Tänkte dra om allt vatten i huset eftersom badrummen och köket ska bytas, men vilken storlek på PEX rör i rör ha från vattenmätaren till VVB och vidare 10 m till centralen i badrum?
 
U
Ska matningen till VVB också mata kallvatten till resten av huset?
Skulle då valt 25mm till pannrummet/vvb
Sen 16mm räcker till badrummet. Kör du grövre får du spola längre för att få kallt/varmt
 
V
U uffeboman skrev:
Tänkte dra om allt vatten i huset eftersom badrummen och köket ska bytas, men vilken storlek på PEX rör i rör ha från vattenmätaren till VVB och vidare 10 m till centralen i badrum?
25 till vvb
Minst 20 till badrum
 
S
Jag gick från 18 prisol till 16 pex i mitt badrum. Har bra tryck och flöde till duschen och badkaret. Och jag slipper spola i en halv evighet när jag vill ha varmvatten på morgonen. Kör man 16 mm kan man köra med vatettes fördelare gömd under tvättstället som är väldigt smidig.
 
Tack för tips. kanske kör med 22 mm till vvb och vidare med 22 mm till skåpet och sen ut till dusch m.m 15 mm, vad tror ni om det?
 
Fördelare under handfatet låter smidigt. Om man kör Vatette systemet kan man montera ett annat fabrikat på blandarfäste eller måste det vara vatette, tänkte nämligen ha guld?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.