P Pin skrev:
Motorhuv? ;) Men är det en ”frunk” är det väl ännu oftare den öppnas och större behov av gasfjädrar. Som att ha bakluckan med pinne.
Finns inge plats för saker där framme men man behöver ju fylla på spolarvätskan i en elbil också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ingen frunk i VW-bilarna. Allt man har där att göra är att fylla på spolarvätska. Varför det inte görs från sidan via ett tanklock på moderna bilar är närmast obegripligt.

Edit: tvåa på den.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Nu är vi inne på varför man absolut inte ska välja en VW elbil, inte gasfjäder till huven över spolarbehållare:crysmile::crysmile:
Har inte funderat över hur vi klarat oss i sex år med lillbilen som har pinne till motorhuven;)
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror du kan ha rätt, frågan är vad man kan förvänta sig för andrahandsvärde efter 2-3 år, Tesla ligger ju rätt högt idag men ingen vet imorgon. Ska faktiskt kika på en EQE också och jag ser en risk för att jag fastnar..

Bra konfigurator BTW, kan man lita på förslaget om tillgänglig konfiguration?
Tesla har helt sjuka beg priser. Skall bli intressant att se hur det står sig när det börjar komma ut en massa billigare elbilar på beg marknaden, tänker ex ID mfl. Min känsla är att just nu finns det inte så många beg att välja på. Därför håller beg Tesla värdet bra.

Jag provade att kolla den konf jag signade för och klickar du vidare kommer du till webshopen där du får se vilka färger och leveranstider du kan välja mellan.

Säljaren skrev idag att det har rasslat på bra så Sverige hade bara typ 6-7st EQE 350+ med Advanced plus kvar för leverans i sommar. Tyvärr inga Premium eller premium plus alls. :(
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen frunk i VW-bilarna. Allt man har där att göra är att fylla på spolarvätska. Varför det inte görs från sidan via ett tanklock på moderna bilar är närmast obegripligt.

Edit: tvåa på den.
På EQE och EQS är det en liten lucka på förarsidan som fälls ut för spolarvätskan.

Argumentet jag hört emot frunk är att det skulle kunna påverka väghållning. Köper dock inte riktigt det...
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
På EQE och EQS är det en liten lucka på förarsidan som fälls ut för spolarvätskan.

Argumentet jag hört emot frunk är att det skulle kunna påverka väghållning. Köper dock inte riktigt det...
Låter som skröna, 20-30 kg mera eller mindre har ingen betydelse.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Låter som skröna, 20-30 kg mera eller mindre har ingen betydelse.
Lite så jag också tänker. En bil med full tank blir ju inte direkt okörbar. Original Bubblan hade tanken fram.
 
R Robert-san01 skrev:
Lite så jag också tänker. En bil med full tank blir ju inte direkt okörbar. Original Bubblan hade tanken fram.
Original hade bra driv men väghållningen.... ;)
Och en elbil har väl stor tyngd fördelad och även lågt med batterierna.
 
Opel klarar inte av att leverera så ni vet ni som kanske funderat på det =)
4-5 månader försening från första utsatt datum. Ska ringa till säljaren imorgon och kolla hur han ställer sig mot en annulering av min bil.
Isåfall blir det biljakt nästa vecka =)

Tips på bilar som kan levereras från tidigast 17/5 (laddaren kopplas in då) och senast vecka 28 tages gärna emot.
Maxpris leasing 4000 kr på 2000 mil per år :) Alla storlekar går bra från corsa och upp. Den måste vara snarlik mokkan och corsan med wltp 30-34mil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Original hade bra driv men väghållningen.... ;)
Och en elbil har väl stor tyngd fördelad och även lågt med batterierna.
Ja, det är väl typ 500kg i golvet mellan hjulen. 30kg mer över framaxel skall inte kunna påverka väghållningen.
 
R Rkarlsson skrev:
Opel klarar inte av att leverera så ni vet ni som kanske funderat på det =)
4-5 månader försening från första utsatt datum. Ska ringa till säljaren imorgon och kolla hur han ställer sig mot en annulering av min bil.
Isåfall blir det biljakt nästa vecka =)

Tips på bilar som kan levereras från tidigast 17/5 (laddaren kopplas in då) och senast vecka 28 tages gärna emot.
Maxpris leasing 4000 kr på 2000 mil per år :) Alla storlekar går bra från corsa och upp. Den måste vara snarlik mokkan och corsan med wltp 30-34mil.
Peugeot e2008 fick jag erbjudande om snabb leverans på. Borde kunna matcha dina önskemål rätt bra då det är en kusin till Mokka.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Peugeot e2008 fick jag erbjudande om snabb leverans på. Borde kunna matcha dina önskemål rätt bra då det är en kusin till Mokka.
Den ligger väldigt högt upp =) Finns en med leverans till sommaren. Det är ju väldigt mycket detaljer som är samma. Ska ringa de imorgon eller tisdag.

När fick du erbjudande?
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som nötegårdsgubben angav var ett teoretiskt maximum, om bilen verkligen har en 3-fas 11kkW ombordladdare SAMT att batterierna klarar av att ta emot den effekten fortfarande efter 10 timmars laddning.
Det senare finns nog ingen bil idag som klarar,
W witten skrev:
Har inte laddat till 100% så många gånger men runt 98-99% börjar den dra ner effekten mot några enstaka kW (oavsett AC/DC).
Jag kollade så noga jag kunde idag, men jag kan inte se någon märkbar avtagande laddeffekt på AC-laddning på min ID4.

Nedanstående siffror är förvisso från en upptoppning av batteriet från 80 till 100 % och inte en hel laddning, men ändå. Jag tror inte att AC-laddning har någon nämnvärt avtagande effekt med mindre än att det är extremt varmt där bilen laddas och batteriet därför överhettas. Men det vore förstås intressant om någon hade exempel på motsatsen.
Blå Volkswagen ID4 visas på laddningsskärm med 95% batteri, 38 mil räckvidd och 10 kW laddningseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddningsstatus för en blå ID4 visar 97% med 39 mil räckvidd, 5 minuter kvar, laddar med 11 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå elbil VW ID4 med laddningsstatus 99%, 39 mils räckvidd, 5 minuter kvar av laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noteras kan förvisso att det står fem minuter kvar både vid 97 och 99 %. Jag har inget bra svar på varför det är så samtidigt som laddeffekten är nästan samma, men den var som synes nere på 10 kW även vid 95 %.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den ligger väldigt högt upp =) Finns en med leverans till sommaren. Det är ju väldigt mycket detaljer som är samma. Ska ringa de imorgon eller tisdag.

När fick du erbjudande?
Typ förra veckan. Jbil i Täby.
 
R Robert-san01 skrev:
Typ förra veckan. Jbil i Täby.
Toppen. Finns möjlighet för mig att provköra sådan imorgon i stan. Om de har samma som i Täby och inte opel dummar sig så kan det bli en sån istället :) Tråkiga i det hela var väl att knallgrön bil hade varit kul. Men man kan ju ta de nästa gång.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.