Jag håller just på att riva ut en plastmatta i hallen. Under plastmattan är det ett lager, 2-3 mm tjock, av något betongliknande material. Jag skulle gissa på att det är flytspackel. Det sitter fast väldigt ojämnt, på vissa ställen lossnar det när jag drar av mattan (oftast ovanpå skarvarna i golvspånet) med det inte går att hacka loss ens med stämjärn på andra ställen. Jag tror inte det är asbest i det, för den nuvarande plastmattan blev lagd 1990. Huset är visserligen från 60-talet och hade plastmatta innan, så i teorin skulle det här underlaget vara kvar från när huset byggdes, men det är väl knappast särskilt troligt? Dessutom finns det kvar lite av originalmattan under trösklarna, och den verkar ha varit löslagd.

Jag undrar mest över två saker:

- Vi kommer lägga 10 mm klickgolv ovanpå flytspacklet (eller vad det är), och fylla i hålen som blir när det lossnar. Men vad ska man fylla i med? Spontant tänker jag mej flytspackel. Det kommer garanterat att spricka eftersom lagret är så tunt men det syns ju inte under ett klickgolv.

- Varför de har lagt det här lagret mellan golvspån och plastmatta? Var det nåt man gjorde 1990? Varför limmade man inte fast plastmattan direkt på spånet?
 
  • Uttagen plastmatta som avslöjar ett ojämnt underlag av flytspackel på golvspånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Någon gång på 80-talet slog vi samman ett kök med ett litet matrum och då flytspacklade golvläggaren innan plastmattan las in och detta därför att det var olika underlag i köket och i matrummet med lite skillnad i höjd.

Alla golvspånskivorna är kanske inte exakt på samma höjd och det verkar vara en del stora mellanrum som kan kännas igenom en plastmatta.
 
  • Gilla
HansomeHanson och 1 till
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Men vad ska man fylla i med?
tex
Golvspackel Ardex A46

Reparationsbruket kan användas för spackling och utjämning av hål, ojämnheter, sprickor, svackor på golv och vägg. För utspackling och upprättning av trappnosar samt för fallspackling och upprättning av golv och väggytor i lagtjocklek från 2-30 mm.
 
T tergo skrev:
tex
Golvspackel Ardex A46

Reparationsbruket kan användas för spackling och utjämning av hål, ojämnheter, sprickor, svackor på golv och vägg. För utspackling och upprättning av trappnosar samt för fallspackling och upprättning av golv och väggytor i lagtjocklek från 2-30 mm.
Nej inte A46 det är för utomhus bruk, A45 isåfall men det blir hårt som tusan, A31 är lättslipat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.