Hej!

Har flytspacklat med lite golvvärme innanför ytterdörren i hallen där vi ska lägga klinker som sedan övergår till parkett.

Tyvärr verkar det som tidigare ägare satt golvspånet i lite lätt lutning då det skiljer ca 6 mm i höjd mellan vänster och höger sida där klinkers ska möta parkett..

Hur löser jag det bäst så att klinkerplattorna hamnar i nivå med parketten hela vägen?

Är det enklaste att försöka jämna till detta med fix när jag sätter klinkers? 30 x 30 plattor
Tänker att det är svårt att få till rätt tjocklek och att den "håller sig" kvar på den tjockleken med en fixkam..

Känns som det bästa vore att kontrollerat spackla upp på förhand så att jag sen när jag sätter klinkers bara behöver skrapa jämnt lager med fix. Eller tänker jag fel?

Men nackdelen med att lägga på ett tunt lager (6 mm ner till 0 mm) är att risken är att det blir en lös kaka mellan flytspackel och fix/klinker ? Eller?

Hur "lätt" är det för en amatör att trolla och höja ett hörn med enbart fix?

Till min hjälp har jag nivåverktyg (kilar) för att förhoppningsvis underlätta att klinkersen hamnar i nivå (och undvika fogsprång så klart). + 8 mm fixkam

Lägger in en bild som förhoppningsvis förtydligar...

Tacksam för tips
 
  • Illustration av golvsektion i hall med nivåskillnad där klinker möter parkett och beskrivning av materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi bytte ut vår gamla plastmatta för att lägga vinylgolv i köket så ville vi inte höja hela golvet utan endast fylla ut svackorna & lågdelarna. Då använde vi detta lättarbetade flytspackel (för att jämna ut små nivåskillnader på 1-8mm i vårat ojämna Golvspån / samt för att ”efterspackla” den färdiga ytan där det var någon mm skillnad.
https://www.bostik.com/sweden/sv/catalog/product/construction/emea/sweden/product-1030-flexi/
 
väljer du ett spackel som är godkänt helst ner till 0mm och primar innan så skall det nog inte vara något problem. Hellre det än att kompensera 6mm med fix. Fråga, är flytspacklingen inte i våg, eller är det det nya golvet som har nivåskillnad/lutning. Har fyllt på tunna lager flytspackling på ojämna golv, Inget har "släppt för mig. Flytspackel har jag använt bla Finja som har åtminstone ner till 2mm. De haräven handspackel 420 DR som är godkänt till 0mm. OBS Glöm inte prima...
 
Tack för svar.

Flytspacklet är i våg. Det är det gamla golvet som lutar (där det fortfarande ligger parkett på golvspån).

Ska kika in de två ni rekommenderar. Och självklart prima före :)
 
Kan man spackla ett lager med fixet och låta det härda först?

Dvs: Prima -> 6 mm fix -> vänta nån timme tills det stelnar -> prima -> lägga fix+sätta plattor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.