Hej alla kunniga.
För ett år sedan köpte vi en villa och ända sedan vi köpte huset har jag haft på känn att tvättmaskinen skulle vara det första som vi behövde byta ut.
När vi har tvättat har det vart en avloppsliknande lukt (men ingen lukt på kläderna) och man kan se att det är damm/vatten som torkat bakom själva tvättmaskinen. När maskinen centrifugeras så skakar hela huset (villa i trä med krypgrund). Vet ej hur mycket vibrationer som är ok men det är tillräckligt för att man ska kunna känna det i rummet brevid.

Maskinen ifråga är en Miele W1716 YoungVision. Minns inte säkert men skulle gissa att den är 7-8 år gammal kanske.

Igår så hörde vi ett pipande ljud från maskinen och då har vi fått en var ong som säger waterproof. Felet är tydligen en fultsensor i maskinens botten (dvs det är vatten innuti maskinen). Då maskinen står dumt till och i princip inte går att flytta på (i ett hörn under en bänk) så löste jag det genom att stänga vattnet och öppna luckan manuellt med den lilla spärren. Idag på morgonen så kopplade jag loss slangen och drog fram maskinen och böjde den en aning, mycket riktigt så kom det ut vatten. Svårt att uppskatta men kanske 1-2 liter.
Efter det så fick jag inte längre något fel.
Nu till frågorna.

1. Uppenbarligen har vi en läcka någonstans innuti maskinen. Frågan är om det är värt att ta ut en tekniker för att försöka fixa det, eller om man bara ska kasta den och köpa en ny.

2. Om man ska köpa en ny, vad ska man ha? Har inget behov av några krusiduller (tänkare appar, wifi osv). Jag vill ha en maskin som tvättar bra, är stabil, fungerar och inte har 5 timmar för en tvätt. Gärna under 10 K.

Tack alla för input.
 
Kan vara backventilen som spökar också. Har du tömt ut allt vatten via nedre luckan och kolla så inget fastnat vid pumpen ?
 
Jag öppnade den nedre luckan imorse och då kom det ju ut vatten. Så jag tömde det som var där innan jag lyfte maskinen. Med tanke på att det har luktar tidigare och att det vart lite fuktigt på golvet bakom så tog jag förmgi ett att den läcker?
 
Kan vara pumpen som inte orkar pumpa iväg vattnet pga stopp i röret
 
Men har du kommit så långt så ta av locket och bakstycket, kör sedan igång maskinen för att lokalisera läckaget.
 
Det är tyvärr inte så lätt. Maskinen står vanligtvis i ett hörn under en bänk i tvättstugan (med väldigt små marginaler). Så för att kunna dra ut den var jag tvungen att koppla ur slangen för vattentillförsel. Så om jag ska kunna koppla in den så måste jag trycka in maskinen i hålet igen.
Dvs jag kan inte köra maskinen när den är utdragen utan att på något sätt skarva slangen...
@Jonatan79 vilket rör tänker du i så fall? För det borde jag ju kunna kolla i så fall.
Sen kanske det kan vara värt att ta bort ena sidan för att se in? Är det svårt?
 
T Tjalve_85 skrev:
Det är tyvärr inte så lätt. Maskinen står vanligtvis i ett hörn under en bänk i tvättstugan (med väldigt små marginaler). Så för att kunna dra ut den var jag tvungen att koppla ur slangen för vattentillförsel. Så om jag ska kunna koppla in den så måste jag trycka in maskinen i hålet igen.
Dvs jag kan inte köra maskinen när den är utdragen utan att på något sätt skarva slangen...
@Jonatan79 vilket rör tänker du i så fall? För det borde jag ju kunna kolla i så fall.
Sen kanske det kan vara värt att ta bort ena sidan för att se in? Är det svårt?
Kolla här först
https://images.app.goo.gl/HYQAoDCt1umK1sdK6
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla här först
[länk]
Ja det var så jag gjorde. Förutom att det är lite beläggning som är rätt äcklig där inne så ser jag inget som skulle vara något problem. Den lilla propellern snurrar fritt om jag kör med fingret.
Jag tänkte jag skulle försöka skruva upp maskinen för att se om jag kan se något uppenbart. Jag fick loss ett par skruvar men kom inte längre. Antar att jag måste ta av "taket" först kanske.

Men inga fler tips på nya maskiner?
 
Ok. Ja , vänster sida och toppen först. Kolla alla ledningar, kan bli delvis stopp men kan vara pumpen som är på väg att ge upp också. Köp en beg Miele annars , bra kvalitet.
 
Kolla bälgen efter hål :)
 
Kollade gamla prospektet och maskinen är från 2008 så det kanske inte är så konstigt att den är pajj då. Känns lika bra att byta ut skiten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.