oskar8889 oskar8889 skrev:
Tack, det glöms inte bort. :surprised:

Det finns en oro över eventuella invändningar från kommunens sida, därimot grundar sig bygghöjden i nivåskillnader i mark. Detta kombinerat med att planket kommer stå minst 4,5 m från tomtgräns borde kunna räcka för en dispens. Vi får väl se!
Sålänge grannen inte har några åsikter så undvik kontakt med kommunen. Få ett medgivande från grannen på papper bara.
 
Misstänker att detta är ett "praktiskt" råd som beskriver ett vanligt tillvägagångssätt... men att paragrafryttarna skulle säga att det krävs bygglov? :)

Vad spelar föresten grannens medgivande för roll om planket i sig skulle vara olagligt. Att grannen inte fattar att det är olagligt? :rofl:
 
Om jag inte har helt fel nu, så är alla plank över ca 70 cm bygglov på i tomtgräns , sen det med att det sätts upp 4,5 meter från gräns utan att behöva bygglov är jag inte säker på. Bara gå in på kommunens Webb och kolla , ska stå där. Har själv satt ett 2,4 meters plank vid poolen som skydd insyn .men det är 15 meter från gräns, och har inte frågat.
 
Allt över 1,8 meter kräver bygglov i Helsingborg är jag rädd. Spelar ingen roll om alla grannar lämnar medgivande och planket är mer än 4,5 meter från tomtgräns. Fortfarande bygglovspliktigt....
 
oskar8889 oskar8889 skrev:
Misstänker att detta är ett "praktiskt" råd som beskriver ett vanligt tillvägagångssätt... men att paragrafryttarna skulle säga att det krävs bygglov? :)

Vad spelar föresten grannens medgivande för roll om planket i sig skulle vara olagligt. Att grannen inte fattar att det är olagligt? :rofl:
Om inte grannen har invändningar då är det ju i princip omöjligt för kommunen att veta något. Enda anledningen till att det krävs bygglov för staket högre än 120cm måste vara konstruktionsmässiga, att folk inte ska dö förbatt det är dålig konstruktion.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Enda anledningen till att det krävs bygglov för staket högre än 120cm måste vara konstruktionsmässiga, att folk inte ska dö förbatt det är dålig konstruktion.
Kanske, man då kan man tycka att de borde kunna godkänna om de får in vettiga ritningar... vilket de inte verkar vilja. Minns från någonstans att det skulle kunna ha med tryggheten på gata/omgivande allmän mark att göra, och då menar jag överfall/personrån/skadegörelse och inte trafikfara.

Jag ska bara lista ut om jag tror jag kommer undan med att inte söka lov, eller om jag måste söka och eventuellt få ett avslag på högre höjd. :thinking: Om någon har koll på hur kommunens tillsyn av plankhöjder fungerar så får ni gärna berätta det! ;)
 
Hej!
Tack för alla tips här i forumet!

Det ser ut att finnas många bra lösningar på plintar och grävdjup.
Jag ska bygga ett plank/insynsskydd som är ca 3 m högt, och jag har grävt ner 700mm-plintar som jag sedan har fyllt med betong runt om så att det blir en rejäl "klump", Men sen funderar jag på plintens möte mot stolpen! Plinten har ju två uppstickande järn och man skruvar fast stolpen/regeln med 2 st grova skruvar (Fransk skruv eller genomgående skruv+mutter).
Vid stor vindlast är det väl större risk att stolpen/regeln knäcks i denna infästning, än att plint skulle vika sig i marken?.
 
3 meter är väldigt högt. Som du säger blir det ett väldigt stort vindfång beroende på längd och täthet. Tips om att noga undersöka just den biten.

Jag ska som sagt bygga 2 meter högt x 9 meter och kommer förankra hörnens överdel i två husfasader. Har dessutom en friggebod på mitten som kommer få hjälpa till att stötta upp. Vidare är mitt plank inte helt tätt, dubbel panel ca 20 luft.
 
Nu när det har gått ett tag... hur gick det för dig? Vilket tillvägagångssätt blev det? Står planket fortfarande och är stadigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.