Skulle uppskatta lite input från er som köpt en mindre anläggning 7-11 kw ca.
Vet att inflation och tillgång och efterfrågan verkar just nu öka priset? Eller har ja fel.

har fått en offert fr sk premiumleverantör Ecokraft på deras glas-glas solceller.

Kollat även på deras glas-folie. Blir då 186.000 för dessa i samma effekt.

9kw anläggning

SMA STP 8,0 KW

6969kwh beräknad produktion.

30 år garanti på både effekt OCH funktion.
Försäkring 5 år ingår för produktionsbortfall, hagelskur, åska mm.

Förbrukar historiskt på årsbasis cirka 8500-9000 kwh. Fritidshus.

Offerten är på 206.000 för glas-glas efter grönt avdrag. Så eg kostar denna 240 typ.

jag tyckte d lät mycket för såpass liten anläggning och återbetalningstid blir lång. Vad anser ni andra?

finns d fler som köpt eller fått offert fr Ecokraft? Dela gärna era tankar. Vilken leverantör har ni? Och hur lång väntetid var de cirka?
 
Redigerat:
Jag har beställt nu en anläggning, ca 120' efter avdraget och den är på 11kW. Allt är på en sida och finns inga störande genomföringar samt att taket byts samtidigt så skensystemet kan monteras innan betongpannorna sätts dit vilket underlättar lite.

Växelriktaren är också då så den klarar att ansluta till en batterianläggning vilket jag förstår kostar lite mer.
 
F
A Alenox skrev:
Skulle uppskatta lite input från er som köpt en mindre anläggning 7-11 kw ca.
Vet att inflation och tillgång och efterfrågan verkar just nu öka priset? Eller har ja fel.

har fått en offert fr sk premiumleverantör Ecokraft på deras glas-glas solceller.

Kollat även på deras glas-folie. Blir då 186.000 för dessa i samma effekt.

9kw anläggning

SMA STP 8,0 KW

6969kwh beräknad produktion.

30 år garanti på både effekt OCH funktion.
Försäkring 5 år ingår för produktionsbortfall, hagelskur, åska mm.

Förbrukar historiskt på årsbasis cirka 8500-9000 kwh. Fritidshus.

Offerten är på 206.000 för glas-glas efter grönt avdrag. Så eg kostar denna 240 typ.

jag tyckte d lät mycket för såpass liten anläggning och återbetalningstid blir lång. Vad anser ni andra?

finns d fler som köpt eller fått offert fr Ecokraft? Dela gärna era tankar. Vilken leverantör har ni? Och hur lång väntetid var de cirka?

Låter fruktansvärt dyrt.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jag har beställt nu en anläggning, ca 120' efter avdraget och den är på 11kW. Allt är på en sida och finns inga störande genomföringar samt att taket byts samtidigt så skensystemet kan monteras innan betongpannorna sätts dit vilket underlättar lite.

Växelriktaren är också då så den klarar att ansluta till en batterianläggning vilket jag förstår kostar lite mer.

Vilket leverantör blev de? Lokal eller finns dem i hela landet? :)
 
Det är min vanliga elektriker som gör det och det är en lokal firma.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
alenox,

Är det en anläggning på ett enfamiljshus? Vad är det för takbeläggning? Det är ju mycket dyrare montagematerial om betong- eller lertegelpannor. Kanske högt upp till takfot, som då krävs mer byggställning? Kanske panelerna ska vara på flera olika takfall?

Glas-glas paneler är väldigt dyra, jag tror 50 % högre pris än vanliga med glas bara på framsidan.

Vem är det som utfärdar garantierna du nämner? Det äralltså denne "vem" som ska ersätta dig vid ev. framtida garantiskada.

premiärleverantör?
 
A Arnodt skrev:
alenox,

Är det en anläggning på ett enfamiljshus? Vad är det för takbeläggning? Det är ju mycket dyrare montagematerial om betong- eller lertegelpannor. Kanske högt upp till takfot, som då krävs mer byggställning? Kanske panelerna ska vara på flera olika takfall?

Glas-glas paneler är väldigt dyra, jag tror 50 % högre pris än vanliga med glas bara på framsidan.

Vem är det som utfärdar garantierna du nämner? Det äralltså denne "vem" som ska ersätta dig vid ev. framtida garantiskada.

premiärleverantör?
det är ett enfamiljshus. Betongpannor. cirka 3 m till takfot. De är samma fall på sadeltaket på bägge sidor. Sydost och nordväst på läget. Solarwatt är tillverkare av panelerna och det är dem som står för 30-garantin. Montören Ecokraft har 10 år på montering. 5+5 på riktaren.
5 år driftförsäkring ingår även yttre åverkan.
 
S
A Alenox skrev:
det är ett enfamiljshus. Betongpannor. cirka 3 m till takfot. De är samma fall på sadeltaket på bägge sidor. Sydost och nordväst på läget. Solarwatt är tillverkare av panelerna och det är dem som står för 30-garantin. Montören Ecokraft har 10 år på montering. 5+5 på riktaren.
5 år driftförsäkring ingår även yttre åverkan.
hur gammalt är taket? Måste vara snudd på omöjligt att få en kalkyl att gå ihop om taket är äldre än 5 år. Ett takbyte där du måste ta bort solcellsanläggningen och sedan montera den på det nya taket igen kommer troligen äta upp all vinst du hinner göra på 20 år.

Men har du nytt tak så är det en annan sak, men instämmer med övriga att det låter dyrt som fan.
 
S
En bekant skrev avtal med Ecokraft i höstas men de lyckades aldrig få fram några paneler. I april bröt de avtalet och fick tag i en annan firma som nu har monterat anläggningen.

Jag själv hade besök av en säljare från Ecokraft i februari och vi gick genom allt och det verkade inte vara några konstigheter och han sa att de hade inga leveransproblem (vilket ljug).

Denna veckan fick jag till slut ett svar från dem där de inte ens vill lämna offert för de tycker att det blir för liten anläggning.

Jag har alltså inga bra erfarenheter av Ecokraft.
Ditt pris låter lite liknande att de vill ha mycket betalt för en liten anläggning för att de ska vilja göra jobbet överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
Luxor solar 400w paneler, SMA Tripower växelriktare,
6,4 kw anläggning. Fick tyvärr inte plats för större effekt. Lokal firma, 80.000:- efter grön rot.
Gick fort som bara den, beställde i början av februari, klart den 23:e samma månad.
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
E
Solcellsanläggningsoffert med specifikationer och priser på en skärm med logotypen för Nordhenergy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av ett foruminlägg med specifikationer och priser för en BYD batterimodul HVM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvalitet rakt igenom.

Ser nu att det står LG på garantin, men Meyer Burger har samma. Vi bytte till Meyer Burger då LG skulle lägga ner sin verksamhet. De gör minst lika bra paneler om inte bättre.
 
Beställde i januari, installation ska ske Juni (låt oss se mht störningarna i världen om det verkligen blir juni).
SolNord som installatör med produkter enligt nedan. 45gr tak i rakt söderläge, monteras runt takkupan enligt bild nedan (inget på taket till takkupan).

Komplett solcellsanläggning med effekten motsvarande 9,60 kW.
Beräknad initial årsproduktion: 10 114 kWh.

Garantier
25 års Produktgaranti på panelre
25 års Effektgaranti (84,8%) på paneler
10 års produktgaranti på Likriktaren
20 års produktgaranti på montagesystemet
10 års servicegaranti SolNord

24 st Paneler Hyundai - 400W, Helsvart
Likriktare Huawei SUN2000-M1 10 kW - Batteriförberedd
Huawei smart power sensor
Total investering efter Grönt Avdrag ~135 kSEK

3D-modell av ett hus med solcellspaneler monterade runt takkupan, i rakt söderläge.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
14,5 kWp på 3 takfall tegel beräknad årsproduktion 13900kWh
Ppam onyxpaneler och SMA STP 10000tl växelriktare
Aluminium montage svårt med ställning så gissar på lift.
Nån hundring under 180 tusen efter bidrag.
Det bästa var att de fyllde hela taket
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A Alenox skrev:
Skulle uppskatta lite input från er som köpt en mindre anläggning 7-11 kw ca.
Vet att inflation och tillgång och efterfrågan verkar just nu öka priset? Eller har ja fel.

har fått en offert fr sk premiumleverantör Ecokraft på deras glas-glas solceller.


Kollat även på deras glas-folie. Blir då 186.000 för dessa i samma effekt.

9kw anläggning

SMA STP 8,0 KW

6969kwh beräknad produktion.

30 år garanti på både effekt OCH funktion.
Försäkring 5 år ingår för produktionsbortfall, hagelskur, åska mm.

Förbrukar historiskt på årsbasis cirka 8500-9000 kwh. Fritidshus.

Offerten är på 206.000 för glas-glas efter grönt avdrag. Så eg kostar denna 240 typ.

jag tyckte d lät mycket för såpass liten anläggning och återbetalningstid blir lång. Vad anser ni andra?

finns d fler som köpt eller fått offert fr Ecokraft? Dela gärna era tankar. Vilken leverantör har ni? Och hur lång väntetid var de cirka?
låter dyrt. Installerade monokristalina 2019, 10.5 kWp. Kostade ca 150 000 (utan avdrag). Inkl optimerade. Tänker också att kostnad/installerad watt borde ha sjunkit sedan dess.
 
Fick själv offert på en installation från Eon på solcellsanläggning.
Den skulle kosta 262000kr före grönt avdrag, efter avdraget 224000kr.
Total systemeffekt 11,7kwp. 29 paneler 405w. Monterade på två olika tak monterat och klart. Allt ingår då Eon sköter installation full ut. Likströmskabel mellan byggnader i luft. Ett gäng paneler på garage samt resten på huset.
Lite dyrt tycker jag...eller vad tycker ni? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.