Tog ut min Works efter vinterförvaring i garaget. Batteriet visade 60 procent laddning när jag satte den i laddstationen och slog på den.
Men lampan där bytte inte från grönt till rött vilket den borde gjort.
Startade Worksen ändå och den gick snällt ut för klippning. Efter ett par minuter avbröt den klippningen för att gå hem för laddning.
Men när den kom in i laddstationen var den inte nöjd utan gick ut ur stationen och gick in igen. Så gjorde den tre gånger till jag stängde av den.
Lampan lyser grönt hela tiden.
Mätte spänningen mellan laddspröten. Den visade först 13 volt men efter några sekunder gick den upp till 31 volt.
Fungerade fint i höstas när jag tog in den.
Där slutar min kunskap.
Alla tips om orsak och åtgärd tas tacksamt emot.
 
En vanlig felkälla på robotklippare är oxid och smutsbeläggning på laddningsblecken.
Kolla status på dessa, rengör med smärgelduk/schottesvamp och se om det hjälper.
 
Gjorde rent utan framgång. Däremot började lampan lysa rött 3-4 sekunder för att därefter bli grön ett par sekunder för att åter bli röd 3-4 sekunder. Så höll det på kanske en minut innan den stannade på grönt.
På menyn växlade det då mellan "Utom arbetsområde" och "Inväntar klipptid" ( tror jag det stog ).
Vilket som var på grönt eller rött är osäkert eftersom det verka vara en viss fördröjning i systemet.
Pekar detta åt något håll?
 
Låter som där är något problem med begränsningskabeln.

Vanligt sätt att felsöka detta är att:
* Gör en testslinga på några meter och koppla in till laddstationen och se vad det ger för resultat på diod och klippare.
* ohmmät slingan, R bör ligga mellan 5-10 ohm (längdberoende).
 
Vidare utveckling.

Mätte begränsningskablarna – under 5 ohm.

Plockade ut batteriet och laddade det med lösa kablar direkt från stiften i laddstationen.
Lampan på stationen bytte då från grönt till rött.

Höll på tills spänningen var 28,7 volt – vågade inte hålla på längre.

Lampan lyste rött hela tiden och växlade aldrig till grönt, därmed kan jag inte avgöra om laddningsbegränsningen sitter i laddstationen eller i klipparen.

Stoppade tillbaka batteriet i klipparen och ställde den i laddstationen.
Fortsatt grönt ljus.

Startade klipparen och den gav sig iväg och gick och klippte som den alltid gjort.

Men när den sedan gick tillbaka in i laddstationen fortsatte lampan lysa grönt och klipparen backade ur och vände in igen.
Då blev lampan röd en kort stund och klipparen blev kvar.

Därefter växlade lampan mellan grönt och rött med korta intervall samtidigt som klipparen pep till varje gång det blev rött och det blev ”Utom arbetsområde” i menyn. När det var grönt så kom den vanliga menyn.

Nu ligger klipparen på en bänk i garaget och väntar på nästa behandling.
Frågan är bara vad den kan vara..
 
Det vanligaste är ju kablarna fram till där den laddar. Jag har dock glömt vad den heter :)

Man kan dra av den och löda om kablarna så lär det funka igen, har gjort det på en med bra resultat.

Det är då den med metallblecken som laddaren går in i.
 
R
Nu skrev du inte vilken modell du har men min worx från 2016 har jag lagat trasiga kablar i frontsensorn vid två tillfällen. Då har den vid bägge tillfällena betet sig som du beskriver
 
Min klippare är WORX WG790E.l 2016.

Ska kolla detta med kablarna.
 
R RepJonas skrev:
Nu skrev du inte vilken modell du har men min worx från 2016 har jag lagat trasiga kablar i frontsensorn vid två tillfällen. Då har den vid bägge tillfällena betet sig som du beskriver
Hittade något som ser ut som en avbruten kabel. Frågan är då var ska den gå?
Ett svar på det skulle göra mig oerhört tacksam. Avbruten kabel markerad med en röd cirkel och vit pil i en maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbruten kabel i ett dammigt och öppet maskineri med trådar och fjädrar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde kunna hitta kompisstumpen i närheten av den tycker man.
 
R
Den ligger bakom den vita kabeln
 
Tack RepJonas för den avgörande informationen.
Svarta kabeln under den vita var inte lätt att hitta om man inte visste att den låg just där. Lite pilligt att löda ihop men med hjälp av en duktig kamrat så gick det till slut.
Nu går klipparen som på gamla dagar.

Skrev också Närbild på en svetsad svart kabel under en vit anordning inuti en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som löder en svart kabel under vit kabel på klipparens undre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrev också till Worx support och beskrev ärendet. Fick ett vänligt svar som inte var till någon som helst nytta.
Reflekterar över att kabeln som gått av var mycket styv och inte annat än kunde gå av med tiden.
En dålig konstruktion enlig mig.
Detta fel borde därför drabba fler än RepJonas och mig.
Hoppas därför att denna tråd kan rädda fler vilsna Worxägare. Själv lärde jag mig mycket på resan som pendlade mellan hopp och förtvivlan.
Gillar annars Worxen skapt.
Forum som detta är guld värt.
Tack igen RepJonas.
 
  • Gilla
pyro och 1 till
  • Laddar…
Det känns som de flesta antingen har bytt hela enheten eller lödat om.

jag har lagat 3 kablar nu, nu fungerar den som vanligt igen, min var inte utom område däremot va den snurrig när de skulle ut och klippa.. körde och krockade med laddenheten flera gånger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.