Hej på er!

Jag tog över mitt barndomshem för ett par år sedan och har renoverat allt invändigt och blivit väldigt nöjd.Nu har turen kommit till utsidan - en utsida som inte fått någon kärlek på många år skall tilläggas. Den gamla hallonhäcken här ute är fullständigt invaderad av daggkaprifol. Daggkaprifolen har faktiskt sådan otrolig växtkapacitet att den lyckats slingra sig upp i ett äppelträd och lyckats dra ner grenar och har lyckats ta sig upp i en närliggade asp och har nu lyckats klättra upp närmare tre meter i denna. Daggkaprifolen är vacker och beundransvärd i sin styrka men den har successivt slingrat sig runt hallonbuskarna och dragit ner dem en och en och nu kraftigt reducerat mitt hallonbestånd. Har någon av er något jägartips för att stoppa denna växt framfart på ett resolut sätt? Alla tips mottages tacksamt!

Fråga nummer två. När daggkaprifolen fördrivits från hallonhäcken så tänkte jag ge den lite kärlek. Jag har läst de långa guiderna om hur man "ska" göra för att få en fin hallonhäck. Men då jag inte känner för att ta tjänstledigt från jobbet kommande månaden för att uppnå dessa resultat så skulle jag vilja veta vad som är viktigast. Vattning? Gödsling? Spjälka upp med plantorna med staket och ståltråd?

Hit me with your best shots, ni som har erfarenhet. Jag är inte ute efter tänbkart bästa resultat. Jag vill bara ha okej med hallon så barnen kan gå och plocka i sommar.

Tack på förhand! /mk
 
Åsa Lund
Hallon får bär på fjolårets skott. Skott som har burit frukt ska skäras ner och tas bort. Gallring enligt ovan så blir det fint.
Vad gäller gödning hade jag googlat
 
  • Gilla
Christyl
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hallon får bär på fjolårets skott. Skott som har burit frukt ska skäras ner och tas bort. Gallring enligt ovan så blir det fint.
Vad gäller gödning hade jag googlat
Sommarhallon sätter bär på fjolårets skott, me hösthallon på årets.

Säkrast alltså att inte ta bort fjolårets, men om du kan offra en skörd så kan du nu ta reda på vilken typ du har :cool:

Tipset som Monty Don brukar ge är att på våren ta bort de uppbundna skotten som bar frukt förra året och binda upp de som ska ge frukt i år (och tas bort nästa vår).
 
Åsa Lund
Om det är sommarhallon och det inte skurits i snåret så finns det nog en del nästintill döda pinnar som bar frukt förra året. Fjolårets skott ska inte klippas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.