Har bott i huset sen feb och har märkt att när solen börjar ligga på ytterdörren så börjar den knäppa. Börjar bli ganska irriterande då den knäpper väldigt högt och med kanske 10 min mellanrum. Det är så högt så det hörs in till sovrummet på övervåningen vilket inte är så kul kl 6 på morgonen när man vill ha sovmorgon. Dörren ligger i öst och syd. Någon som har nån idé vad man kan göra? Läre man byta ytterdörr eller kan det vara spänningar i dörrkarmen? Tacksam för tips!
 
  • Vit ytterdörr med fönster som visar tecken på solreflektion och potentiell värmeexpansion som orsakar knäppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergsuven Bergsuven skrev:
Har bott i huset sen feb och har märkt att när solen börjar ligga på ytterdörren så börjar den knäppa. Börjar bli ganska irriterande då den knäpper väldigt högt och med kanske 10 min mellanrum. Det är så högt så det hörs in till sovrummet på övervåningen vilket inte är så kul kl 6 på morgonen när man vill ha sovmorgon. Dörren ligger i öst och syd. Någon som har nån idé vad man kan göra? Läre man byta ytterdörr eller kan det vara spänningar i dörrkarmen? Tacksam för tips!
Dörren ändrar form när solen ligger på. Antagligen det som gör att det knäpper.
 
Jag har samma fenomen på min ytterdörr. Uppträder på sommaren, tydligen krävs en viss temp för att knäppande ska påbörjas när solen skiner.
Ingen aning om det går att lösa. Jag brukar ställa dörren lite på glänt för att slippa höra ljudet.

Jag har accepterat ljudet, använder det som en indikator på bra och soligt väder istället ...
 
T Tompafix skrev:
Dörren ändrar form när solen ligger på. Antagligen det som gör att det knäpper.
Jo jag förmodar det men frågan är vad man kan göra åt det?
 
Se till att dörren hamnar i skugga :rofl:
 
kanske ett skärmtak över dörren hjälper
 
E etompau skrev:
Jag har samma fenomen på min ytterdörr. Uppträder på sommaren, tydligen krävs en viss temp för att knäppande ska påbörjas när solen skiner.
Ingen aning om det går att lösa. Jag brukar ställa dörren lite på glänt för att slippa höra ljudet.

Jag har accepterat ljudet, använder det som en indikator på bra och soligt väder istället ...
Hehe ja man behöver ju inte titta ut för att veta att det är soligt. Men för våran del behövs inte mycket värme ute i luften för att det ska börja, den har hållit på sen mitten av mars och det har varit en kall månad. Räcker med att solen tittar fram så börjar den. Ställa på glänt kan vi tyvärr inte göra för vi har innekatter.

Har hört att det kan bli det här problemet med mörka dörrar men det här är ju en vit dörr.
 
Vad har dörren för färg på utsidan ??
En svart dörr blir väldigt varm av solen, en vit inte alls.
 
Är det i dörren det knäpper eller mellan dör och karm? Kan ju vara i rutan eller spröjs, alternativt mellan dörren och karmen.

Har haft en dörr en gång som lät lite ibland och då var det plast-propparna över karmskruven som låg emot dörren. Vid små rörelser gned dessa mot dörren och små ljud uppstod. Tog jag bort dem var det tyst. Justerade dörren lite så var det borta.

Normalt ska ju inte lite rörelser mellan dörr och karm orsaka ljud, det sitter tätningslist som tar upp rörelserna utan att ytor gnider mot varandra. Men om något (som plastpropparna) som inte flexar ligger mot så skapar ljud när det byggts upp tillräckligt mkt spänning för att det ska röra sig nån tiodels mm.

Mitt råd skulle vara, öppna dörren och se om det försvinner. Peta bort plastproppar om de nuddar dörren för att testa. Kolla så inte larm-givaren i ovankant ligger mot på samma sätt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T tergo skrev:
kanske ett skärmtak över dörren hjälper
Det är ett en farstukvist ovanför dörren men det verkar inte hjälpa.
 
T Tompafix skrev:
Se till att dörren hamnar i skugga :rofl:
Hehe ja om jag ändå kunde snurra runt lite på huset
 
Isakare Isakare skrev:
Vad har dörren för färg på utsidan ??
En svart dörr blir väldigt varm av solen, en vit inte alls.
Den är vit även på utsidan så det är det jag tycker är lite konstigt. Den känns inte direkt varm heller.
 
Är lister och sådant i bra skick? Hur ligger låskolven i låtlistan?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det i dörren det knäpper eller mellan dör och karm? Kan ju vara i rutan eller spröjs, alternativt mellan dörren och karmen.

Har haft en dörr en gång som lät lite ibland och då var det plast-propparna över karmskruven som låg emot dörren. Vid små rörelser gned dessa mot dörren och små ljud uppstod. Tog jag bort dem var det tyst. Justerade dörren lite så var det borta.

Normalt ska ju inte lite rörelser mellan dörr och karm orsaka ljud, det sitter tätningslist som tar upp rörelserna utan att ytor gnider mot varandra. Men om något (som plastpropparna) som inte flexar ligger mot så skapar ljud när det byggts upp tillräckligt mkt spänning för att det ska röra sig nån tiodels mm.

Mitt råd skulle vara, öppna dörren och se om det försvinner. Peta bort plastproppar om de nuddar dörren för att testa. Kolla så inte larm-givaren i ovankant ligger mot på samma sätt.
Tack för tipset! Ska undersöka det.
 
Bergsuven Bergsuven skrev:
Den är vit även på utsidan så det är det jag tycker är lite konstigt. Den känns inte direkt varm heller.
Då är det mycket märklig.
Har du provat som nån annan sa att ha dörren lite öppen och se om problemet upphör ?? (katterna i säkert förvar givetvis)
Dörr och karm ska ju inte röra varandra mer än låskolven, gångjärnen och tätningslisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.