wildeside wildeside skrev:
Måste väl gå att lösa med en teleskoplastare eller en skaplig kranbil.
Dom når 35-40 meter
Ja, det var det jag tyckte också…
 
M Maritza82 skrev:
Pratat med MG Rental nu och de kände sig tveksamma till om det skulle fungera, främst med tanke på att den helst behöver stå precis under balkongen, dvs på grannens trall som då riskerar att skadas. Er annat ”problem” de nämnde var att bänkskivan inte kan ligga ner vid lyftet utan måste stå vertikalt…. Har just nu en parallell dialog med Lillebil gällande ev hjälp därifrån, inte helt lätt det här tydligen:(
Grannens trall skyddar du med en masonitskiva under lyften för att förhindra ev. repor eller likvärdigt för tyngden borde inte vara några problem.
Går det inte att ha skivan stående på en sådan lift, det trodde jag var möjligt :thinking:. Annars får man väl bygga någon typ av vagga eller likvärdigt som ser till att skivan är stående under lyftet.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Teleskoplastare väger sådär 7-8 ton och maxvikten enligt skylten är 3,5 ton, det är troligen ett garage under.
Protte
 
Att en skiva på 280x60 inte skulle gå att vinkla upp i trapphuset tror jag inte på.

Bara takhöjden i trapphuset lär ju vara 240 cm. Vinkla den då något så funkar det.

Jag tror bara att stenfirman tycker det blir lite för krångligt för deras normala lyft (på två man)
 
  • Gilla
Mortsken och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Att en skiva på 280x60 inte skulle gå att vinkla upp i trapphuset tror jag inte på.
Det beror ju på. Jag har bott med trapphus där man knappt kunde vinkla upp en matkasse.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Knastrumpeten och 7 till
  • Laddar…
Går det inte att bära den uppför trappan eller vill de inte göra det? Känns spontant som att utrymmet i ett normalt trapphus borde räcka till?

/Krille
 
  • Gilla
Bjervens och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det beror ju på. Jag har bott med trapphus där man knappt kunde vinkla upp en matkasse.
I gamla stan (stockholm) kanske det skulle va klurigt men på bilderna ser vi ju att det inte är fallet.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
I gamla stan (stockholm) kanske det skulle va klurigt men på bilderna ser vi ju att det inte är fallet.
Ja, det har du förstås rätt i.
 
Bygg ihop en skiva av trä i samma storlek och kolla ifall det går att bära in den genom trappen.
 
  • Gilla
UffeH och 14 till
  • Laddar…
S saha02 skrev:
Bygg ihop en skiva av trä i samma storlek och kolla ifall det går att bära in den genom trappen.
Eller i hissen för den delen. Har stenfirman varit på plats och kollat att skivan inte går in, eller vad baserar de den slutsatsen på?
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Teleskoplastare väger sådär 7-8 ton och maxvikten enligt skylten är 3,5 ton, det är troligen ett garage under.
Protte
Ja, du har helt rätt. Garage under hela innergården
 
D Derbyboy skrev:
Att en skiva på 280x60 inte skulle gå att vinkla upp i trapphuset tror jag inte på.

Bara takhöjden i trapphuset lär ju vara 240 cm. Vinkla den då något så funkar det.

Jag tror bara att stenfirman tycker det blir lite för krångligt för deras normala lyft (på två man)
Vet att trapphuset är rätt smalt så det kanske är det som är problemet. Jag är nästan inne på att själv bygga en prototyp i samma storlek nu och testa i trapphuset. Måste också räkna in diskhon som kommer att sitta underlimmad på skivan, så just på det stället blir den ju tjockare då
 
S saha02 skrev:
Bygg ihop en skiva av trä i samma storlek och kolla ifall det går att bära in den genom trappen.
Funderar faktiskt på att göra det och testa, kanske går att bygga någonting i papp också. Jag har inte tillgång till så många verktyg
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Eller i hissen för den delen. Har stenfirman varit på plats och kollat att skivan inte går in, eller vad baserar de den slutsatsen på?
De tittade på hissen när de var på plats och tog mått i köket för skivan,vet inte om de mätte hissen. Skulle nästan vilja utmana genom att testa själv med en prototyp…
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Åk till Bauhaus köp en skiva och få den tillkapad.

Är du medlem (vilket är gratis) så kapar de 5 snitt gratis. Ta en ganska styv skiva så du inte luras när den säckar ihop.
 
  • Gilla
Maritza82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.