Hej!
När takarbetarn var på taket drog han pushade, tryckte, (rullade) upp några pannor för att få bättre fotfäste.

Hur kan man dra upp pannorna utan att sabba nånting?

Tack på förhand
Julian

PS. Tillvägagående sätt i både riktningar uppskattas. Alltså dra upp och återställa.
 
  • Takarbetare justerar takpannor på ett rött tegeltak, stege lutad mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går alldeles utmärkt att göra så. Pannorna ligger mot läkten och har en klack, för att motverka nedhasning. Tillfälligt kan man skjuta upp dem och själv använda läkten , som glidskydd.
 
Detta går endast att gör på de pannor som inte är eller skall vara spikade/skruvade enligt tillverkarens anvisningar. Kolla anvisningarna, dvs hur många pannor skall vara fastsatta och kontrollera med vilka som är uppskjutna. Många gånger slarvar takläggarna med att inte fästa pannorna enligt tillverkarnas anvisningar. För det mesta går det bra ändå men det är lite "surt" om man betalar för att få en läggning enligt anvisningarna och sedan inte får det...
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det går alldeles utmärkt att göra så. Pannorna ligger mot läkten och har en klack, för att motverka nedhasning. Tillfälligt kan man skjuta upp dem och själv använda läkten , som glidskydd.
Jag försökt lite lätt men vågade inte ta i. Kan du vänligen beskriva ordagrant, steg för steg hur jag ska göra? Det uppskattas!
 
Om du lyfter pannan ovanför den man vill skjuta upp lite, så blir det lättare. Det är inte så att du har försökt skjuta upp en pannan som är fastsatt med spik/skruv för då går det inte.
 
  • Gilla
Julian Jay och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Om du lyfter pannan ovanför den man vill skjuta upp lite, så blir det lättare. Det är inte så att du har försökt skjuta upp en pannan som är fastsatt med spik/skruv för då går det inte.
Om man lyfter lite på pannan ovanför så ser man väl om den avsedda pannan är spikad/krokad.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man lyfter lite på pannan ovanför så ser man väl om den avsedda pannan är spikad/krokad.
Är det möjligt att råka lossa den helt av misstag?
 
Jag gör ofta så när jag ska upp på ett tak för att serva antenn/parabol där stege saknas. Inga problem, bara att skjuta upp pannan och sedan dra ner den igen. Om den inte är spikad förstås, då går det inte
 
Har man som jag enkupiga tegelpannor är det nästan enda sättet att kunna ta sig fram på taket utan att trampa sönder flera pannor.
 
  • Gilla
silverztar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.