T tanaris skrev:
Tror du verkligen folk i allmänhet gillar att släpa omkring på andras saker, få se huset i totalt kaos och käka ett par grillkorvar som tack för besväret? Nä, jag håller med ovanstående: bjud på middag när flytten är klar och de slipper sitta på flyttkartongerna istället.
Nu handlar det ju förhoppningsvis inte om en stående flytt en gång per år, utan när man väl flyttat så ska man väl bo ett par år om inget oförutsett händer? Det kan man ju faktiskt bita ihop och hjälpa till med.
 
Men det vanligaste måste väl ändå vara att överlappa datumet något, så man inte måste ut och in samtidigt? Så har vi alltid gjort
 
T
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Nu handlar det ju förhoppningsvis inte om en stående flytt en gång per år, utan när man väl flyttat så ska man väl bo ett par år om inget oförutsett händer? Det kan man ju faktiskt bita ihop och hjälpa till med.
Jag föredrar nog att mina vänner och bekanta inte ska behöva "bita ihop och hjälpa till", dessutom kanske på ett datum som egentligen inte passar så bra men eftersom jag hjälpte dem osv... Nä tack. Men alla är olika.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
nej ta hjälp av polare flytt nej tack mer koas en det är värt polarna har ju barnen med sig oftast blir bara jobbigt. funkade när man var yngre utan barn och det vart mer som en fest med flytt pizza och några flak öl
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Jag säger bara en sak. Talko!

Magasineringen borde ju gå att ordna hos någon bekant om det bara är ett par dygn
 
PÅ grundfrågan säger jag: man tar med dem, slänger dem eller säljer dem.
Jag har nog aldrig varit med om en flytt medelst firma så jag kan inte komma med kommentarer om det, men jag har deltagit på en 20 flyttar? När jag var ung (25-35) så var det en massa studenter i bekantskapskretsen och där fanns inga pengar över till något alls. Så det var cirkulär ekonomi att vara behjälplig vid flyttar med att bära grejer. Nu när man är äldre (jag och vännerna) och bor i hus och har ett släp så är det en helt annan sorts flytthjälp man utför. Men visst saknar man den gemenskapen ibland?
Vid flytten från lägenheten till hus så hade vi en god stund omlott. Husfrun jobbade i närheten av huset och barnet gick i skola vid lägenheten så jag och barnet stannade tills skolavslutningen. Så tre månader omlott... Och naturligtvis så blev det stressigt på slutet av ren djävulskap då lånade skåpbilen rasade en meter utanför huset på vägen ner till lägenheten med släpet påkopplat. Och den vanliga bilen stod hos utlånaren, två mil söder om lägenheten som var tio mil söder om huset. Jippie! Men nu är det nästan glömt. :crysmile:
 
Edit: missade den lilla detaljen i trådstarten att ni skulle vara ute innan ni kunde flytta in, så då säger jag magasinering istället för nedanstående.

Det går att flytta på en dag om det kniper, förutsatt att det inte är alltför långt avstånd mellan gamla och nya boendet.

Jag och frun gjorde så när vi flyttade från lägenhet till huset vi bor i nu. Förberedelserna tog emellertid en dryg vecka i anspråk med att packa ner allt i lådor och rensa bort det vi inte skulle ha med oss i huset.

Själva flyttdagen började tidigt med att lasta ett hyrt flyttsläp och åka de två milen till huset och lasta ur. Sen upprepades proceduren en fyra fem gånger tills lägenheten var tom och huset och garaget var fyllt.

Sent på eftermiddagen tog en kompis sig an flyttstädningen av lägenheten och dagen efter lämnades nycklarna till lägenheten till den nya hyresgästen.

Sen tog det naturligtvis ett par veckor innan vi fått ordning på allt i huset efter inflyttningen.

Så med lite planering går det att genomföra en flytt på en dag på två personer. Kostnad, ca 2.500:- inkl flyttstäd och hyra av flyttsläp.
 
Redigerat:
Som någon sagt: "Shurgard är vackert i juli"... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.