Tacksam för råd om hur mycket vi kan stå på oss i att få fönsterbleck gjort på långsiktigt bästa sätt efter anmärkning på besiktning av nybyggt större arkitektritat hus med 23 fönster. Är inget massproducerat billighetshus. Har i offerten plåtarbeten, men ej fått det specat på vilket sätt de tänkte lösa plåtarbetet och fönsterbläcken för att fuktskydda huset långsiktigt.
Fönsterkarmen var byggd så det var två olika nivåer av träet i karmen på sidan, och bläcket var kapat till fösta nivån, inte andra, så där blir det en öppning. Snickarna har hållit i plåtentreprenaden, men kommunikationen där verkar ha varit rätt bristfällig.
Besiktningsanmärkningen löd:
Det är springor/öppningar in bakom träfasaden på sidor av fönsterbleck. Fönsterbleck bör vara längre och ligga an mot fönsterfoder samt vara infällda i smygbrädor.

- Det står bör, men kan vi kräva att plåt ska fixa det efter denna beskrivning.
Kan tänka mig att snickarna hellre snabbt fogar lite..., men det är ju inte en långsiktig underhållsfri lösning sett ur 50-100 års perspektiv.

Vad har ni för erfarenhet av sådana förhandlingar och dessa två alternativa lösningar för fönsterblecken? Är det värt att ev. betala till lite för att få det rätt gjort om förhandlingarna strandar och snickarna inte anser att den bästa lösningen ingick i offerten? Det finns inget skriftligt på att det skulle göras en enkel lösning och fogning. Plåt borde väl lämna ett proffsigt fuktsäkert arbete efter sig!? Eller beror det på vad snickarna beställt av dem? Vem ansvarig?
Ursäkta, blev många frågor... :)

Bifogar en bild, vissa fönster har även större glipor hela vägen in i hörnet.
Vi fogade lite när vi målade som spricker upp lätt, ser En detaljbild på ett fönsterbleck med en synlig springa mellan blecket och träfodret, vilket indikerar dålig fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi. Hade nog inte rätt utefog där.

Jättetacksam för snar respons inför förhandlingarna och åtgärd!
 
Ser rysligt illa ut, kan du lägga upp mer bilder? Främst något överskådligt.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Skrev en del i den här tråden om fönsterbleck.
[länk]
D Daniel Barnaniel skrev:
Ser rysligt illa ut, kan du lägga upp mer bilder? Främst något överskådligt.
Vet inte riktigt vad du tänker är överskådligt. Här är några bilder till.
Detaljbild av en fönsterkarm med en synlig springa mellan karmen och fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgräns av fönstrets hörn visar fönsterblecket och en del av karmen med synliga sprickor och glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fönsterkarmens anslutning till fönsterblecket utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en husväggs hörndetalj med en del av ett fönster och dess foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Detaljbild av en hörnledning på hus med synlig spricka där två vita ytterpaneler möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside wildeside skrev:
Skrev en del i den här tråden om fönsterbleck.
[länk]
Tack. Om jag nu är i detta ofogade läge. hur skulle du be hantverkarna åtgärda detta? Be dem göra om och ha längre bläck och kanske betala till extra för att det långsiktigt är värt det eller finna dig i läget och foga och det får ses över ibland om det behövs?
Vad är att foga rätt, som någon nämnde i tråden, för att det ska hålla tätt? Rätt elastisk utefog, något annat särskilt att tänka på?
Hur länge håller fogningen tätt?
 
wildeside
L LisaDW skrev:
Tack. Om jag nu är i detta ofogade läge. hur skulle du be hantverkarna åtgärda detta? Be dem göra om och ha längre bläck och kanske betala till extra för att det långsiktigt är värt det eller finna dig i läget och foga och det får ses över ibland om det behövs?
Vad är att foga rätt, som någon nämnde i tråden, för att det ska hålla tätt? Rätt elastisk utefog, något annat särskilt att tänka på?
Hur länge håller fogningen tätt?
Jag anser inte att foga ett fönsterbleck monterat sådär är någon långsiktig lösning.
Eftersom det inte va specat hur blecken skulle monteras och att entreprenören helt klart har gjort ett dåligt arbete med att montera dom som det oftast görs idag så skulle jag ta en diskussion om kostnaden att göra om det, har du tur tar entreprenören på sig ansvaret och rättar till det gratis eller iaf till ett rabatterat pris.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag anser inte att foga ett fönsterbleck monterat sådär är någon långsiktig lösning.
Eftersom det inte va specat hur blecken skulle monteras och att entreprenören helt klart har gjort ett dåligt arbete med att montera dom som det oftast görs idag så skulle jag ta en diskussion om kostnaden att göra om det, har du tur tar entreprenören på sig ansvaret och rättar till det gratis eller iaf till ett rabatterat pris.
Tack!
 
Instämmer med wildside, utförandet är kasst. Gavlar ska hakas in i foder/ smyg enligt min mening eller åtminstone inte ha ett släpp mot dito. Fog ska inte behövas för att ett fönsterbleck ska vara tätt.
Är det ett medvetet val att smygen och fodret inte ligger i liv?
Kring det avtalsmässiga törs jag inte uttala mig, beror såklart också på vad ni har kontrakterat.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Instämmer med wildside, utförandet är kasst. Gavlar ska hakas in i foder/ smyg enligt min mening eller åtminstone inte ha ett släpp mot dito. Fog ska inte behövas för att ett fönsterbleck ska vara tätt.
Är det ett medvetet val att smygen och fodret inte ligger i liv?
Kring det avtalsmässiga törs jag inte uttala mig, beror såklart också på vad ni har kontrakterat.
Tack, bra att veta att man inte ske behöva foga för att fönsterbläck ska vara tätt! Jag vet inte varför inte foder/smyg är i linje. Problemet för oss är väl att de inte har helentreprenad, vi målar själva fasaden bl.a. men de har helansvar i jobbet mellan snickare och plåt i alla fall, då borde de lämna ett tätt jobb på det och det inte ska ligga på målarjobbet, eller hur?
 
L LisaDW skrev:
Tack, bra att veta att man inte ske behöva foga för att fönsterbläck ska vara tätt! Jag vet inte varför inte foder/smyg är i linje. Problemet för oss är väl att de inte har helentreprenad, vi målar själva fasaden bl.a. men de har helansvar i jobbet mellan snickare och plåt i alla fall, då borde de lämna ett tätt jobb på det och det inte ska ligga på målarjobbet, eller hur?
Huset är i två plan om man behöver byta bleck på gavlarna som är högt upp så behöver väl byggställning upp också, eller? Går det att montera inifrån om det är vridfönster. Gäller 6 fönster.
 
L LisaDW skrev:
Tack, bra att veta att man inte ske behöva foga för att fönsterbläck ska vara tätt! Jag vet inte varför inte foder/smyg är i linje. Problemet för oss är väl att de inte har helentreprenad, vi målar själva fasaden bl.a. men de har helansvar i jobbet mellan snickare och plåt i alla fall, då borde de lämna ett tätt jobb på det och det inte ska ligga på målarjobbet, eller hur?
Ja, det tycker jag absolut- återigen med reservation för ert upplägg. Men om inte annat ska yrkesstolthet sätta stopp för ett sånt utförande.
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
L LisaDW skrev:
Huset är i två plan om man behöver byta bleck på gavlarna som är högt upp så behöver väl byggställning upp också, eller? Går det att montera inifrån om det är vridfönster. Gäller 6 fönster.
Det går inifrån men blir pyssligare att få det bra. Skylift kanske funkar?
 
  • Gilla
LisaDW
  • Laddar…
wildeside
D Daniel Barnaniel skrev:
Ja, det tycker jag absolut- återigen med reservation för ert upplägg. Men om inte annat ska yrkesstolthet sätta stopp för ett sånt utförande.
Yrkesstolthet och kvalitet är utdöende.
Idag ska allt gå så snabbt som möjligt och man ska tjäna så mycket som möjligt.
 
  • Ledsen
LisaDW och 1 till
  • Laddar…
Går utmärkt att foga och måla , är absolut inget fel i det.
 
wildeside wildeside skrev:
Yrkesstolthet och kvalitet är utdöende.
Idag ska allt gå så snabbt som möjligt och man ska tjäna så mycket som möjligt.
Trist! Ja, bråttom bråttom, ta på sig för mycket uppdrag. Stressigt, slarvigt...Kan inte vara så tillfredsställande... Sedan lätt försvara sig med att skylla ifrån sig på andra... inte ta ansvar. Vi får se hur det blir här. Tar inte ut något i förväg, åt något håll. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.