Hej!

I vårat hus byggt 73 sitter ångspärr av plast i vägg och tak. Problemet är att den som jag ser det är felaktigt monterad.

Plasten i taket överlappar inte plasten i vägg vilket bildar en öppen glipa. Risken för att fukt skulle ta sig upp på kallvinden är såklart ett faktum men då huset är försett med mekanisk frånluft så är det konstant undertryck i huset. Detta gör att det drar ner ”vindslukt” i huset.

När jag skulle ta bort fönsterfoder för att tapetsera om ett rum upptäckte jag också att ångspärren inte sluter tätt mot fönsterkarmen.

så vad göra?

1. fogskumma glipan i taket för att slippa lukt från vinden? strunta i fönstren (för det har ju funkat i 50 år)

2. Riva väggar och tak och försöka skarva på plast där det saknas? Det är ett stort och krångligt ingrepp då plasten ligger direkt på innertaket och innertaket är spikat underifrån i takstolarna. Tilläggas ska att plasten också ligger dikt mot gipsskivorna i väggarna.

3. Andra alternativ?

här är en bild på hur det ser ut runt fönstren: Ångspärr av plast som inte är korrekt monterad vid ett fönster, med synliga glipor och bristande tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan fönsterkarm och vägg som visar utsatt isolering och avsaknad av ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför har du någon speciell lukt på vinden? Hur är det med ventilationen där uppe?
 
T TypRätt skrev:
Varför har du någon speciell lukt på vinden? Hur är det med ventilationen där uppe?
svårt att beskriva en lukt. Men jag tror att det framförallt är kutterspånet som ger lukt ifrån sig. Det finns en viss påväxt av mögel och det kanske ger lukt i från sig. Tidigare ägare som lät installera frånluftdon spikade i samband med det upp referensbrädor och dom är inte angripna.
Ventilationen på vinden är gavelventiler och takfot. Däremot ligger isoleringen tryckt mot rosporten på många ställen vid takfoten då hur mycket det ventilerar vet jag inte.
 
A ati skrev:
Blir mer kontrollerat med en vettig tejprulle jämfört med fogskum
[länk]
Tyvärr är skarven så dålig att man knappast kommer åt att skarva ihop med tejp. Plasten i väggen når inte förbi innertaket och plasten i taket slutar precis där innerväggen tar vid.

Fogskum blir lätt slabbigt men gör man det från vinden så spelar det ingen roll hur det ser ut tänker jag . Om fogskum ens funkar för ändamålet?
 
På 70-talet så var det inte så noga med plasten. Dessutom är den alltför ofta inte åldersbeständig så vill du få det bra så får du plasta om hela huset
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
På 70-talet så var det inte så noga med plasten. Dessutom är den alltför ofta inte åldersbeständig så vill du få det bra så får du plasta om hela huset
då är ju frågan hur ”noga” det är?

Huset har ju som sagt ett bra undertryck, där luft kan sippra in känner man ju med handen att det drar.

Om man nu inte ska vara så noga med plasten kanske det räcker med att täta så det inte drar från taket (för att slipa dålig luft från vinden) och runt fönster där det är uppenbart dåligt gjort. Tankar på det?
 
Ja du måste ju stoppa draget annars eldar du för kråkorna. Vanlig latexfog funkar för detta.
 
K KNoro skrev:
Hej!

I vårat hus byggt 73 sitter ångspärr av plast i vägg och tak. Problemet är att den som jag ser det är felaktigt monterad.

Plasten i taket överlappar inte plasten i vägg vilket bildar en öppen glipa. Risken för att fukt skulle ta sig upp på kallvinden är såklart ett faktum men då huset är försett med mekanisk frånluft så är det konstant undertryck i huset. Detta gör att det drar ner ”vindslukt” i huset.

När jag skulle ta bort fönsterfoder för att tapetsera om ett rum upptäckte jag också att ångspärren inte sluter tätt mot fönsterkarmen.

så vad göra?

1. fogskumma glipan i taket för att slippa lukt från vinden? strunta i fönstren (för det har ju funkat i 50 år)

2. Riva väggar och tak och försöka skarva på plast där det saknas? Det är ett stort och krångligt ingrepp då plasten ligger direkt på innertaket och innertaket är spikat underifrån i takstolarna. Tilläggas ska att plasten också ligger dikt mot gipsskivorna i väggarna.

3. Andra alternativ?

här är en bild på hur det ser ut runt fönstren:[bild][bild]
Du bör nog kontrollera tilluften så att den kan komma in på avsett ställe, istället för att sugas från vinden. Om dungar vettig tilluft så bör du inte ha mycket undertryck.
 
N Nikorasu skrev:
Du bör nog kontrollera tilluften så att den kan komma in på avsett ställe, istället för att sugas från vinden. Om dungar vettig tilluft så bör du inte ha mycket undertryck.
112 m2 boyta plus 112 biarea i form av källare. Detta ventileras med 4 frånluftdon plus en fukt och tidsstyrd freshfläkt. Den centrala frånluftdon (freshen inte inräknad) ska ge ett flöde på ca 45 l per sec enligt teknikern som trimmade in det i höstas. Det finns 5 tilluftsdon och jag försöker hålla öppet mellan rummen

Boyta
-Kök
-Badrum
4 tilluftsdon

biarea
- tvättstuga
- toalett
- dusch bastu (freshfläkten)
1 tilluftsdon.

om jag tätar bör jag komplettera med mer tilluftsdon? Hur mycket är det brukligt att man har i förhållande till rum/boyta/ventilationsflöde mm?
 
Nu har jag fått loss salningen. Så här ser det ut.
Bild på avlägsnad fönstersalning med svarta fläckar på träregeln och verktyg på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial som ligger löst intill en träregel under ett fönster, inga synliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlägsnad väggpanel med synlig träregel och svarta fläckar under fönsterbrädan, indikerar möjlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta på regeln under fönsterbrädan. Medför det att jag måste riva hela väggen för att se hur det ser ut i övrigt? Ingen fukt i dagsläget.
 
Schematisk illustration av fönsterinstallation med etiketter för komponenter som fönsterkarm, drev, regel och isolering.

Så här har jag tänkt försöka göra. Är det något felaktigt i detta? Eller är det bättre att lägga ångspärren mot regeln och isoleringen ovanpå?
 
K KNoro skrev:
[bild]

Så här har jag tänkt försöka göra. Är det något felaktigt i detta? Eller är det bättre att lägga ångspärren mot regeln och isoleringen ovanpå?
för att förtydliga bilden, till höger är alltså som det ser ut och till vänster min idé på hur jag ska göra.

som med det mesta jag gör drar saker ut på tiden men nu har jag kommit så långt att jag tätat den gamla plasten med tejp mot reglarna, se bild. Ett hörn av ett fönster som visar tejpning längs reglarna för tätning, med närbild på delar av fönstret och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är hur jag lämpligast fixar till drevningen av det gamla fönstret? Skum känns ju som en smidig lösning men det verkar som att det råder delade meningar om detta material.

jag vill få så tätt som möjligt mellan den gröna tejpen och ut till fönsterkarmen. I den ursprungliga konstruktionen var det även tätat med isolering mellan salning och reglar. Och detta känns logiskt då fönstret är fäst i reglar/läkt utanpå väggen (dvs i den kalla delen av väggen).

om jag nu skummar allt ihopa, ska jag då peta bort drevningen från utsidan och köra skum rakt igenom? Eller kan jag låta det gamla drevet dom är kvar agera bottningslist? Detaljbild på fönsterkarm med grönt tejp runtom och synlig isolering, i processen av tätningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.