D Daniel 109 skrev:
Elmarknaden har inte havererat.
Finns ingen marknad i norr skulle jag säga p.g.a. bristen på infrastruktur.

Inte för att jag tror det kommer bli billigare i SE3 & 4 om man kunde leverera mer från SE1 neråt kommer bara sluta att ni där uppe får "Stockholms priser" på elen också.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vadå, ”finns ingen marknad i norr” den begriper jag inte.

Om ledningarna inte var begränsande skulle hela Sverige ha Tyska priser. Då skulle det vara en marknad med samma pris i hela Europa.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Inte för att jag tror det kommer bli billigare i SE3 & 4 om man kunde leverera mer från SE1 neråt kommer bara sluta att ni där uppe får "Stockholms priser" på elen också.
Precis, de som bor i SE1 och SE2 borde vara rejält ointresserade av att bygga ut kraftnäten genom Sverige. Och vi i SE3 och SE4 har som du konstaterat knappast något att vinna på det heller.

Istället kan ju det låga elpriset i norr locka högkonsumenter av el att etablera sig där; serverhallar, stålverk, bitcoin-mining osv.
 
G Greger_08 skrev:
Inte för att jag tror det kommer bli billigare i SE3 & 4 om man kunde leverera mer från SE1 neråt kommer bara sluta att ni där uppe får "Stockholms priser" på elen också.
Stockholmspriserna på el är ändå rätt OK. Malmöpriserna däremot - ajajaj, de är räliga!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
...Om ledningarna inte var begränsande skulle hela Sverige ha Tyska priser....
Den stora frågan för mig är fortfarande varför vi ska ha Tysklands priser.
Du pratar mycket om att vi andra inte förstår hur marknadsekonomi fungerar. Jo, det gör vi.
Men är den här modellen med "Pay-as-clear" för en energihandel mellan olika länder med olika förutsättningar bra, och varför ska vi lida för att Tyskland felsatsat på fossil gas från Ryssland?
Ibland behövs det en gnutta planekonomi för att styra upp marknaden. Gärna med det egna landets väl och ve i fokus.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
Av precis samma orsak som vi har en frimarknad på andra varor. Något som gynnat alla. De som har försökt sig på andra modeller lyckas i allmänhet riktigt dåligt.

Senaste gången jag nämnde att någon inte förstod var ett svar på inlägg 99. Menar du att det den skribenten förstod mekanismen?
 
Redigerat:
Jag är i alla fall inte gynnad av Tysklands felsatsning på fossil gas. Men jag tillhör väl inte gruppen "alla".
Tror inte vi kommer längre här. Din politiska övertygelse om marknadsekonomins oöverträfflighet är av religiös natur.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nej, men det finns andra varor som produceras i Tysklad som vi vinner på att vi kan köpa. Öl, industriteknik mm. Man kan inte titta på enskilda varor. Det är helheten som ger vinsten.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag är i alla fall inte gynnad av Tysklands felsatsning på fossil gas. Men jag tillhör väl inte gruppen "alla".
Fast den är ju inte marknadsekonomiskt betingad, utan politiskt.

Du är gynnad av att den relativa elbrist som finns nu fördelas på ett rationellt sätt, efter betalningsvilja. Det leder nämligen till ett så högt välstånd som möjligt över tid givet förutsättningarna.

Du är dock missgynnad av svenska och tyska beslut att sönderreglera elproduktionen med andra mål än billig eller tillförlitlig el som mål.

Att felet först syns på marknaden ändrar inte det faktum att det är politiskt skapat.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
E Etrompa skrev:
Dock kvarstår effektbristen. Obegripligt ändå. Vi exporterar el, och köper tbx dyrt en del av det vi exporterat. Nettflödet som visas, men inte realiteten. Eller är jag ute och cyklar?
Billig el är från vind och vatten, så den typen av el är billig att köpa av våra grannländer. (Sverige exporterar)
Runt 55% av vår elproduktion är från vattenkraft och 80% av den sker i Norrland när snön smälter.

När vintern kommer blåser det mindre och vattnet har "slutat" rinna. Då klarar vi inte oss själv och behöver importera el från grannländerna. Denna elen är av största del kol eller uran vilken är den dyra elen att köpa.

Detta låter som en bra förklaringen varför vi säljer el samtidigt som vi köper. :D
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Detta låter som en bra förklaringen varför vi säljer el samtidigt som vi köper.
Undantaget att allt var felaktigt så lät det bra, ja. ;)

Vattenkraftsdammarna fryser bara på ytan, så vattenkraften går året runt. Tydligen blåser det i snitt mer på vintern också, även om det finns perioder med stiltje över stora områden samtidigt, vilket gör vindkraften osäker på dags- och veckobasis, om än inte säsongsvis.
 
MaxHugo
E elmont skrev:
Där har du fel, "vi" exporterar el även under vintermånaderna och det är bara undantagsvis som vi måste importera. Här [länk] kan du hitta det momentana "elflödet" för dom senaste 5 åren
Jag sa inte att vi inte exporterade el under vintern. Vi säljer billig el i Norrland och köper dyr el i Skåne (polsk kolkraft)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Undantaget att allt var felaktigt så lät det bra, ja. ;)
Vattenkraftsdammarna fryser bara på ytan, så vattenkraften går året runt. Tydligen blåser det i snitt mer på vintern också, även om det finns perioder med stiltje över stora områden samtidigt, vilket gör vindkraften osäker på dags- och veckobasis, om än inte säsongsvis.
Jag sa inte att vattenkraftsdammarna fryser under vintern. Utan snön från fjällen smälter och vattenflödet ökar.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag sa inte att vattenkraftsdammarna fryser under vintern. Utan snön från fjällen smälter och vattenflödet ökar.
Du skrev ordagrant att:
MaxHugo MaxHugo skrev:
Runt 55% av vår elproduktion är från vattenkraft och 80% av den sker i Norrland när snön smälter.
Det innebär något annat än det du skriver nu. Men gott så. Är vi överens om att vattenkraften producerar el året runt är det bra nog för mig.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag sa inte att vi inte exporterade el under vintern. Vi säljer billig el i Norrland och köper dyr el i Skåne (polsk kolkraft)



Jag sa inte att vattenkraftsdammarna fryser under vintern. Utan snön från fjällen smälter och vattenflödet ökar.
Nja, det exporteras friskt från Skåne också. Ofta importerar vi på natten när elpriset är lägre för att exportera när det är högt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.