B Berntpeter skrev:
Jag skrev att det är kvadratmeterpris på montering av matta! inget annat.
Våtrumsgolv 800 kr m2 + moms ink material. Underarbeten tillkommer.
Väggmatta 5-600 kr m2 + moms beroende på storlek mm. Underarbeten tillkommer:D(y)
Tidsmässigt är det ju inte någon större skillnad att flyta 15 m2 eller 5 m2.
Det du och dom flesta glömmer är tiden det tar att hämta och bära in saker samt rengöra mm.
 
  • Gilla
Grundig
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Jag skrev att det är kvadratmeterpris på montering av matta! inget annat.
Våtrumsgolv 800 kr m2 + moms ink material. Underarbeten tillkommer.
Väggmatta 5-600 kr m2 + moms beroende på storlek mm. Underarbeten tillkommer:D(y)
Det skulle i TS fall då innebära 4000:- inkl moms för matta och material.
Övriga 13500:- för underarbeten.

Delen med mattan har ju du och jag ungefär samma prisbild, Jag skrev ca 2500:- för arbete och ca 2000:- för material (Matta 1500, 500:- lim mm).

Det är underarbetet din kalkyl avviker rätt ordentligt mot mina genomförda jobb. Med tanke på hur exakt du uppskattade kostanden så tänker jag att du måste ha en rätt rak prisbild även för underarbetena..
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
@Berntpeter är säkert en sån hantverkare som snackar bort halva dagen med likasinnade på Ahlsell över en eller ett par koppar kaffe, därav det hutlösa priset
Det misstror jag honom verkligen inte för. men jag är ändå nyfiken på hur olika man kan se på det. Att vi som beställare skarvar åt ena och utföraren åt andra är ju inte konstigt. Men att det svänger så mycket mellan olika firmor är intressant. Jag har inte använt firma med "lönedumpad" arbetskraft. Men sen kan ju omständigheterna vara speciella..

Skulle vara mycket intressant om Ejmelie orkar hålla igång tråden hela vägen och ge oss facit på detta projekt när mattan ligger på plats.

Sen är jag ju själv egenföretagare, och vet att man behöver både marginal och säkra vid fasta priser. Vårt projekt på landet jag skrev om tidigare tog vi aldrig ens offert. men en mycket bra referens.
På mitt egna badrumsprojekt ville jag ha löpande, men den hantverkarna ville ge fast, då han tyckte det var bäst när ingen behövde fundera på när han kom och gick mellan moment. Dock insåg jag att hans nivå var rimlig. Annars är jag mot fasta jobb så långt det är möjligt. Det är normalt bara bra för mig om Entreprenören räknar fel, och då är risken stor att han blir stressad och gör dåligt jobb.
 
B Berntpeter skrev:
Tidsmässigt är det ju inte någon större skillnad att flyta 15 m2 elle
M mojjen skrev:
Det skulle i TS fall då innebära 4000:- inkl moms för matta och material.
Övriga 13500:- för underarbeten.

Delen med mattan har ju du och jag ungefär samma prisbild, Jag skrev ca 2500:- för arbete och ca 2000:- för material (Matta 1500, 500:- lim mm).

Det är underarbetet din kalkyl avviker rätt ordentligt mot mina genomförda jobb. Med tanke på hur exakt du uppskattade kostanden så tänker jag att du måste ha en rätt rak prisbild även för underarbetena..
Primning, tätning med latex, montering av rotnät, flytspackling, slipning eller skrapning för lokalt fall vid dusch, slipning av övrigt golv samt spackling runt brunn. = 10 tim x 675 kr

Flytspackel 11 st x 300
Rotnät, latex, avstängarlist, eventuellt förhöjningsring mm 1 pris 1000kr
Montering av matta ink matta och lim 1000 kr m2 x 5,4 m2

10 x 675 = 6750
11 x 300 = 3300
1000 x 5,4 = 5400
1000 = 1000
Servicebil 1 st 750

Är lika med 17200 kr och är det pris jag skulle lämna på våtrummet tråden handlar om, baserat på uppgifterna som lämnats utan att ha sett objektet.
 
Men nät behövs väl inte om det är matta om inte reglerna ändrats nyligen?
Sen är det så klart bättre och säkrare med nät men det går ju bra mycket mer spackel
 
nino nino skrev:
Men nät behövs väl inte om det är matta om inte reglerna ändrats nyligen?
Sen är det så klart bättre och säkrare med nät men det går ju bra mycket mer spackel
Hej, vad reglerna säger om rotnät eller inte på spångolv slutade jag bry mig om för länge sedan efter egen erfarenhet med kaka som sprack, sen med brunnsbyte och kortlingar i spångolvet som det alltid är vid renoveringar så skulle då jag aldrig chansa:)
 
B Berntpeter skrev:
Hej, vad reglerna säger om rotnät eller inte på spångolv slutade jag bry mig om för länge sedan efter egen erfarenhet med kaka som sprack, sen med brunnsbyte och kortlingar i spångolvet som det alltid är vid renoveringar så skulle då jag aldrig chansa:)
Här är det väl nybygge
 
nino nino skrev:
Här är det väl nybygge
nino nino skrev:
Här är det väl nybygge
Ja det är sant, men du skriver det ju själv "Sen är det så klart bättre och säkrare med nät"
Lite så jobbar jag:)
 
B Berntpeter skrev:
Primning, tätning med latex, montering av rotnät, flytspackling, slipning eller skrapning för lokalt fall vid dusch, slipning av övrigt golv samt spackling runt brunn. = 10 tim x 675 kr

Flytspackel 11 st x 300
Rotnät, latex, avstängarlist, eventuellt förhöjningsring mm 1 pris 1000kr
Montering av matta ink matta och lim 1000 kr m2 x 5,4 m2

10 x 675 = 6750
11 x 300 = 3300
1000 x 5,4 = 5400
1000 = 1000
Servicebil 1 st 750

Är lika med 17200 kr och är det pris jag skulle lämna på våtrummet tråden handlar om, baserat på uppgifterna som lämnats utan att ha sett objektet.
Hur mycket av det angivna priset är tiden på Ahlsell?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur mycket av det angivna priset är tiden på Ahlsell?
Jag handlar aldrig på Ahlsell:D Däremot så slarvar jag aldrig med något jobb, utan gör alla moment så att slutresultatet blir bra. Och marknad för folk som vill ha kvalitét finns så det både räcker och blir över. Dom som vill ha "halva priset" får vända sig någon annanstans(y)
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Jag handlar aldrig på Ahlsell:D Däremot så slarvar jag aldrig med något jobb, utan gör alla moment så att slutresultatet blir bra. Och marknad för folk som vill ha kvalitét finns så det både räcker och blir över. Dom som vill ha "halva priset" får vända sig någon annanstans(y)
Detta är skälet till varför det är vettigt att ta in flera offerter. Ditt upplägg är säkert mycket bra ur kvalitssynpunkt. Men också mycket dyrt utifrån mina erfarenheter. Gjorde en koll vi hade inget nät på landet. Om det var rätt eller fel kan jag inte svara på. Det får väl tiden utvisa. Våtrumsintyg fick vi i alla fall Snyggt är det också. Med spån på cc30 så är jag inte särskilt orolig för att det inte håller heller.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
T
M mojjen skrev:
Skulle vara mycket intressant om Ejmelie orkar hålla igång tråden hela vägen och ge oss facit på detta projekt när mattan ligger på plats.
Jag kommer hålla er uppdaterade (y)
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Nästan precis samma storlek som mitt badrum, jag fick ge 9k ganska exakt för 6 säckar flytspackel en hink väggspackel någon avskärmningslist och 15 timmar jobb. Dock fick jag rotavdrag på 2,8.
 
V
M mojjen skrev:
Nu skriver jag lite gissningar utifrån egna beställningar. Så inte som utförare.

Åtgång spackel ca 3mm per säck (Snitt 250:-/säck)

spackel ca 1000:- (3-4 säckar om max 10mm).
primer och förbrukning 500:-

Med så lite spackel så bör detta göras på max 3-4h för en man. Detta baserat på vad de jag hade hjälp av nyligen behövde för 2x2,5m2.
Då Flytade dom, och spacklade fall samtidigt. 2 man höll då på i runt 3h, men mer spackel, därför 2p. Måste torka lite innan de kör fallet..
Så rimligt 2500- inkl bil för denna resa. Sen måste det torka runt 1V Innan de lägger matta.

På landet, lade vi plastmatta men både väggar och golv, i badrum och tvättstuga för 2 år sen på landet. Gav ca 350:-/m2 för mattorna, ma ca 1200-1500:- för ditt golv. Plus lim.
En så liten matta lär vara enmansjobb. Bör inte ta över 1/2 dag. Så rimlig arbetskostand och bil här är väl också 2500:-

Så om du hittar någon som verkligen bara debiterar verklig tid, och inga större materialpåslag, så borde detta gå att få från:
Material inkl plastmatta från tex pergo, bra kvalitet ca 3500:-
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000:).
Så i min värld är ditt egna antagande om hälften väldigt rimligt. Beror ju på hur långt bort du bor mm. Sen är man ju som beställare alltid lite överoptimistisk, Men jag hade nog ryggat för allt över 10000:-
Några 10000 räcker inte , bara att inse
 
M mojjen skrev:
Nu skriver jag lite gissningar utifrån egna beställningar. Så inte som utförare.

Åtgång spackel ca 3mm per säck (Snitt 250:-/säck)

spackel ca 1000:- (3-4 säckar om max 10mm).
primer och förbrukning 500:-

Med så lite spackel så bör detta göras på max 3-4h för en man. Detta baserat på vad de jag hade hjälp av nyligen behövde för 2x2,5m2.
Då Flytade dom, och spacklade fall samtidigt. 2 man höll då på i runt 3h, men mer spackel, därför 2p. Måste torka lite innan de kör fallet..
Så rimligt 2500- inkl bil för denna resa. Sen måste det torka runt 1V Innan de lägger matta.

På landet, lade vi plastmatta men både väggar och golv, i badrum och tvättstuga för 2 år sen på landet. Gav ca 350:-/m2 för mattorna, ma ca 1200-1500:- för ditt golv. Plus lim.
En så liten matta lär vara enmansjobb. Bör inte ta över 1/2 dag. Så rimlig arbetskostand och bil här är väl också 2500:-

Så om du hittar någon som verkligen bara debiterar verklig tid, och inga större materialpåslag, så borde detta gå att få från:
Material inkl plastmatta från tex pergo, bra kvalitet ca 3500:-
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000:).
Så i min värld är ditt egna antagande om hälften väldigt rimligt. Beror ju på hur långt bort du bor mm. Sen är man ju som beställare alltid lite överoptimistisk, Men jag hade nog ryggat för allt över 10000:-
viktigt att notera. Attefallshus är en nybyggnation och då gäller inte ROT. Detta fick jag till mig som sur kalldusch av elfirman som drog kabel hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.