Som sagts i flera trådar det går att såga ur eller göra som på bilderna,dock så kan man göra det bättreän vad som visas på bilderna.
Finns för och nackdelar med båda sätten.
Att göra som på bilderna funkar utmärkt om man är noggrann med plåten och fogar och målar rikligt.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Som sagts i flera trådar det går att såga ur eller göra som på bilderna,dock så kan man göra det bättreän vad som visas på bilderna.
Finns för och nackdelar med båda sätten.
Att göra som på bilderna funkar utmärkt om man är noggrann med plåten och fogar och målar rikligt.
Tack! Vad tänker du är för- och nackdelarna? Nackdelar med infällda bläck, har jag inte hört något om?
 
L LisaDW skrev:
Tack! Vad tänker du är för- och nackdelarna? Nackdelar med infällda bläck, har jag inte hört något om?
Sågar man ut foder och för in plåt under trät så brukar det suga fukt där och det är inte ovanligt att det ruttnar där, speciellt när det är blötsnö på vintern.
Väldigt vanligt att det slarvas med målning på sådana ställen.
Men gör man rätt så föredrar jag personligen infällt.
Men det är inget fel att inte fälla in plåten.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
T twoody skrev:
Sågar man ut foder och för in plåt under trät så brukar det suga fukt där och det är inte ovanligt att det ruttnar där, speciellt när det är blötsnö på vintern.
Väldigt vanligt att det slarvas med målning på sådana ställen.
Men gör man rätt så föredrar jag personligen infällt.
Men det är inget fel att inte fälla in plåten.
Tack! Bra veta vad man ska tänka på, att extra målning behövs i så fall.
 
Ja jackar man ut foder för bleck så ska det oljas sen grundmålas sen två strykningar sen kan man sätta blecken, men tyvärr slarvas det ofta på sådana ställen.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja jackar man ut foder för bleck så ska det oljas sen grundmålas sen två strykningar sen kan man sätta blecken, men tyvärr slarvas det ofta på sådana ställen.
Tack, ja det kräver ju lite samordning. och att jackningen görs först och inte sätta in plåten direkt, som i filmen som låg i en trådlänk jag fick.
 
wildeside
T twoody skrev:
Ja jackar man ut foder för bleck så ska det oljas sen grundmålas sen två strykningar sen kan man sätta blecken, men tyvärr slarvas det ofta på sådana ställen.
Hmm får nog göra om mina då både på gamla och nya huset.
Gamla huset gjordes för 8 år sen och nya 1 år sen och har bara målat med faluvapens färg, 2 strykningar.
Skoja bara inget fel på trät än iaf varken på nya eller gamla huset.....
 
T twoody skrev:
Sågar man ut foder och för in plåt under trät så brukar det suga fukt där och det är inte ovanligt att det ruttnar där, speciellt när det är blötsnö på vintern.
Väldigt vanligt att det slarvas med målning på sådana ställen.
Men gör man rätt så föredrar jag personligen infällt.
Men det är inget fel att inte fälla in plåten.
Det är ändå mindre illa att behöva byta ruttna foder, än att få fuktskadan in innanför panelen och in i stommen.
 
  • Gilla
LisaDW och 2 till
  • Laddar…
Är det nån som har tillgång till AMA- figurer på utföranden?
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Är det nån som har tillgång till AMA- figurer på utföranden?
Jag kan lösa det imorgon om minnet är med...
Men håller med om att det snyggaste/tätaste är att såga ur..
För övrigt så är det väldigt ofta snickarna själva som monterar mycket plåt idag
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag kan lösa det imorgon om minnet är med...
Men håller med om att det snyggaste/tätaste är att såga ur..
För övrigt så är det väldigt ofta snickarna själva som monterar mycket plåt idag
Om man fogar hur ska man underhålla dem, så att de håller tätt? Hur märker man att det är dags foga om eller förbättra? Sprickbildning? Vittrar bort? Efter 10-15 år eller kan hålla tätt längre?
 
Hejsan. Själva plåtarbetet är det inga fel på. Till och med rundade gavelavslut, så det är påkostat. Det som är fel är de snickarna som monterat fodren och inte monterat dessa i läge med smygarna. Tyvärr ett vanligt förfarande av dessa "klåpare". Enligt AMA så finns det tre varianter av gavelavslut, och det är upp till beställaren tillsammans med hantverkarna att ta en dialog med tanke på utförande. Antingen så får gavlarna (15 mm.) spännas mot smyg och foder eller så sätts fönsterblecket innan smyg och foder kommer på plats, så att blecket ligger innanför dessa. bEtt tredje alternativ är en urtagning i foder/smyg. Men absolut snyggast är det först nämnda alternativet såsom det egentligen redan är utfört. Men med en tajt spänning MOT träsidan.
 
  • Gilla
hushem och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hejsan. Själva plåtarbetet är det inga fel på. Till och med rundade gavelavslut, så det är påkostat. Det som är fel är de snickarna som monterat fodren och inte monterat dessa i läge med smygarna. Tyvärr ett vanligt förfarande av dessa "klåpare". Enligt AMA så finns det tre varianter av gavelavslut, och det är upp till beställaren tillsammans med hantverkarna att ta en dialog med tanke på utförande. Antingen så får gavlarna (15 mm.) spännas mot smyg och foder eller så sätts fönsterblecket innan smyg och foder kommer på plats, så att blecket ligger innanför dessa. bEtt tredje alternativ är en urtagning i foder/smyg. Men absolut snyggast är det först nämnda alternativet såsom det egentligen redan är utfört. Men med en tajt spänning MOT träsidan.
Tack! Tänker du att i detta skede i mitt fall, att snickarna/plåt kan fixa till monteringen av befintlig plåt utan att förlänga den, så det blir bra och spänna upp mot smyg och foder, trots att det är ojämnt? Då blir det väl med att foga eller utan fogning?
 
L LisaDW skrev:
Tack! Tänker du att i detta skede i mitt fall, att snickarna/plåt kan fixa till monteringen av befintlig plåt utan att förlänga den, så det blir bra och spänna upp mot smyg och foder, trots att det är ojämnt? Då blir det väl med att foga eller utan fogning?
L LisaDW skrev:
Tack! Tänker du att i detta skede i mitt fall, att snickarna/plåt kan fixa till monteringen av befintlig plåt utan att förlänga den, så det blir bra och spänna upp mot smyg och foder, trots att det är ojämnt? Då blir det väl med att foga eller utan fogning?
Det är förresten plåt som har monterat det.
 
Ett bra och fungerar sätt är att bocka blecken så att de ligger i spänn mot smygen.
Så målar man in plåten.

Betydligt snyggare än att såga i trät om man frågar mig.

När foder och smyg inte ligger i linje med varandra så blir det dock svårare...
 
  • Gilla
LisaDW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.