K
Behöver lite tips. Golvet där jag ska sätta in en ytterdörr är inte helt rak, kan troligen avjämna med lite remsor syllpapp så det är inte toksnett.

Ska montera dörren nästa helg, så jag har tid på mig att greja lite. Fick en ide om att istället gjuta en låg klack, 15-20mm spelrum har jag i höjdled. Vad skulle jag tänkas kunna använda? Är ny på flytspackel och gjutning. Finns det nåt bra som avjämnar sig själv på den lilla volymen det rör sig om?

Ojämnt golv vid dörröppning med synlig syll och betong, hammare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt betonggolv vid tröskel där ny ytterdörr ska monteras, möjlighet för gjutning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt golv vid ytterdörr med synliga remsor av syllpapp och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt betonggolv nära trätröskel och ytterdörr som ska avjämnas inför dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Har gjort så vid 2 dörrar. Finbetong tog jag på ena stället och kakelfix på andra stället (det som fanns hemma...) Det viktiga är ju att det inte är grov ballast, för då blir det svårt att få jämnt.

Det är inte så svårt att jämna till lite finbetong så det blir plus minus 2mm eller liknande med en spackelspade.

Nackdelen med flytspackel är att det rinner verkligen. Man måste vara lite mer noggrann med formen, får inte lämna för stora springor eller hål, om man ska använda flyspackel, så det är nästan enklare att jobba med finbetong i det här fallet.
 
Bäst, snabbast, enklast och billigast är att bara lägga lite syllpapp och palla upp tröskeln med lämpligt trävirke.
 
S
Lägg syllpapp i hela hålet och lite över betongkanten och klotsa upp i våg med hårdare material typ plywood, masonit eller plastklotsar. Sen ställer du karmen på klotsarna och lägger stöd under tröskeln på mitten. Då har su också plats att dreva under tröskeln och bryter köldbryggan bättre.
 
K
Tack för alla tips! Kanske inte ska överjobba detta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.