Har ett uthus som jag håller på och renoverar och när det nu snart kommer vara ommålat så vore det ju snyggt om taket även såg lite svart och fräscht ut.

Plåten är väldigt tjock och i fint skick förutom just ytan som är ful och flammig. Vet inte vad det är behandlat med förut riktigt, det är ingen gammal färg som lossnar i klassiska "flak" utan det är mer som att den nötts ner med tiden. Finns alltså ingenting att borsta/skrapa bort riktigt.

Hört några snacka gott om biltemas takfärg, skulle den fungera hyfsat i mitt fall tror ni?
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/takplatsfarg-5-l-2000021401

Står såhär:
Gammal eller tidigare målad zinkplåt: Tvätta med lämpligt och effektivt fettlösande rengöringsmedel.

Om jag tvättar och borstar med en alkalisk avfettning först och sen målar så borde det väl kunna bli hyggligt? Inte lika bra som att lägga nytt såklart men ser ingen anledning för det när taket är i såpass fint skick ändå.
 
  • Sikt genom fönster på ett rödmålat uthus med flammigt, slitet zinkplåttak och en parkerad cykel utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Jag målade några gamla vindskiveplåtar med den färgen, när de skulle återanvändas till ett nytt förråd. Minns ej hur jag tvättade, men färgen sitter kvar än efter ett år. Den är något mörk i kulören, men jag skulle inte tveka att använda den på det taket!
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Gick det bra att måla taket med Biltemas takplåtsfärg? Jag funderar på att måla en plåtfasad med den färgen men osäker på om det blir snyggt och inte flagnar. Använde ni någon grundfärg också?
 
J jlunse skrev:
Gick det bra att måla taket med Biltemas takplåtsfärg? Jag funderar på att måla en plåtfasad med den färgen men osäker på om det blir snyggt och inte flagnar. Använde ni någon grundfärg också?
Som med så mycket annat så hamnade saker och ting i vägen så jag har inte tagit tag i att måla ännu men det är fortfarande på todo-listan! 😅
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.