Hej,
Lätt stressad här nu då stenfirman meddelat att bänkskivan jag beställt inte kommer att gå in i hissen eller via trapphuset.
Den är 280cm lång, 20mm tjock och kommer att ha en underlimmad ho monterad när den levereras.
Stenfirman rekommenderade att hyra en lyftkran, men båda firmorna som jag nu kollat med har tackat nej till uppdraget efter att de sett bilder på hur det ser ut.

Undrar därför om någon kan tipsa om alternativa sätt att få in den i min lägenhet?
Det finns två balkonger, en på varje sida om huset, men problemet är att det är svårt at tnå balkongerna med en kranbil. Är det ens värt att fundera på att lyfta den med rep upp på balkongen? Den är 1 tr upp.

Vore väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få här. Se även bif bilder. Röda kryss där balkongerna sitter.

Mvh,

//Mari
 
  • Flygbild av en byggnad med markerade balkonger med röda kryss där en stenbänkskiva ska lyftas upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bostadshus med balkonger markerade med röda kryss, gångväg och trafikskylt som visar 3,5 ton gräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusbild av husfasad med balkong markerad med röda kryss, trappor och gräsområde vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Lite oklart där på mittenbilden - går det att komma intill balkongen?
I så fall funkar en gaffeltruck bra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
T
Hur tung är skivan? Jag tänker rent spontant att man gör det med handkraft genom att ha två högar med t.ex. träpallar och flyttar skivan turvis mellan högarna och bygger sen på den högen som skivan inte ligger på. Visst, det kommer att krävas en hel del pallar, men de kan man säkert låna.

Då jag byggde min fritidsbostad så lyfte min byggare ensam en 8m limträbalk till nocken på liknande sätt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Det borde gå med en gaffellyft eller en saxlyft eller liknande.
Problemet är ju att få in den, den väger väl troligen en del ?

Möjligen med en lyft då man kan vara 2 pers på lyften och 2 på balkongen och bära in den.. Ev måste man tillfälligt ta bort räcket på balkongen dock...

Eller så får du kolla med stenbolaget om dom kan kapa den i kortare storlek (så den går in i hissen, typiskt max 2 till <2,4 m? och sedan får den skarvas med fog på plats (inte lika snyggt kanske, men då borde det gå att ta in den smidigare...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite oklart där på mittenbilden - går det att komma intill balkongen?
I så fall funkar en gaffeltruck bra.
C cpalm skrev:
Lite oklart där på mittenbilden - går det att komma intill balkongen?
I så fall funkar en gaffeltruck bra.
C cpalm skrev:
Lite oklart där på mittenbilden - går det att komma intill balkongen?
I så fall funkar en gaffeltruck bra.
Grannen som bor under har sin uteplats direkt under min balkong. De har trätrall där, men en häck sitter runt hela deras uteplats med endast en smal öppning. Skulle man ställa en gaffeltruck strax utanför häcken så blir det ju några meter in till balkongen. Vad väger en gaffeltruck förresten? Maxvikt inne på gården är 3,5 ton
 
  • Gilla
janetpro
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det borde gå emd en gaffellyft eller en saxlyft eller liknande.
Problemet är ju att få in den, den väger väl troligen en del ?

Möjligen med en lyft då man kan vara 2 pers på lyften och 2 på balkongen och bära in den.. Ev måste man tillfälligt ta bort räcket på balkongen dock...

Eller så får du kolla med stenbolaget om dom kan kapa den i kortare storlek (så den går in i hissen, typiskt max 2 til <2,4 m? och sedan får den skarvas med fog på plats (inte lika snyggt kanske, men då borde det gå att ta in den smidigare...)
Ja, de skulle kunna kapa den men då hamnar skraven mitt i arbetsytan och inte vid hällen som jag helst vill ha.
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Hur tung är skivan? Jag tänker rent spontant att man gör det med handkraft genom att ha två högar med t.ex. träpallar och flyttar skivan turvis mellan högarna och bygger sen på den högen som skivan inte ligger på. Visst, det kommer att krävas en hel del pallar, men de kan man säkert låna.

Då jag byggde min fritidsbostad så lyfte min byggare ensam en 8m limträbalk till nocken på liknande sätt.
Gillar såna kreativa lösningar:) Skivan väger enl uppgift 50kg/kvm
 
  • Gilla
belsebum
  • Laddar…
wildeside
Måste väl gå att lösa med en teleskoplastare eller en skaplig kranbil.
Dom når 35-40 meter
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
C
M Maritza82 skrev:
Maxvikt inne på gården är 3,5 ton
3,5 ton är absolut inget problem. Men "räckvidden" är ju väldigt begränsad jämfört med en kran, "några meter" går inte. 1 meter är OK.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Maritza82 skrev:
Skivan väger enl uppgift 50kg/kvm
Så med 2,8 meter *0,7 meter = 1,96mm² blir vikten ~98 kg. Diskhon väger väl mindre än materialet från hålet den sitter i så inte mer än 95 kg totalt.
Antagligen tillkommer embalage men även om paketet väger 150 kg så kan ju ett par man med ett block i balkongen ovanför lyfta detta utan problem.
Eller varför inte en skylift, det finns dom som väger långt under 3,5 ton och lyfter >200 kg.
Hör högt är det från marken, det finns ju materialliftar som lyfter i vart fall 7,5 meter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Alplyft
[länk]
De använde vi ofta när jag jobbade som byggnadssmed och det var svårt att komma till på annat vis.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
De använde vi ofta när jag jobbade som byggnadssmed och det var svårt att komma till på annat vis.
Det kanske är en alplyft jag behöver helt enkelt, ska kolla med MG Rental :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Maritza82 skrev:
Det kanske är en alplyft jag behöver helt enkelt, ska kolla med MG Rental :)
De är lättmanövrerade och troligtvis relativt billiga att hyra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
De är lättmanövrerade och troligtvis relativt billiga att hyra.
Pratat med MG Rental nu och de kände sig tveksamma till om det skulle fungera, främst med tanke på att den helst behöver stå precis under balkongen, dvs på grannens trall som då riskerar att skadas. Er annat ”problem” de nämnde var att bänkskivan inte kan ligga ner vid lyftet utan måste stå vertikalt…. Har just nu en parallell dialog med Lillebil gällande ev hjälp därifrån, inte helt lätt det här tydligen:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.