Ja, har man bråttom så är det en rimlig metod. Annars är det stor grävning eller uppvärmning som gäller. Men jag håller inte med om att den inte går att jämföra med andra sega ogräs.

klipper man ner den någon gång i månaden tappar den kraft. Den kan inte växa ohämmat av att man gör lite fel. Det är överdrifter.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, har man bråttom så är det en rimlig metod. Annars är det stor grävning eller uppvärmning som gäller. Men jag håller inte med om att den inte går att jämföra med andra sega ogräs.

klipper man ner den någon gång i månaden tappar den kraft. Den kan inte växa ohämmat av att man gör lite fel. Det är överdrifter.
också du kan läsa vad dom erfarna tycker om uppgrävning eller klippning eller en norsk uppvärmningsmetod som är ej utvärderad än. Inte ens roudupp är en snabb metod men klart effektivare och enklare än något annat.
Hoppas bara att man snart kan köpa RounUpp på dispens och får en snabbkurs i medlets användning när man har parkslide på sin tomt.
 
Uppenbarligen har de inte erfarenhet med tanke på hur mycket galet de skriver. Samma dumheter tycks cirkulera. Men du lär inte hitta vettiga källor på det. För det stämmer inte.

klipper du ner den blir det fler skott, det blir det på de flesta växter, men den blir inte större.
Klippning fungerar.
Uppvärmning fungerar, men dödar allt.

Generellt är det mycket överdrifter.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Jag tror inte det behöver bli en dödsdom för att man hittar parkslide.
 
D Daniel 109 skrev:
Generellt är det mycket överdrifter.
hur snabbt klarade du att likvidera din parkslideodling? tog det mer än 3 år eller mindre?
Om mindre än 3 så vill jag gärna prova din metod, Berätta gärna hur du klarade det
 
Nej, det tar mer tid än så att bli av med den helt. Men det blir stadigt mindre med en tämligen liten insats.
 
William91 William91 skrev:
Ska jag släppa upp dem så mycket som den på bilden? Eller pratar vi några cm?
Prova i höst att spruta Round up på bladen,växten samlar näring inför vintern och får då ner ogräsmedlet istället. Hade ganska mycket för 5 år sedan, nu kan det komma några små skott. Då hade Round up glysofat , hoppas det funkar med den nya också
 
Nej, den nya dödar bara bladen. Så den har begränsad effekt på roten. Ska man anväbda den så är det på motsvarande sätt som rycking. Upprepade gånger under växtsäsongen. Men det är ingen metod som är visat vettiga resultat vad jag vet.
 
William91 William91 skrev:
Okej antar att den är lika svår att bli av med? Klippte ju ner alla skott som tidigare varit centrerade i en klump. Men kollade idag och såg många nya skott som kommit upp flera meter bort.

Jag har krigat mot skiten. Och till skillnad från vad andra säger så ska man absolut INTE ta bort det mekaniskt, det finns bara ett sätt och det är gift. Mekanisk borttagning får den bara att skjuta nya skott. Rotsystemet är nästan outtömlig på energi.
Det är växternas variant av en hydra. Sliter du av ett huvud kommer det två nya. Gräv för helv.. inte upp skiten heller. Det räcker med 1-2 gram(!!) av en rot för att den ta sig igen.
Jag köpte in Roundup från Polen. Skit som inte går att få tag på i Sverige. Två år senare är hela beståndet dött. Att området runtom ser ut som en öken får vi leva med.. roundupen tar sig ner i rotsystemet. Börja på våren 1 gång. Sen behandlar jag på hösten innan frosten kommit.
På så vis vinner du. Kemisk krigsföring är det enda hållbara sättet…
I Storbritannien gräver de upp skiten också med grävmaskin. Men eftersom så pass lite av en rot krävs för att det ska ta sig igen, så är kostnaden astronomisk för att lyckas…
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Jag har använt Roundup på ett bestånd som var nära husväggen och "mekanisk benämning" på ett annat som var planterat vid en syrenhäck.
Där grävde jag bort en stor mängd jord (i samband med pool bygge) och täckte med gummiduk ca. 60-70 cm under ny yta.

Något enstaka skott kom upp vid giftbehandlade delen men de var sneda med krulliga blad, tydligt påverkade av gift.

Efter ca. 4-5 år tog det fart igen vid husväggen och då var roundup redan förbjudet så jag grävde upp även det på samma sätt.

Nu efter ytterligare ca 5 år kommer det några enstaka skott här och var men det kan röra sig om 20-30 per säsong totalt och de tar jag manuellt och drar upp. Jag låter dem komma upp till 15-20 cm men inte utvecka mycket till blad för att stjäla så mycket energi som möjligt från den innan den hinner ge tillbaka något.

När vi grävde poolen fanns det rötter ända ner till ca 1,5 meter djup så att försöka med värme på det... Inte möjligt!
 
K Kjohan skrev:
Jag har krigat mot skiten. Och till skillnad från vad andra säger så ska man absolut INTE ta bort det mekaniskt, det finns bara ett sätt och det är gift. Mekanisk borttagning får den bara att skjuta nya skott. Rotsystemet är nästan outtömlig på energi.
Det är växternas variant av en hydra. Sliter du av ett huvud kommer det två nya. Gräv för helv.. inte upp skiten heller. Det räcker med 1-2 gram(!!) av en rot för att den ta sig igen.
Jag köpte in Roundup från Polen. Skit som inte går att få tag på i Sverige. Två år senare är hela beståndet dött. Att området runtom ser ut som en öken får vi leva med.. roundupen tar sig ner i rotsystemet. Börja på våren 1 gång. Sen behandlar jag på hösten innan frosten kommit.
På så vis vinner du. Kemisk krigsföring är det enda hållbara sättet…
I Storbritannien gräver de upp skiten också med grävmaskin. Men eftersom så pass lite av en rot krävs för att det ska ta sig igen, så är kostnaden astronomisk för att lyckas…
Vad är det som gör att man absolut inte ska försöka mekaniskt? Tar du ner ten en lönn kommer det upp mycket mer än en ny stam, men inte skulle komma på tanken att påstå att den därmed blivit större.

Ja det går att driva upp en ny planta från en liten rotbit. Men det blir ju då en liten planta, inte en ett stort problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som gör att man absolut inte ska försöka mekaniskt? Tar du ner ten en lönn kommer det upp mycket mer än en ny stam, men inte skulle komma på tanken att påstå att den därmed blivit större.

Ja det går att driva upp en ny planta från en liten rotbit. Men det blir ju då en liten planta, inte en ett stort problem.
Jo, en rotbit kan ta sig ordentligt. Problemet med parkslide är att den kan skjuta skott uppemot 5-6 meter från där du okulärt kan se själva beståndet.
Enda gången jag inte skulle använda gift är om jag inte FÅR. Jag tog in en trädgårdsmästare som sa precis samma sak. Mekanisk hantering kan tvärtom stimulera växten att skjuta än mer skott och växa sig ännu tätare.
 
K Kjohan skrev:
Jo, en rotbit kan ta sig ordentligt. Problemet med parkslide är att den kan skjuta skott uppemot 5-6 meter från där du okulärt kan se själva beståndet.
Enda gången jag inte skulle använda gift är om jag inte FÅR. Jag tog in en trädgårdsmästare som sa precis samma sak. Mekanisk hantering kan tvärtom stimulera växten att skjuta än mer skott och växa sig ännu tätare.

Naturvårdsverket skriver att det är rimligt att anta att om man ska ta sig an växten mekaniskt, att man behöver stå och klippa skott flera gånger i månaden.
I hur många år då? Vem tusan orkar det…
Om man inte håller efter så kan ju bevisligen även rötter ligga i vila i flera år innan den sätter igång igen.
Detta är fan en Frankensteins skapelse till växt! ☠️
 
K Kjohan skrev:
Naturvårdsverket skriver att det är rimligt att anta att om man ska ta sig an växten mekaniskt, att man behöver stå och klippa skott flera gånger i månaden.
I hur många år då? Vem tusan orkar det…
Om man inte håller efter så kan ju bevisligen även rötter ligga i vila i flera år innan den sätter igång igen.
Detta är fan en Frankensteins skapelse till växt! ☠️
Vår var ju "tyst" i drygt 5 år innan det började komma skott igen men som jag skrev, väldigt få nu...

Sen är ju "paniken" över parkslide rätt överdriven, det är väldigt, väldigt sällan i Sverige som den förstör något. I England där de har betongrör för avlopp söker rötterna sig in och spräcker rör, men inte plaströr som vi har.
Den kan söka sig in i grunden under torpargrund men orsakar då sällan problem egentligen.

Visst ska man försöka bekämpa spridning men hysterin om att absolut inte köpa en fastighet som har parkslide... Nä...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Kjohan skrev:
Jo, en rotbit kan ta sig ordentligt. Problemet med parkslide är att den kan skjuta skott uppemot 5-6 meter från där du okulärt kan se själva beståndet.
Enda gången jag inte skulle använda gift är om jag inte FÅR. Jag tog in en trädgårdsmästare som sa precis samma sak. Mekanisk hantering kan tvärtom stimulera växten att skjuta än mer skott och växa sig ännu tätare.
Ja, visst kan den ta sig. Men det tar ju år innan en liten rotbit blivit stor.

Taner en lönn så ska du få se på tätt bestånd. Avståndet mellan stammarna är ett mycket dåligt mått på planen ans kraft. Skottens diameter säger mer.

Att det kommer konstiga råd från folk som borde veta bättre är jag fullt medveten om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.