Nu börjar det bli dags att montera fönster. Har bestämt mig för att använda fogskum, men vilket skall jag välja?

Har bl.a. hittat följande i stan (har undantagit de billiga på ByggMax och Biltema):

- Sika Boom-S
- Sika Boom-G (pistol)
- ESSVE Fogskum 60
- Bostik CARE SEAL

Dom kostar straxt under hundralappen, förutom CareSeal som kostar 345kr.

CareSeal innehåller inga giftiga isocyanater. Plus att det skrivs följande positiva om det:
- Ingen krympning eller efterexpansion
- Cellstrukturen är både jämnare och tätare än ett traditionellt PU-skum

Är CareSeal bra?
Finns det något negativt med det?

Det giftiga i vanligt fogskum är borta efter härdning, så det är ju igentligen inget stort problem (andningsmask plus vädra ordentligt).

Är en pistol bättre och enklare att använda?

Har ni något fogskum som ni kan rekommendera?

//Michael
 
Jag har använt Byggmax fogskum en del och det har aldrig varit något problem med det. Någon gång har jag köpt ett "fint" märke, men jag kan i alla fall inte märka någon skillnad. Byggmax kanske vittrar bort efter 15 år? Det återstår att se.
 
Har kört med Casco och Sista. Casco finns väl lite varstans men Sista hittade jag på Jula. Har sett det på Hornbach eller om det var Bauhaus också. Var ingen större skillnad förutom priset då. Tror definitivt inte att Care Seal är värd pengarna hur jämn och fin cellstrukturen än är :).
 
Jag var på fönstertillverkaren Ekstrands utställning i Stockholm högdalen och såg då att dom gjorde reklam för en sorts fogskum som tydligen, av olika skäl, var till för just fönsterinstallationer. Tyvärr minns jag inte just nu vilket märke det var.
 
Att skummet inte expanderar i efterhand är ju trevligt för oss som ALLTID lägger på för mycket. Stora fönster har jag tagit för vana att staga upp med en pinne mitt på...

Jag skulle nog köra på det billiga skummet....
 
Jag har använt Casco Flex Skum(179:- Krauta), vid fönster och dörrmontering, låga halter av isocyanater och UV-beständigt. Är helnöjd med allt utom priset.
 
Jag skulle dreva istället , då kan du efterjustera om något fönster tjärvar!
Jan
 
Tack för alla tips. Speciellt tack till Schwingen för tips om Casco FlexSkum, det kommer jag nog att använda.

Casco FlexSkum (eller Casco Flex Extra 3939, som det heter på deras produktinformation) verkar mycket intressant. Det är ett flexibelt skum som klarar rörelser på 20%. En fördel vid t.ex. drevning av ytterdörrar, då karmen till dessa kan vibrera/röra lite på sig då dörren smäller igen. Detta skum har inga nackdelar gentemot vanligt skum, förutom priset då. Fäster mot samma typer av material som vanligt skum. Att det har goda hälso- och miljöegensaker är ju positivt. Det är UV-stabilt, men bör ändå skyddas mot UV-ljus (d.v.s. solljus).

Jag själv kommer att använda det, förutom vid fönster montage, vid montering av ventilationsrör.

PS. K-rauta i stan hade ca 30 flaskor hemma, alla gamla och utgångna. Fick köpa dom billigare, men jag vill ha färskavaror.

//Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.