Vi har köpt ett hus som luktar en del gammal människa + lite rök. pga lukten valde vi att riva bort tapet helt och ska måla med luktspärrande primer sedan vanlig väggfärg.

I sovrummet kom vi ner till någon sorts spånskiva som är väldigt porrös och luckrar sig när vi ångar+skrapar.

Några alternativ jag funderat över är:
  • bredspackla dirrekt på spånet?
  • Renoveringsgips dirrekt på spånet?
  • slita bort spånet och sätta nya gipsskivor (Helst inte pga budget-skäl)
Hur hade ni gått tillväga med en vägg som denna?

Porös och fragmenterad spånskiva på en vägg med rester av bortskrapad tapet och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porös spånskiva med rester av tapet och spackel synlig i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är treetex och är ett jäkla skit att få bra, skulle inte lagt energi på det där utan gipsat istället.
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
Düsseldorff
Mycket enklare att bara gipsa. Spar mycket tid.
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
Osb+gips alt. Bara gips
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
Bakom skivmaterialet, som är tretex, sitter det förmodligen vanligt spåntat virke. Nuvarande skiva är ett skit att få en bra yta på så jag skulle utan tvekan riva bort dessa och sedan ersätta med gips. Detta är i sammanhanget ingen stor utgift. Ni sover nog bättre om nätterna då tretexen säkerligen luktar en del.
Lägg ner tiden och pengarna på att göra det ordentligt, annars kommer ni ångra er.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
tack för bra svar!

Om vi tar bort tretexen och gipsar, borde man köra dubbla lager gipsskivor (hört nånstans att det kan behövas) eller räcker det med en skiva?
Något särskillt att tänka på när vi köper skivorna?

Jag är nybörjare och tar gärna alla råd :D
 
Räcker absolut med en skiva när det är spontade bräder på väggen.
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…

Bästa svaret

Tretex dammar väldigt mycket. Så när ni river den tänk på att använda munskydd och ha öppet fönster. Förmodligen sitter det väldigt tätt med spikar. Slå in dem i väggen eller dra ut dem.
Använd standard gipsskiva. Ett lager räcker. Gipsskivorna skruvas upp. Tänk på att inte dra i gipsskruven för långt, utan bara jäms med ytan. Sen återstår spackling och slipning. I skarvarna används remsor, för att inte spacklet ska spricka. Det finns olika åsikter om vad för typ av remsa som ska användas, men jag har alltid använt glasfiberremsa med utmärkt resultat. Det här är ett utmärkt nybörjar-projekt!:)
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.