Hej,

Jag genomför en renovering just nu och vår byggentreprenör menar att "det inte längre är byggstandard" att dra stuprör som inte är 100% vertikala. De menar på att det är att "be om stopp i stupröret som inte går att rensa".

Istället erbjuder dom att stupröret ska gå vertikalt hela vägen till golvet, och därefter ska en vattentransportränna i plåt ligga på marken och leda vattnet till nästa hängränna.

För mig hade det varit både mer praktiskt och snyggare att dra stupröret vertikalt från hängrännan till ca 1/2 väggen, därefter dra den en meter med 45 graders lutning, för att därefter fortsätta vertikalt ned.

Därför undrar jag vad era expertutlåtanden är, är det verkligen inte kosher längre att dra "lutande" stuprör?
 
G gavle145 skrev:
Hej,

Jag genomför en renovering just nu och vår byggentreprenör menar att "det inte längre är byggstandard" att dra stuprör som inte är 100% vertikala. De menar på att det är att "be om stopp i stupröret som inte går att rensa".

Istället erbjuder dom att stupröret ska gå vertikalt hela vägen till golvet, och därefter ska en vattentransportränna i plåt ligga på marken och leda vattnet till nästa hängränna.

För mig hade det varit både mer praktiskt och snyggare att dra stupröret vertikalt från hängrännan till ca 1/2 väggen, därefter dra den en meter med 45 graders lutning, för att därefter fortsätta vertikalt ned.

Därför undrar jag vad era expertutlåtanden är, är det verkligen inte kosher längre att dra "lutande" stuprör?
Jag tror att det beror helt på förutsättningarna, har man några träd i närheten så är det nog en dum idé men om taket alltid kommer vara fritt från skräp så är det ju inget som direkt kan fastna.
 
jag fattar inte , har du en hängränna på marken , och vad är en vattentransportränna ?
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jag fattar inte , har du en hängränna på marken , och vad är en vattentransportränna ?
+1 på den
På marken brukar man ju använda avloppsrör
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jag fattar inte , har du en hängränna på marken , och vad är en vattentransportränna ?
plåtrickard plåtrickard skrev:
+1 på den
På marken brukar man ju använda avloppsrör
Sorry, kanske dåligt förklarat.

Stuprören går just nu över tre våningar
  • hängränna i underkant av taket
  • vertikalt stuprör rakt ner på en större balkong/terrass, med vanligt utkast
  • "vattentransportränna" enligt nedan bild, som leder vattnet från utkastet till nästa hängränna

bild-12.45.jpg

Jag hade som sagt föredragit att de drog stupröret snett så att den kastar ut direkt vid nästa hängränna istället för att ta upp markyta på balkongen.
 
Kan man få en helhetsbild?
De där bilderna säger ingenting mer än att man kan snubbla på prylarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.