Jag och min sambo kom på en sak när vi satt och diskuterade flytten från våran bostadsrätt till vårt nyköpta hus.

För att vi ska kunna få tillträde till vårt nya hus ska vi ju betala kontantinsatsen, vilken vi inte får loss förrän de nya ägarna till våran nuvarande bostad får tillträde och i sin tur betalar kontantinsatsen till oss.

Vart gör man av alla grejer under tiden? Eftersom man måste ha flyttat ut innan man kan flytta in.
Så det går ju inte bara att köra grejerna från gamla till nya bostaden.

Det kan ju handla om typ 1 dag.

Hoppas på att få låna någons garage?

Hur gör folk?
 
Man pratar med banken om ett överbryggningslån och sätter tillträde på den nya bostaden nån vecka innan utflytt av gamla bostaden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Man pratar med banken om ett överbryggningslån och sätter tillträde på den nya bostaden nån vecka innan utflytt av gamla bostaden.
Ja, jag läste på lite om detta lån och det är ju praktiskt. Var lite nyfiken på om alla gör så?

Det kanske är standard vid flytt...
 
Det är det normala, om man inte har ett rejält kapital liggande, eller möjlighet att höja det befintliga lånet.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Ja jag har alltid gjort så vid flytt, kanske funkar utan om man inte har familj osv.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Fairlane
Det finns väl två vägar.

1) Magasinera allt och sov hos vänner/familj eller på hotell
2) Ta ett överbryggningslån, dvs banken är med på att pengarna från er försäljning kommer lite senare. Det brukar kräva ett påskrivet kontrakt att lägenheten är såld.

Jag skulle gissa på att alternativ 2 är mycket vanligare än 1.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Tror dessutom det är väldigt vanligt med att det även är några månader än veckor. Då hinner man renovera det viktigaste om man vill, byta golv och göra vid ytskikt innan man flyttar in alla grejor och behöver flytta runt dem hela tiden sen.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror dessutom det är väldigt vanligt med att det även är några månader än veckor. Då hinner man renovera det viktigaste om man vill, byta golv och göra vid ytskikt innan man flyttar in alla grejor och behöver flytta runt dem hela tiden sen.
Ja, det låter logiskt. Vi har turen att det är nybyggt så kommer bara behöva ställa in grejerna.
 
Jag har vid flera flyttar på senare tid valt att anlita flyttfirma. Då har det heller inte varit några som helst problem att låta dom magasinera allt under ett par dagar. De packar en container, sen ställer de av den på sitt "lager" och hämtar upp den och kör ut när det är dags att flytta in.

Jag minns inte exakta priser, men mellan 5 och 10 tusen har det väl varit och då har jag fått låna alla flyttkartonger och emballage och inte behövt bära en enda pryl själv. Dessutom fått alla lådor och möbler inburna till rätt rum från början.

Det är så fruktansvärt värt pengarna om du frågar mig.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag har vid flera flyttar på senare tid valt att anlita flyttfirma. Då har det heller inte varit några som helst problem att låta dom magasinera allt under ett par dagar. De packar en container, sen ställer de av den på sitt "lager" och hämtar upp den och kör ut när det är dags att flytta in.

Jag minns inte exakta priser, men mellan 5 och 10 tusen har det väl varit och då har jag fått låna alla flyttkartonger och emballage och inte behövt bära en enda pryl själv. Dessutom fått alla lådor och möbler inburna till rätt rum från början.

Det är så fruktansvärt värt pengarna om du frågar mig.
Med tanke på jobbet med att flytta allt är jag med på att en flyttfirma vore bra smidigt... då kan man fokusera lite på annat, speciellt när man har småbarn också!
 
B Beckidekk skrev:
Med tanke på jobbet med att flytta allt är jag med på att en flyttfirma vore bra smidigt... då kan man fokusera lite på annat, speciellt när man har småbarn också!
Det är värt pengarna.
För vår del har ett hus på 200m2 tagit dom 3-4h att tömma och lasta in. Sen kanske 2h för att bära ut i nya boendet. Ilastning gör som själva, bara att gå igenom alla saker först så dom vet vad som är knepigt etc. Utlastning ställer man bara en person vid dörren som säger ”sovrum till vänster”, ”köket”, ”uppe till höger”. Andra i familjen kan göra annat.

Räkna även in att vissa flyttfirmor (alla?) erbjuder lådor och material. Riktiga flyttlådor som inte går sönder. Bara där är det 500-1000kr sparat.
 
T
Vi har inte behövt det, men de flyttfirmor vi anlitat har alltid kunnat erbjuda en magasineringstjänst. Har aldrig riktigt förstått de som köper hus för flera miljoner och sen hyr en minilastbil och anlitar släkt och vänner för att bära. Däremot brukar vi packa och packa upp själva för att ha lite koll på var sakerna finns.

Tror vi betalade runt 13k sist, då har vi rätt mycket prylar. De kom med en riktigt stor lastbil, en lite mindre och sju gubbar. Kartonger ingick, packmaterial bjöd de på.
 
T tanaris skrev:
Vi har inte behövt det, men de flyttfirmor vi anlitat har alltid kunnat erbjuda en magasineringstjänst. Har aldrig riktigt förstått de som köper hus för flera miljoner och sen hyr en minilastbil och anlitar släkt och vänner för att bära. Däremot brukar vi packa och packa upp själva för att ha lite koll på var sakerna finns.

Tror vi betalade runt 13k sist, då har vi rätt mycket prylar. De kom med en riktigt stor lastbil, en lite mindre och sju gubbar. Kartonger ingick, packmaterial bjöd de på.
Jag tycker tvärtom, har inte förstått mig på de som anlitar flyttjänst.
Man träffar släkt och vänner och gör en rolig grej av det, samt får visa upp huset vid inflytt.
Att man sparar en slant är väl aldrig dumt heller?
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
E
Bjud släkten på middag om du vill träffa den. Ingen tycker om att hjälpa till att flytta
 
  • Gilla
Lizzardo och 2 till
  • Laddar…
T
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Jag tycker tvärtom, har inte förstått mig på de som anlitar flyttjänst.
Man träffar släkt och vänner och gör en rolig grej av det, samt får visa upp huset vid inflytt.
Att man sparar en slant är väl aldrig dumt heller?
Tror du verkligen folk i allmänhet gillar att släpa omkring på andras saker, få se huset i totalt kaos och käka ett par grillkorvar som tack för besväret? Nä, jag håller med ovanstående: bjud på middag när flytten är klar och de slipper sitta på flyttkartongerna istället.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.