Har köpt ett litet hus där ena delen är från 1900 och den andra från 2007. I gamla delen är det torpargrund med mullbänk, halva renoverat med plastskikt om jag förstod det rätt. Nybyggda delen har trossbotten och plintgrund, plastskikt i vägg och tak. Hur funkar denna kombon ihop egentligen? Om markfukt kommer upp från gamla delen och in i huset som delvis är plastat hur kommer det då att må? Planen är att renovera mullbänken troligtvis med hasopor. Hela gamla delfn behöver isoleras och taket läggas om på hela kåken. Ska jag ta bort plasten i taket och försöka få diffussionsöppnen lösning så gott det går? Eller kan den vara kvar? Kanske sätta in ventilation? Några tips och råd?
 
Jag skulle ta bort plasten i gamla delen. Absolut.
 
Ja det får bli så. Ska bli ”intressant” att riva upp de där golven…

Men i nya delen, ska jag låta plasten vara där? Måste nog riva ner innertaket uppe ändå för det är så klantigt gjort, så då kanske det är lika bra att dra plasten också? Och byta så hela taket blir diffussionsöppet?
 
Om den nya delen är byggd på nytt/modernt sätt så behövs plasten.

Generellt kan man säga att ju tjockare och mer välisolerade väggar/tak är desto viktigare är det med en rejäl ångdämpare alt ångspärr. Gäller även för gamla hus som isoleras upp till nybyggnadsstd/krav.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.