräset har börjat gro och blivit någon centimeter då kan du dra ner på vattnet. Det befintliga skuggar så det kommer finnas fukt att ta av.

Första klippningen brukar vanligtvis ske efter 14 dagar men vissa sorter behöver längre tid på sig. Men efter 14 dagar är det bara att klippa på. Man behöver ju inte springa gatlopp med klipparen och slakta runt i vändningarna utan ta det lite försiktigt dom första klippningarna.

Då majoriteten av plantorna kan du utan problem klippa på din vanliga höjd eller lägre än du vill det men haft problem med att gräset slutar vara grönt.

Mitt gräs klipptes 16mm andra gången jag klippte det efter sådd.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Du behöver inte vattna som en tok i flera veckor, det räcker att du vattnar tills gräset har börjat gro och blivit någon centimeter då kan du dra ner på vattnet. Det befintliga skuggar så det kommer finnas fukt att ta av.

Första klippningen brukar vanligtvis ske efter 14 dagar men vissa sorter behöver längre tid på sig. Men efter 14 dagar är det bara att klippa på. Man behöver ju inte springa gatlopp med klipparen och slakta runt i vändningarna utan ta det lite försiktigt dom första klippningarna.

Då majoriteten av plantorna kan du utan problem klippa på din vanliga höjd eller lägre än du vill det men haft problem med att gräset slutar vara grönt.

Mitt gräs klipptes 16mm andra gången jag klippte det efter sådd.
kanonsvar, tack :) är villa classic den tar sig rätt fort
 
Har sått gräs i flera år och aldrig haft problem, vet inte vad som hänt detta året, sådde en gräsmatta på 200kvadrat på ett ställe, helt ny, aldrig varit gräs där innan, nu 3 veckor senare är den uppvuxen och fin.

men min stödsådd är 14 dagar gammsl och har inte hänt ett skit typ, varför fungerar inte stödsådden med toppdress men att så en ny gräsmatta fungerade perfekt.
 
S Stefan Bengt skrev:
Har sått gräs i flera år och aldrig haft problem, vet inte vad som hänt detta året, sådde en gräsmatta på 200kvadrat på ett ställe, helt ny, aldrig varit gräs där innan, nu 3 veckor senare är den uppvuxen och fin.

men min stödsådd är 14 dagar gammsl och har inte hänt ett skit typ, varför fungerar inte stödsådden med toppdress men att så en ny gräsmatta fungerade perfekt.
Samma gräsfrön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.