När jag tittar på ritningarna för en väns garage är det 50cm på ritningen men visade sig vara närmare 80cm i verkligheten och uppenbart ändå blivit godkänt vid slutbesiktning. Ritas inte stuprör med på ritningar? Hur mycket extra är normalt att stuprören bygger på takutsprånget?
När det gäller bygglov från tomtgränsen antar jag man avser avstånd från husgrund?
 
Normala hängrännor brukar inte finnas med på ritningar, och jag är osäker på om de skall räknas in.
 
Om takutsprånget sticker ut minst 50 cm så räknas byggnadens ytterkant från takutsprångets kant. Så om vännens garage har större takutsprång än så så blir dels byggnadens yta större och dels hamnar den närmare tomtgränsen.
 
useless useless skrev:
Om takutsprånget sticker ut minst 50 cm så räknas byggnadens ytterkant från takutsprångets kant. Så om vännens garage har större takutsprång än så så blir dels byggnadens yta större och dels hamnar den närmare tomtgränsen.
Det är precis det jag funderar på. Om man förutsätter att hängrännan skall läggas på måttet utanför dessa 50cm eller om det helt enkelt inte är byggt enligt ritningen Skall hängrännan räknas in i dessa 50cm på ritningen?
 
Som jag skrev. Hängrännor finns oftast inte med på ritningarna. Om de borde räknas in vet jag inte. Men de räknas normalt inte in i takutsprånget rätt/fel.
Men om taket ifråga skjuter ut mer än 80cm, så måste det vara mer än hängrännor som påverkar.
 
Hur bred är i så fall en ”normal” hängränna? Vilket mått räknar byggnadsnämnden med när de ger bygglov i ett sådant fall?
 
Man brukar räkna med måttet exklusive hängrännan. Normala rännor är 100 eller 125 mm invändigt plus ett par cm för krok och kant.
 
useless useless skrev:
Man brukar räkna med måttet exklusive hängrännan. Normala rännor är 100 eller 125 mm invändigt plus ett par cm för krok och kant.
Så ca 70 cm borde vara det som bygglov finns för?
 
Vad är 70 cm? Du kan få bygglov för ett takutsprång på två meter om du vill. Dock räknas byggnadens ytterkant vid takfotens kant om utsprånget är större än en halvmeter vilket påverkar byggarean och avstånd till tomtgräns bl a.
 
en normal ränna ingår överhuvudtaget inte i bedömningen. Men det är nog så att om du har en specialbockad ränna som är 50 cm bred, så kanske den mer bedöms som ett skärmtak än ränna.
 
Bygglov har getts att bygga 70cm från tomtgränsen. Takutsprånget är 50cm på ritningen men i verkligheten sticker taket ut betydligt mer än så. Vad gäller i det fallet om taket byggts över grannens tomt?
useless useless skrev:
Vad är 70 cm? Du kan få bygglov för ett takutsprång på två meter om du vill. Dock räknas byggnadens ytterkant vid takfotens kant om utsprånget är större än en halvmeter vilket påverkar byggarean och avstånd till tomtgräns bl a.
 
I princip får det inte gå över tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.