Ska dra två kablar från kåpan till motorn på taket.

För 0-10v styrsignalen tänkte jag köra RKUB.

För matningen 220v tänkte jag köra med Gummikabel RDOE H07RN-F 3G1.5.

Längden är max 2 meter.

Är det bra val?
 
Ingen input?
 
Skulle då inte tagit en RKUB... Köp en riktig styrkabel istället.
 
Ok varför?

RKUB kan ju användas utomhus
 
Jag anser det som en fordonskabel. Därför skulle jag aldrig använda den i en installation annat än fordon.
 
Är det samma kåpa och dosa som de ska gå mellan?

Jag skulle nog använt en Ölflex classic 100, den har den spänningstålighet du sannolikt behöver och är flexibel om det behövs
 
  • Gilla
Assassen
  • Laddar…
Den ska gå från en motor på taket, eco flow och en kåpa i huset (fjäråskupan)

Jag har inget emot sån där dedikerad styrkande problemet är väl bara att jag behöver 2m och fraktkostnaden blir stor i förhållande till min lilla beställning. styrkabel tycks dessutom bara säljas av grossister där jag inte är välkommen.

RKUB har jag liggandes
 
Då är det bara du kopplar då? Varför frågeställningen om du redan bestämt dig?
 
Jag har inte bestämt mig men du har ju inte direkt presenterat några adekvata skillnader mellan kablarna som ger vid handen att mitt förslag, RKUB är olämpligt.

- Strömmen som går genom kabeln är minimal

- avståndet är 2 meter

- kabeln utsätts inte för UV

- ingen vind eller annan mekanisk påverkan

Varför skulle jag inte välja RKUB om jag nu har just den kabeln?

Jag har absolut inte bestämt mig och du får gärna berätta varför RKUB inte skulle fungera. Gärna lite mer än ”jag anser RKUB är för fordon”. Det är givetvis korrekt men det säger ingenting om att kabeln inte fungerar i min installation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RKUB har ingen yttre mantel och därför anser jag personligen den olämplig för fast installation i ett hus. Hur har du tänkt montera den? Klamra den på väggen som den är? Dra den i rör?
 
Tack!

Genom takgenomföringen (TFU) går den i genomföringens vp-rör (60 cm). På genomföringen har jag anslutit flexslang ca 40 cm. Är ingen lång sträcka eftersom det är ett platt tak. Där flexslangen tar slut så kopplas motorns styrkabel ihop med kåpans styrkabel. Sen behöver jag såklart lite extra längd både upptill (100 cm) och nedtill (20 cm) så att jag till exempel kan lyfta av motorn och lägga den på taket.

Svaret på din fråga är alltså att den går i rör förutom den biten som behövs för att koppla ihop med kåpans styrkabel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ta en RDOE till för styrsignalen. RKUB duger nog men om du vill lyfta motorn när det är -20 ute kan det bli knepigt.
 
Grymt har ganska mycket RODE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.