Riv ner pappen om du skall ha easy up det kommer aldrig att fungera tapeten är helt stum o pappen sväller när den blir våt jag skulle inte försöka
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Hej!

Min far som är målare sedan 40 år tillbaka har nyligen hjälpt oss spackla väggar med spännpapptapeter i ett sovrum.

Enligt min uppfattning så är det omöjligt att spackla dessa väggar perfekta och man får tyvärr ta det…

Slutade med att väggarna numera har över 1000 pappspik för att få det stumt men hade inte far min lagt ner så mycket tid redan när vi märkte att det var ett omöjligt uppdrag så hade det lönat sig att riva ner allt och sedan räta/gipsa över allt.

Vi hade ca 130kvm spännpapptapeter och allt förutom sovrummet är nu gipsat
Har ni målat eller tapetserat i sovrummet? Om ni tapetserat, vilken typ av tapet?
Spärrade ni väggen med alkyd innan ni spacklade?
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Riv ner pappen om du skall ha easy up det kommer aldrig att fungera tapeten är helt stum o pappen sväller när den blir våt jag skulle inte försöka
Det är så illa menar du. Skulle det löna sig att spärra tapeten med Alcro Spärra innan tapetseringen eller kommer väggen svälla ändå?
Att ta bort spänntapeten nu är för sent skulle jag säga eftersom det gjorts massa förarbete...
 
Hittade detta på Gysinges hemsida:

"Hej Åsa,

Det finns de som menar att en Easy Up eller Non-wowen tapet kan bli för stel och orörlig i ett gammalt hus pga av att den delvis innehåller polyesterfibrer och är tjockare än en vanlig papperstapet. Sedan finns det andra som vittnar om att de själva gjort det och att det går utmärkt.
Med det sagt, så går det att tapetsera med Easy Up tapet på en pappspänd vägg men man ska vara medveten om att det är lite vanskligt och att risk finns att den spricker.

Du använder det klister tapetleverantörer rekommenderar till tapeten. Men eftersom en pappspänd vägg snabbt hänger sig vid tillförande av fukt, som du säkert har erfarenhet av från er pappspänning, rekommenderar vi att du gör som med en papperstapet. Det vill säga - du stryker klister på baksidan av våden och inte väggen. Jag skulle också ta en våd i taget och lägga någon mm överlappning eftersom risken är stor att tapeten dras isär något när pappen torkar igen."
 
G Gabsson skrev:
Har ni målat eller tapetserat i sovrummet? Om ni tapetserat, vilken typ av tapet?
Spärrade ni väggen med alkyd innan ni spacklade?
En easy upp och spärrat.

Kan ta kort om du vill
 
J jespgrun skrev:
En easy upp och spärrat.

Kan ta kort om du vill
Det får du gärna skicka bild på. Vilken typ av spärr använde du: alkyd typ Alcro Kraft eller vanlig tapetgrund/Alcro Spärra?
 
De små blåsorna du visar på bilden är underliggande tapet som inte sitter fast. När spännpappen blir fuktig så blir hela väggen slapp och sladdrig. Fanns det spänst kvar i pappen innan bredspackling så kommer den släta ut sig. Easy up tapeter går utmärkt att hänga, sätts med ett litet överlapp bara!
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
De små blåsorna du visar på bilden är underliggande tapet som inte sitter fast. När spännpappen blir fuktig så blir hela väggen slapp och sladdrig. Fanns det spänst kvar i pappen innan bredspackling så kommer den släta ut sig. Easy up tapeter går utmärkt att hänga, sätts med ett litet överlapp bara!
Intressant att alla säger olika hehe.
Så du menar att jag behöver inte spärra med Alkydfärg innan tapetseringen?
Hur vet man hur mycket överlapp man ska ha egentligen? Tar man några våder i taget för att låta tapeten torka ? Ska man limma på tapeten istället för väggen? Andra knep?
 
Spärrfärg kan man använda för att stoppa blåsorna från den underliggande tapeten. Spännpappen kommer svälla av tapetlimmet, för att sen spänna ut sig igen.
Sist limmade jag på väggen och satte med nån mm överlapp.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Så då är ett rum tapetserat med Easy-up (Boråstapeter Acanthus).
I detta rum är ena långväggen av spännpapp, resten gips.
Överlapp med ca 1-2mm. En hel del bulor på väggen med spännpapp men tapeterna ser ut att hålla sig på plats.
Bilden jag visar är ca 6h efter tapetseringen så det kommer dra sig tillbaka en hel del när det torkar. Det vet jag eftersom det svällde enormt med bredspacklet.

Nyligen tapetserat rum med ljusmönstrade tapeter, stege och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nytapetserade väggar, skyddat golv och målningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu lördag, tre dagar efter tapetseringen, har spänntapeten dragit sig tillbaka 100%. Easy-Up tapeten verkar ha klarat sig fullt ut varken sprickor eller glipa.
Bilden nu tagen från sidan. Avser samma bild som förra inlägget.
En nyligen tapetserad vägg utan synliga skarvar eller skador, sett från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tapetseringen från torsdags och fredags har fortfarande inte lagt sig helt. Spännpappen här var rätt ojämn innan tapetseringen trots spackel.
Får avvakta 1-2 dagar till tänker jag innan jag vet om pappen dragit sig tillbaka.
Nyuppsatt tapet i hörnrum med mönster, ej helt slät yta, synliga ojämnheter mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny tapetserad vägg med vita och beige randiga tapeter, synliga skarvar, intill en stängd vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slutgiltig uppdatering.

1. Det går bra att bredspackla spänntapet men det tar 3 dagar innan det dragit sig tillbaka.

2. Det funkar med Easy-Up på spänntapet men överlapp med 1mm krävs. Det innebär att mönsterpassningen blir lite fel. I vårt fall med diffusa mönster så syns det inte. Skulle rekommendera att inte ha mönsterpassning då man kan ha marginaler med 2mm överlapp. Nu hade vi högkvalitativa tapeter och det spelar säkert också roll. Tapetlimmet fästes direkt mot väggen.

Jag personligen tycker det är vackrare med överlapp än kant-kant, åtminstone i gammalt hem. Och på en vägg som inte är 100% jämn är kant-kant helt omöjligt.

Det tog ca 3-4 dygn innan pappen hade spänt upp sig helt.

Ett nyligen tapetserat rum med ljus spänntapet och blankt trägolv, med en dammsugare i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med bredspacklad spänntapet och trägolv, solljus genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nylagt trägolv och nymålade väggar där överlappande tapet är nästan osynlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyligen tapetserade väggar med diskret blommönster, trägolv och tom inbyggd bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.