É
Jag ska göra en tillbyggnad på 73m2 i två våningsplan. Nederdelen är lite sutteräng men blir som platta på mark. Det kommer bara vara källare nere (fast ovanför mark) och sen ett extra rum som gästrum/kontor eller nåt.
Ovanvåning i träbjälklag kommer ha radiatorer.

Jag har pratat med tre olika markentreprenörer och alla förutsätter att jag ska ha golvvärme nere. Är det så självklart att ha det? Ska man anta de är experter eller bara går på det som är populärt nu.

Jag tänker mig att källaren på 40m2 (ett stort rum) bara har 17-18 grader eller nåt och sen kontoret har 21 eller så.

Är det inte dyrare med golvvärme? Och vad är fördelarna i ett hus som jag har där funktionen bara är källare/verkstad/förråd?
 
Det är väl helt enkelt för att det är så man gör nuförtiden. Viktigt att betongplattan blir ordentligt isolerad undertill för att undvika potentiella framtida problem med fukt oavsett. Då är det lika bra att lägga slingor för golvvärme. Men sedan behövs också en golvvärmeshunt och fördelare så det kostar lite extra, vet tyvärr inte hur stor skillnaden blir mot radiatorer. Näste ägare av huset vill kanske ha det som gillestuga och då passar golvvärme bra.
 
É
Det blir 30cm cellplast under plattan.

Så egentligen finns det ingen anledning så länge jag bor där? Om enda anledningarna är att man bara gör så + att framtida ägare vill göra om till annat där det skulle vara stor fördel ha golvvärme än radiatorer?
 
Om det är fullgod isolering utan köldbryggor i golvet vilket 30 cm cellplast ska vara så bör inte vattenburen golvvärme vara mindre energieffektivt än radiatorer.

En fördel med golvvärme är att man slipper skrymmande radiatorer på väggarna.

Elslingor däremot ska aldrig installeras i ett hus då verkningsgraden blir 1:1 vilket är helt galet med tanke på framtida elpriser. 10-12 kvm elslingor motsvarar energin från en Luftvärmepump som kan värma upp 150 kvm.
 
Tomture61
É ÉlPon skrev:
Det blir 30cm cellplast under plattan.

Så egentligen finns det ingen anledning så länge jag bor där? Om enda anledningarna är att man bara gör så + att framtida ägare vill göra om till annat där det skulle vara stor fördel ha golvvärme än radiatorer?
Hur värms huset idag ?

I mitt eget hus har jag g-värme i betongplattan och planerar radiatorer på ö-våningen .
Har även en braskamin på 600 kg så önskar ngt annat än golvvärme på n-plan .
Att ha 2 olika framledningstemp. kräver en extra shunt
 
Med tanke på att du kanske får lägga 5000 kr på själva slingorna, så är det en no-brainer för mig. Ingen stor summa i det stora projektet, och väldigt svårt att ångra senare.

Sen behöver du ju inte skaffa shunt och fördelare, men nästa ägare kanske vill kunna värma golvet.
 
É
Idag är det en klen FLVP som jag planerad byta till bergvärne. Eller möjligtvis luft/vatten.

Övriga huset och nya övervåningen har alltså radiatorer. Nere blir det två olika temperaturer i rummen källare vs kontoret (glöm röda markeringarna, visar bara vilka väggar som blir murblock)
Ritning av husplan med markerade väggar för murblock, gästrum/kontor och källarförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen ser jag ingen som helst poäng med golvvärme, bara framtida problem/risker/kostnader när rören börjar läcka. Ett välisolerat golv är varmt och skönt oavsett.

Sedan har b8q en poäng med att ha det förberett, även om man själv inte använder det. (Om det nu verkligen är en så liten merkostnad vill säga.)
 
Grejen med golvvärme är väl att det passar bättre till diverse värmepumpar om man vill spara på driftkostnader, det är lägre framledning till golvvärme än till radiatorer
 
...om man har det överallt i huset, annars måste värmepumpen ändå köra mot högre temperaturer.
 
É
Resten av huset är radiatorer så alltså inget besparing om jag förstått rätt. Kanske minimalt i teorin att inte allt vatten behöver värmas upp lika mycket?

Vi ska visserligen bygga lägga om golvet i befintliga delen om man nu skulle orka med golvvärme samtidigt. Men så hade jag ju planerat för radiatorer i nya delen uppe ändå samt att gamla källaren inte kan ha golvvärme.

Så är alltså en komfortsak när jag står barfota och jobbar i nya källaren…

Någon som fått faktisk prisskillnad på platta med/utan golvvärme (jag ska anlita nån för plattan) om man nu tvunget ska ta tillfället installera när möjlighet finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.