Jag försöker ta bort en duschkabin och behöver då stänga av vattnet.
Hittar inget ställa inne på toaletten men har hittat en hel del ”ventiler” i ett litet ”skåp” i väggen i tvättstugan.
Frågan är, är det här jag stänger av det och isåfall på vilken av dem?
Vill tillägga att jag inte har någon erfarenhet alls av ämnet själv men har gett mej fasiken på att få ut den såbjag behovet verkligen er hjälp.
 
  • Ventiler och rör i ett väggskåp som kan användas för att stänga av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid av samtliga (eller bara någon) av kranarna och kontrollera om det slutar komma vatten i duschkabinen.
 
Ok jag skattesats det tack :)
Hur länge kan jag ha det avstängt?
 
Så länge du vill. Om det skulle vara så att kranen går till grannens kök också eller liknande så kommer de nog och klagar:)
Men jag brukar köra efter regeln "Inga vvsjobb när vvsbutiken är stängd". Det blir så besvärligt om man inte får ihop det och är utan vatten resten av helgen :)
 
  • Gilla
Nisse Hedström
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Så länge du vill. Om det skulle vara så att kranen går till grannens kök också eller liknande så kommer de nog och klagar:)
Men jag brukar köra efter regeln "Inga vvsjobb när vvsbutiken är stängd". Det blir så besvärligt om man inte får ihop det och är utan vatten resten av helgen :)
Haha jo iofs:crysmile:
Nu var det precis helgen jag behövde :seenoevil: vi får se om jag vågar eller ej.
Tack så mycket för svar iaf
 
Om det är en bostadsrätt och du ”inte har någon erfarenhet alls” av VVS jobb så bord du kanske fundera på att ta in en fackman. Nu är inte jobbet du ska göra jätte svårt, men med ditt ursprungsläge och de facto en bostadsrätt med massa grannar som kan få problem så hade jag funderar ett varv till.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om det är en bostadsrätt och du ”inte har någon erfarenhet alls” av VVS jobb så bord du kanske fundera på att ta in en fackman. Nu är inte jobbet du ska göra jätte svårt, men med ditt ursprungsläge och de facto en bostadsrätt med massa grannar som kan få problem så hade jag funderar ett varv till.
Ja jag är i valet och kvalet, tror iaf jag ska dra i lite kontakter inom bygg först iaf. Det skulle vara bara så hinka roligt att klara det själv. Dock vill jag ju inte ge någon annan problem pga min stolthet :p
 
C carolina Lundin skrev:
Ja jag är i valet och kvalet, tror iaf jag ska dra i lite kontakter inom bygg först iaf. Det skulle vara bara så hinka roligt att klara det själv. Dock vill jag ju inte ge någon annan problem pga min stolthet :p
hur skulle din stolthet må om något går fel och du dränker 2 lägenheter under dig med vatten? i försökringsutredningen så kommer det fram att du chansat lite och nu är förening och grannar sura på dig pga veckor av renovering och du måste i värsta fall betala delar?

det är inte fel att göra det som är mest rätt = din stolthet kan du behålla trotts att du använder hantverkare
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Det är ju inte bara att ta bort duschkabinen.
Du måste ju också plugga och kanske ta bort dom rören som går dit när kabinen är borta.
 
:cool::cool:
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur skulle din stolthet må om något går fel och du dränker 2 lägenheter under dig med vatten? i försökringsutredningen så kommer det fram att du chansat lite och nu är förening och grannar sura på dig pga veckor av renovering och du måste i värsta fall betala delar?
det är inte fel att göra det som är mest rätt = din stolthet kan du behålla trotts att du använder hantverkare
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur skulle din stolthet må om något går fel och du dränker 2 lägenheter under dig med vatten? i försökringsutredningen så kommer det fram att du chansat lite och nu är förening och grannar sura på dig pga veckor av renovering och du måste i värsta fall betala delar?

det är inte fel att göra det som är mest rätt = din stolthet kan du behålla trotts att du använder hantverkare
ja jag förstår och är övertygad , tack
 
C carolina Lundin skrev:
:cool::cool:



ja jag förstår och är övertygad , tack
Jag har docknings lägenheter under mej men har förstått att det ändå kan påverka andra hus när man bor i radhus
 
A Argastesnickaren skrev:
Det är ju inte bara att ta bort duschkabinen.
Du måste ju också plugga och kanske ta bort dom rören som går dit när kabinen är borta.
Ja det är jag helt med på, har kollat upp det :ok:tack
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur skulle din stolthet må om något går fel och du dränker 2 lägenheter under dig med vatten? i försökringsutredningen så kommer det fram att du chansat lite och nu är förening och grannar sura på dig pga veckor av renovering och du måste i värsta fall betala delar?

det är inte fel att göra det som är mest rätt = din stolthet kan du behålla trotts att du använder hantverkare
Ska hon byta duschkabinens slangar/kopplingar så kommer det inte skruvas utanför badrummets tätskikt, så det kommer rinna vatten ner i golvbrunnen ifall det skulle läcka.

Behöver inte alls innebära någon fara. Släng upp bilder på stället du ska proppa så kanske vi kan se direkt vad du behöver!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Ska hon byta duschkabinens slangar/kopplingar så kommer det inte skruvas utanför badrummets tätskikt, så det kommer rinna vatten ner i golvbrunnen ifall det skulle läcka.

Behöver inte alls innebära någon fara. Släng upp bilder på stället du ska proppa så kanske vi kan se direkt vad du behöver!
Två vattenrör med kopplingar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenrör med kopplingar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenrör med kopplingar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ådal ådal skrev:
Ska hon byta duschkabinens slangar/kopplingar så kommer det inte skruvas utanför badrummets tätskikt, så det kommer rinna vatten ner i golvbrunnen ifall det skulle läcka.

Behöver inte alls innebära någon fara. Släng upp bilder på stället du ska proppa så kanske vi kan se direkt vad du behöver!
det är den bästa bilden jag kan erbjuda tyvärr.
det är rör från väggen och duschkabinen är så står så jag måste montera ner den för att få ut den.
Jag har i ett annan inlägg frågan om ”lock” till de rören då jag inte planerar att ersätta med en annan dusch eller liknade.
Så tacksam för hjälpen:) bara säg till om det finns fler frågor eller behöver fler bilder så ska jag svara så gott jag kan.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.