Hej,
Skulle vilja ha tips på hur ni skulle fästa detta utegym på gräsmattan.
Den är ju gjord i stål och vikten är som sagt tung, tanken var att gjuta och skruva fast benen men tänkte kika först och se om det fanns några andra rekommendationer.

Stålställning för utegym med olämpliga plattor för gräsfäste i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fästplatta av stål för utegym utrustning monterad på en gräsmatta, med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade absolut gjutit plintar och skruvat fast.
 
Betongplattor under benen lär ju räcka gott och väl, men det är klart att plintar vore bäst.

Med närmare eftertanke så kör plintar, helt klart störst jobb med det, och tanken med gym är ju att få kroppen att jobba ;)
 
Jag hade nog köpt färdiga plintar för hundringen styck och grävt ner istället för att gjuta, sen ställt denna på.
 
D Davion skrev:
Jag hade nog köpt färdiga plintar för hundringen styck och grävt ner istället för att gjuta, sen ställt denna på.
Har tänkt den tanken också men inte hittat några plintar till bra pris med tillräckligt stor yta att fästa i.
 
S skumarsomgan skrev:
Har tänkt den tanken också men inte hittat några plintar till bra pris med tillräckligt stor yta att fästa i.
Vad är det för size på dessa fötter? Jag tycker att de plintarna jag nöp från Hornbach var tämligen generösa i sin storlek på toppen. Plint BENDERS altan exkl. stolpsko 700mm - köp på HORNBACH.se

Om du vill ha exakta mått så kan du ju slå en signal till Hornbach och dubbelkolla med dem vad det är för dim på ovansidan av dem. Tror dessutom inte att du behöver sätta plintar i botten på alla dessa, utan endast de 4 yttersta. De andra fötterna kan med stor sannolikhet lika gärna vila på en stenplatta som du ser till ligger på 1-2 dm singel eller makadam för att slippa tjäle. En annan tanke är att det med sannolikhet räcker med att bulta fast 2 per ben. Tvivlar på att det är krafter som genereras som riskerar slita upp det med 2.

Men ett semi-alternativ är ju ändå att köpa de färdiga plintarna och att
1. antingen pytsa på en skvätt betong med armering på toppen av dem för att "bredda ut toppen" och se till att den lilla betong du lägger på är förankrad i plintarna (går ju fort och lätt med valfritt du vill armera med och förankra i plintarna med att antingen använda den för-gängade toppen eller att sätta 1-2 hål i dem)
2. eller köra med några stenplattor som du fäster dikt an med plintarna med hjälp av 1-2 hål + betongskruv eller plugg + rostfri skruv och ställer utegymmet på dessa.
 
D Davion skrev:
Vad är det för size på dessa fötter? Jag tycker att de plintarna jag nöp från Hornbach var tämligen generösa i sin storlek på toppen. Plint BENDERS altan exkl. stolpsko 700mm - köp på HORNBACH.se

Om du vill ha exakta mått så kan du ju slå en signal till Hornbach och dubbelkolla med dem vad det är för dim på ovansidan av dem. Tror dessutom inte att du behöver sätta plintar i botten på alla dessa, utan endast de 4 yttersta. De andra fötterna kan med stor sannolikhet lika gärna vila på en stenplatta som du ser till ligger på 1-2 dm singel eller makadam för att slippa tjäle. En annan tanke är att det med sannolikhet räcker med att bulta fast 2 per ben. Tvivlar på att det är krafter som genereras som riskerar slita upp det med 2.

Men ett semi-alternativ är ju ändå att köpa de färdiga plintarna och att
1. antingen pytsa på en skvätt betong med armering på toppen av dem för att "bredda ut toppen" och se till att den lilla betong du lägger på är förankrad i plintarna (går ju fort och lätt med valfritt du vill armera med och förankra i plintarna med att antingen använda den för-gängade toppen eller att sätta 1-2 hål i dem)
2. eller köra med några stenplattor som du fäster dikt an med plintarna med hjälp av 1-2 hål + betongskruv eller plugg + rostfri skruv och ställer utegymmet på dessa.
20 cm är dom så hade ju varit smidigt med plintar direkt. Men dina semi-alternativ lätt ju intressanta. Som sagt ställningen står stadigt men det blir lite svajigt när man klättrar, samt att låter man fötterna vila direkt mot gräset så blir den osymmetrisk. Ställningen är några år på nacken och ska det vara rakt måste man tvinga ihop benen lite.
 
Är det inte enklare och billigare att gjuta plintar direkt? Då kan du lägga I lite armering i övre delen när du ändå håller på.
Annars så gräv hål, lägg makadam , en hög med grovbetong och tryck ner plinten upp och ner i rätt höjd. Kapa en del av fästet innan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.