martin43 martin43 skrev:
eller att komponentplacering/kabelkanaler/klammer fått FÖR mycket kärlek.
Typ så här kanske?

Elinstallation med välsorterade kablar som bildar geometriska mönster ovanför en säkringslåda på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Per29 och 11 till
  • Laddar…
Vart går den svarta kabeln på vänster sida?
Varför är alla dvärgbrytare, utom en, avstängda?
 
Och varför så många kablar och bara ett fåtal säkringar samt varför inte symetriskt avstånd i böjen (typiskt tecken på hempul ;)) när man lägger ner så mycket energi :thinking:
 
useless useless skrev:
Vart går den svarta kabeln på vänster sida?
Varför är alla dvärgbrytare, utom en, avstängda?
Därför att detta är inte en elinstallation. Det är en konstinstallation (finns ingen el). Konstnären har ej gått kursen som berättar vad en gruppledning är och hur den leds vidare i dosor.
Således ej hempul. :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
lunnabo lunnabo skrev:
Definition på professionell är väl att få betalt, eller hur?
Ordet "professionell" används ganska ofta som en kvalitetsstämpel, vilket i grunden inte är helt korrekt, men språket ändras med tiden.
Fackmannamässig är ett bättre uttryck för god kvalitet, tycker jag.
 
  • Gilla
Null5 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ordet "professionell" används ganska ofta som en kvalitetsstämpel, vilket i grunden inte är helt korrekt, men språket ändras med tiden.
Fackmannamässig är ett bättre uttryck för god kvalitet, tycker jag.
Jag tycker fackmanna mässigt låter som en normal nivå självklarhet.
 
LoweW LoweW skrev:
Men är det inte relevant att han inte åtalas och döms för hempuleriet i samma veva? Jag har ingen koll på sånt här så det är en genuin fråga.
Njae, domstolar åtalar inte folk, det gör åklagare. Och eftersom det här målet är ett civilmål (dvs en tvist mellan två parter där den ena stämmer den andre) inte ett brottmål (där samhället åtalar en misstänkt för lagbrott) så har det inte varit någon åklagare, polis eller dylikt inblandad.

Man skulle kunna säga att det finns tre typer av mål i Sverige (egentligen fyra...). Dels rena civilmål/tvistemål i vanlig domstol, dels brottmål (någon har brutit mot lagen och åtalas av åklagare, eller iofs i extrema undantagsfall av någon annan), samt överklagande av myndighetsbeslut (dessa är tvistemål men har egna domstolar m.m.)

Om man vill så skulle man kunna särskilja en fjärde typ; de mål (tvist) som handläggs i alla specialdomstolar vi har; s.s. hyres/arrendenämnden, arbetsdomstolen, patent och marknadsdomstolen osv.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
https://www.elinstallatoren.se/2022/04/vattenslang-i-elinstallationen-ar-det-verkligen-ok/

”Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men det är några saker man måste ha i bakhuvudet här. Installationen var utförd före den 1 juli 2017 och då gällde den gamla elsäkerhetslagstiftningen. På den tiden hade en elinstallatör fortfarande sitt överinseende och förväntades kontrollera utförandet. ”

”Men det finns ingen föreskrift som säger att du måste använda vp-rör för att förlägga fk-kabel. Standarden är frivillig, och för att uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis ska en enkelisolerad ledning, till exempel en fk-kabel, ha dubbelisolering. Frågan är om en vattenslang kan utgöra ett sådant isoleringsskydd? Det går att ta reda på om du gör en dokumenterad riskanalys, men det är inte hovrättens uppgift.”
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

”Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men det är några saker man måste ha i bakhuvudet här. Installationen var utförd före den 1 juli 2017 och då gällde den gamla elsäkerhetslagstiftningen. På den tiden hade en elinstallatör fortfarande sitt överinseende och förväntades kontrollera utförandet. ”

”Men det finns ingen föreskrift som säger att du måste använda vp-rör för att förlägga fk-kabel. Standarden är frivillig, och för att uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis ska en enkelisolerad ledning, till exempel en fk-kabel, ha dubbelisolering. Frågan är om en vattenslang kan utgöra ett sådant isoleringsskydd? Det går att ta reda på om du gör en dokumenterad riskanalys, men det är inte hovrättens uppgift.”
Men får man tro elinstallatören så är det nästan farligare än livsfarligt. Kanske lite till.
Men det ända frågetecknet är väl brandskyddet. annars är en vattenslang helt klart bättre än flexslang. Det skyddar mycket bättre.
 
Stavningsregler hör inte hemma i tråden. Jag har rensat en del.
/moderator
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Är inte alla yrkesmän professionella?

En yrkesman är väl en som arbetar och får betalt för arbetet vilket gör honom professionell.

Definition på professionell är väl att få betalt, eller hur?
Ursäkta att jag river upp det här igen, men jag har haft ditt inlägg på hjärnan i över en månad nu.

Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella. De som försöker göra sitt jobb efter regler och förordningar, de som sätter stolthet i sitt firmanamn och kunnande ska inte behöva associeras med de som inte behagar bry sig.

Jag är alltid supernoga med mina projekt och vill ha rätt kompetens när det hettar till. Brukar ofta köra löpande räkning med yrkesmän jag inte har någon erfarenhet av för att på så sätt kunna avbryta ett arbete som jag ser det slarvas med.

Ett exempel var när vi byggde badrum i sommarstugan och jag mätte avstånden mellan skruvarna i plywooden som ska vara exakt 20cm. På sina ställen hade han höftat till med 25cm. Han fick lämna arbetsplatsen samma stund som han anlände på morgonen, efter en utskällning efter noter med säker vattens manual som backup.

Är så trött på denna attityd kring branschregler att de bara är rekommendationer. Har blivit kallad förbannad jävla autist av ett flertal yrkesmän, men när en vvs:are som varit i branschen i hela sitt liv (runt +55 år gammal) föreslår håltagning genom golv för vatten pga att badrummet kommer bli totalt uppätet av 70 regeln som blir när man ska dra i vägg så blir man fanimej mörkrädd. Gick i det här fallet inte att bocka röret tillräckligt för att dra genom väggen. Står sen och svamlar om att branschregler bara är rekommendationer och att manschetter kommer täta hålen. Kan tillägga att försäkringsbolaget inte ens kunde förstå att jag kommer in med den frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ursäkta att jag river upp det här igen, men jag har haft ditt inlägg på hjärnan i över en månad nu.

Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella. De som försöker göra sitt jobb efter regler och förordningar, de som sätter stolthet i sitt firmanamn och kunnande ska inte behöva associeras med de som inte behagar bry sig.

Jag är alltid supernoga med mina projekt och vill ha rätt kompetens när det hettar till. Brukar ofta köra löpande räkning med yrkesmän jag inte har någon erfarenhet av för att på så sätt kunna avbryta ett arbete som jag ser det slarvas med.

Ett exempel var när vi byggde badrum i sommarstugan och jag mätte avstånden mellan skruvarna i plywooden som ska vara exakt 20cm. På sina ställen hade han höftat till med 25cm. Han fick lämna arbetsplatsen samma stund som han anlände på morgonen, efter en utskällning efter noter med säker vattens manual som backup.

Är så trött på denna attityd kring branschregler att de bara är rekommendationer. Har blivit kallad förbannad jävla autist av ett flertal yrkesmän, men när en vvs:are som varit i branschen i hela sitt liv (runt +55 år gammal) föreslår håltagning genom golv för vatten pga att badrummet kommer bli totalt uppätet av 70 regeln som blir när man ska dra i vägg så blir man fanimej mörkrädd. Gick i det här fallet inte att bocka röret tillräckligt för att dra genom väggen. Står sen och svamlar om att branschregler bara är rekommendationer och att manschetter kommer täta hålen. Kan tillägga att försäkringsbolaget inte ens kunde förstå att jag kommer in med den frågan.
Jo, proffs betyder just att personen gör det yrkesmässigt. Inte per definition bra. En amatör kan absolut vara bättre än ett proffs.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
EddieHansson
J Jontha skrev:
Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella.
Professionalism betyder att man utför något som yrke. I annat fall är man amatör eller lekman.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Professionalism
https://svenska.se/saob/?sok=professionalism&pz=4

Sen är det ju vanligtvis rimligt att anta att någon som utför arbete i sitt yrke har mer kunskap och därför följer regler och med bättre kvalitet. Men det är ju som vi vet inte alltid sant.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ursäkta att jag river upp det här igen, men jag har haft ditt inlägg på hjärnan i över en månad nu.

Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella. De som försöker göra sitt jobb efter regler och förordningar, de som sätter stolthet i sitt firmanamn och kunnande ska inte behöva associeras med de som inte behagar bry sig.

Jag är alltid supernoga med mina projekt och vill ha rätt kompetens när det hettar till. Brukar ofta köra löpande räkning med yrkesmän jag inte har någon erfarenhet av för att på så sätt kunna avbryta ett arbete som jag ser det slarvas med.

Ett exempel var när vi byggde badrum i sommarstugan och jag mätte avstånden mellan skruvarna i plywooden som ska vara exakt 20cm. På sina ställen hade han höftat till med 25cm. Han fick lämna arbetsplatsen samma stund som han anlände på morgonen, efter en utskällning efter noter med säker vattens manual som backup.

Är så trött på denna attityd kring branschregler att de bara är rekommendationer. Har blivit kallad förbannad jävla autist av ett flertal yrkesmän, men när en vvs:are som varit i branschen i hela sitt liv (runt +55 år gammal) föreslår håltagning genom golv för vatten pga att badrummet kommer bli totalt uppätet av 70 regeln som blir när man ska dra i vägg så blir man fanimej mörkrädd. Gick i det här fallet inte att bocka röret tillräckligt för att dra genom väggen. Står sen och svamlar om att branschregler bara är rekommendationer och att manschetter kommer täta hålen. Kan tillägga att försäkringsbolaget inte ens kunde förstå att jag kommer in med den frågan.
J Jontha skrev:
Ursäkta att jag river upp det här igen, men jag har haft ditt inlägg på hjärnan i över en månad nu.

Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella. De som försöker göra sitt jobb efter regler och förordningar, de som sätter stolthet i sitt firmanamn och kunnande ska inte behöva associeras med de som inte behagar bry sig.

Jag är alltid supernoga med mina projekt och vill ha rätt kompetens när det hettar till. Brukar ofta köra löpande räkning med yrkesmän jag inte har någon erfarenhet av för att på så sätt kunna avbryta ett arbete som jag ser det slarvas med.

Ett exempel var när vi byggde badrum i sommarstugan och jag mätte avstånden mellan skruvarna i plywooden som ska vara exakt 20cm. På sina ställen hade han höftat till med 25cm. Han fick lämna arbetsplatsen samma stund som han anlände på morgonen, efter en utskällning efter noter med säker vattens manual som backup.

Är så trött på denna attityd kring branschregler att de bara är rekommendationer. Har blivit kallad förbannad jävla autist av ett flertal yrkesmän, men när en vvs:are som varit i branschen i hela sitt liv (runt +55 år gammal) föreslår håltagning genom golv för vatten pga att badrummet kommer bli totalt uppätet av 70 regeln som blir när man ska dra i vägg så blir man fanimej mörkrädd. Gick i det här fallet inte att bocka röret tillräckligt för att dra genom väggen. Står sen och svamlar om att branschregler bara är rekommendationer och att manschetter kommer täta hålen. Kan tillägga att försäkringsbolaget inte ens kunde förstå att jag kommer in med den frågan.
J Jontha skrev:
Ursäkta att jag river upp det här igen, men jag har haft ditt inlägg på hjärnan i över en månad nu.

Din definition av ett proffs är rent utsagt vidrig. Det stämmer inte att alla som lever på sitt yrke är professionella. De som försöker göra sitt jobb efter regler och förordningar, de som sätter stolthet i sitt firmanamn och kunnande ska inte behöva associeras med de som inte behagar bry sig.

Jag är alltid supernoga med mina projekt och vill ha rätt kompetens när det hettar till. Brukar ofta köra löpande räkning med yrkesmän jag inte har någon erfarenhet av för att på så sätt kunna avbryta ett arbete som jag ser det slarvas med.

Ett exempel var när vi byggde badrum i sommarstugan och jag mätte avstånden mellan skruvarna i plywooden som ska vara exakt 20cm. På sina ställen hade han höftat till med 25cm. Han fick lämna arbetsplatsen samma stund som han anlände på morgonen, efter en utskällning efter noter med säker vattens manual som backup.

Är så trött på denna attityd kring branschregler att de bara är rekommendationer. Har blivit kallad förbannad jävla autist av ett flertal yrkesmän, men när en vvs:are som varit i branschen i hela sitt liv (runt +55 år gammal) föreslår håltagning genom golv för vatten pga att badrummet kommer bli totalt uppätet av 70 regeln som blir när man ska dra i vägg så blir man fanimej mörkrädd. Gick i det här fallet inte att bocka röret tillräckligt för att dra genom väggen. Står sen och svamlar om att branschregler bara är rekommendationer och att manschetter kommer täta hålen. Kan tillägga att försäkringsbolaget inte ens kunde förstå att jag kommer in med den frågan.

Du är säkert gammal nog för att kunna komma ihåg (om du sedan också har ett sådant autistiskt bra minne är en annan sak) Avery Brundage.

President i IOK, drev han en hård linje om att enbart amatörer i OS icke några professionella idrottsmän, sådana som fick betalt för att utöva sin idrott.

Att få betalt som fotbollsspelare i Allsvenskan ses som helt självklart idag men faktum är att det har varit förbjudet.
Sveriges främsta fotbollslag MFF blev degraderade från Allsvenskan just för att de betalat sina spelare några kronor. MFF återkom 3 år senare till Allsvenskan och idag har flera av deras spelare miljonlöner.

En annan idrottsman, Gunder Hägg, blev avstängd på livstid för att ha brutit mot amatörbestämmelserna.

Själv brukar jag säga att jag varit professionell diskare och fick då nästan 20 kr i timmen inkl. semesterersättning enligt Hotell & Restaurangs avtal.

Jag är 100% säker på att du är en amatör inom bygge.
Vit som snö och aldrig tagit emot en endaste krona i ersättning för något arbete utfört till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.